• Anonym (Uip)

    Hur blir det nu med arvet?

    Innan någon tycker att jag är girig så kommer en kort bakgrund. Min pappa har gjort mig så oerhört illa genom åren. Jag växte upp och blev en okej människa trots allt som han utsatte mig för under mina tidiga tonår.
    Han träffade en ny kvinna för cirka 20år sedan, när jag var ung tonåring. De gifte sig efter många år. Min gissning är att de gifte sig för att säkra arvet mot varandra, men vad de inte hade kunskap om var särkullbarn. Så jag var ganska nöjd med att de gifte sig, då jag och mitt syskon åtminstone skulle få dela på pappas halva giftorättsgods. Pappa är nu riktigt dålig och jag gissar att han inte lever länge till. Men nu har de skiljt sig, och jag undrar vad som händer med arvet nu om de skriver över alla tillgångar på henne? Kan jag hävda att de lever under äktenskapslika förhållanden och att jag bör ärva av pappas del?

    Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
  • Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?
  • Anonym (Anonym S)

    Lagen står här på riksdagens hemsida www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/arvdabalk-1958637_sfs-1958-637/ det är så det står i lagboken alltså.


    "4 §   Har arvlåtaren i livstiden bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, skall i avseende å gåvan vad i 2 och 3 §§ är stadgat om testamente äga motsvarande tillämpning, om ej särskilda skäl äro däremot; och skall vid nedsättning av gåvan motsvarande del av den bortgivna egendomen återbäras eller, om det ej kan ske, ersättning utgivas för dess värde. Vid laglottens beräkning skall värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen.



    Vill bröstarvinge mot gåvotagare göra gällande rätt som avses i första stycket, skall han väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad.


    Var vid dödsfallet gåvan ej fullbordad, må den ej, med mindre särskilda skäl äro därtill, göras gällande, i den mån det skulle lända till intrång i bröstarvinges laglott."

  • Anonym (Uip)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-03 17:31:11 följande:

    Flera olika saker involverade här.


    Först så har hans fru rätt till 50% av deras gemensamma tillgångar.


    Hans tillgångar är därmed 50% av deras gemensamma tillgångar när dom skiljer sig och det är bara hans tillgångar som ni som hans barn har rätt att ärva.


    Av dessa är ni garanterade 50% i arv som bröstarvingar.


    Sen antar jag att frågan är om han kan ge bort resterande tillgångar till den fd frun i samband med skiljsmässan.


    Frågan bör då ändras till om man får ge bort alla sina pengar i en gåva när man har barn. Detta besvaras här www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-varan-pappa-ge-bort-all-sin-egendom-sa-att-vi-inte-far-nagot-arv-/

    Alltså man får ge bort alla sina tillgångar om man vill men det finns vissa undantag. Till exempel om gåvan är att likställa med testamente. Alltså där givaren står inför döden inom "jämförelsevis kort tid" eller ger bort en fastighet där man förväntas att bo tills man dör. I så fall ska testamente senare räknas som att gåvan inte har givits och om det sen då inte finns tillräckligt med pengar till barnen så ska gåvan återlämnas.


    Frågan är här alltså hur lång tid det i så fall går i från att din pappa ger bort alla sina tillgångar tills dess att han dör och antagligen i vilket skick han är i just nu.


    Stort tack, detta var väldigt givande information! Jag kommer nog oavsett få anlita en jurist som hjälper mig men då vet jag iallafall att det åtminstone kan finnas rättigheter som är värda att kämpa för. 
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-07-03 17:34:01 följande:

    Tja..  rent krasst kan han ju göra dig arvlös om det helt enkelt inte finns något att ärva .

    Han har sin fulla rätt att i sin bodelning ge sitt ex allt han äger om han så vill, det kan du inte göra något åt. 

    Det viktigaste är ju vad som till sist står i hans testamente den dagen han är borta. Samt vad som då kan finnas kvar i hans ägo. 

    Om han.är så dålig att han dör när som helst har du inget att komma med att hävda att dom lever kvar som gifta . Han är inte skyldig att kasta ut henne fast dom är skilda, hon kan bo kvar så länge han vill det . 


    Det stämmer inte. Läs det jag skrivit.
  • Anonym (Hg)

    Han ligger för döden och du börja prata pengar 
    hoppas att du får 0kr

  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 17:38:22 följande:
    Stort tack, detta var väldigt givande information! Jag kommer nog oavsett få anlita en jurist som hjälper mig men då vet jag iallafall att det åtminstone kan finnas rättigheter som är värda att kämpa för. 
    Jag skulle tro att om han är dödssjuk nu och därefter ger bort allt han har så är sannolikheten stor att ni kommer ha rätt till dom pengarna. Men kom ihåg att det bara är 50% av hans tillgångar som barn har rätt att ärva, resterande 50% kan han alltså ge bort om han vill (så 25% av deras gemensamma tillgångar innan skiljsmässan alltså).
  • Anonym (Uip)
    Anonym (Hg) skrev 2024-07-03 17:39:57 följande:

    Han ligger för döden och du börja prata pengar 
    hoppas att du får 0kr


    Jag skrev en kort bakgrund för att slippa kommentarer som din. Min far med fru (numera exfru) förföljde och terroriserade mig under flera års tid, när jag var barn/ung tonåring. De skrämde och hotade både mig och min mamma och skickade de mest hemska meddelanden du kan tänka dig till ett barn att behöva läsa. De vandaliserade min mammas hus där jag och hon bodde. Det enda vi ville var att bli lämnade ifred.

    Så, du kan ju tänka en extra gång innan du kommenterar. Arvet är det minsta jag tycker att min far är skyldig mig.
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 17:38:22 följande:
    Stort tack, detta var väldigt givande information! Jag kommer nog oavsett få anlita en jurist som hjälper mig men då vet jag iallafall att det åtminstone kan finnas rättigheter som är värda att kämpa för. 

    lawline.se/answers/ar-gavan-att-likstalla-med-testamente här är ett annat svar också


    "- Nytta av gåvan fram till döden


    Ifall givaren ger bort en gåva för "syns skull" men fortsätter nyttja den så talar det för att gåvan är att likställa med testamente. Exempel, A har en lägenhet som denne ger i gåva till B men fortsätter bo där fram till sin död. Då är gåvan att likställa med testamente eftersom den syftar till att ordna givarens egendom efter dennes död. I din fråga kan jag inte utläsa om farmorn fortfarande nyttjar gården eller om den enbart används av dottern. Men eftersom gåvan lyckades hållas hemlig tolkar jag det som att farmorn möjligen fortfarande kan ha ägt den.


     


    - Tiden mellan gåvan och givarens död


    Ytterligare en aspekt som vägs in vid bedömningen om gåvan kan likställas med testamente är tiden mellan att gåvan ges och givarens död. Exempelvis är gåvor som ges på dödsbädden att likställa som testamente. Men var gränsen går för tillräckligt lång tid bedöms utifrån varje enskilt fall. Aspekter som givarens hälsa och beräknade livslängd vägs in.


    Sammantaget blir det svårt att göra en helhetsbedömning om gåvan är att likställa med testamente utifrån omständigheterna i frågan. Jag råder dig därför att söka vidare rådgivning från Lawlines kompetenta juristbyrå."


     


    det kommer alltså att göras en helhetsbedömning efter att din pappa avlider om gåvan är att likställas som ett testamente eller inte.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 17:49:42 följande:
    Jag skrev en kort bakgrund för att slippa kommentarer som din. Min far med fru (numera exfru) förföljde och terroriserade mig under flera års tid, när jag var barn/ung tonåring. De skrämde och hotade både mig och min mamma och skickade de mest hemska meddelanden du kan tänka dig till ett barn att behöva läsa. De vandaliserade min mammas hus där jag och hon bodde. Det enda vi ville var att bli lämnade ifred.

    Så, du kan ju tänka en extra gång innan du kommenterar. Arvet är det minsta jag tycker att min far är skyldig mig.
    Bakgrunden kvittar. Han är inte skyldig dig mer än lagen medger. Du framstår faktiskt som girig.
  • Anonym (Uip)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-03 18:09:18 följande:
    Bakgrunden kvittar. Han är inte skyldig dig mer än lagen medger. Du framstår faktiskt som girig.
    Ja, och jag kommer inte få mer än vad jag har rätt till, men jag kommer kräva min rätt och det var min fråga här i tråden, hur min rätt kan ha förändrats nu när de skiljt sig och ev flyttat tillgångar. 
  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-03 16:14:31 följande:

    Man kan inte testamentera bort ett barns/särkullbarns laglott.


    Ja, men om det inte finns något efter ts pappa att arva så blir de tingen laglott. 
Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?