• Anonym (Uip)

Hur blir det nu med arvet?

Innan någon tycker att jag är girig så kommer en kort bakgrund. Min pappa har gjort mig så oerhört illa genom åren. Jag växte upp och blev en okej människa trots allt som han utsatte mig för under mina tidiga tonår.
    Han träffade en ny kvinna för cirka 20år sedan, när jag var ung tonåring. De gifte sig efter många år. Min gissning är att de gifte sig för att säkra arvet mot varandra, men vad de inte hade kunskap om var särkullbarn. Så jag var ganska nöjd med att de gifte sig, då jag och mitt syskon åtminstone skulle få dela på pappas halva giftorättsgods. Pappa är nu riktigt dålig och jag gissar att han inte lever länge till. Men nu har de skiljt sig, och jag undrar vad som händer med arvet nu om de skriver över alla tillgångar på henne? Kan jag hävda att de lever under äktenskapslika förhållanden och att jag bör ärva av pappas del?

Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
  • Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?
  • Cathariiina
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-03 16:14:31 följande:

Man kan inte testamentera bort ett barns/särkullbarns laglott.

Det handlade ju inte om testamente, det stod ju att TS var rädd att pappan gett bort detta till styvamman i livet. En gåva alltså, inte ett legat. 
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-07-04 08:17:36 följande:

Som andra har skrivit så bör du ta proffshjälp här, en advokat som är expert på familjerätt. För i princip har ju en individ rätt att ge bort sina tillgångar till vem han vill, i livet. Men eftersom gåvan inkräktar på din laglottsrätt, så kanske du kan gå till tinget med detta och begära att få tillbaka din laglott från din styvmor. Eller i alla fall att det jämkas, så att du får något. Men jag vet inte vilka chanser du har, det är bara en riktig expert som kan bedöma detta när han har alla fakta.

Men tänk på att advokater och rättsstrider kan bli dyra, så du får sätta de kostnaderna i relation till det belopp som du eventuellt har att vinna.

Rätten till sin laglott och möjligheten att få jämkning gäller i huvudsak mot övriga bröstarvingar. 

Så om pappan och exet har gjort detta genomtänkt och med rätt papper blir det väldigt svårt att få ut något.
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 08:25:19 följande:
    Rätten till sin laglott och möjligheten att få jämkning gäller i huvudsak mot övriga bröstarvingar. 

Så om pappan och exet har gjort detta genomtänkt och med rätt papper blir det väldigt svårt att få ut något.
    Detta stämmer ju inte. Barnen kan kräva jämkning av testamentet även om rubbet testamenterats till ett katthem eller en galen sekt. Spelar ingen roll om arvtagaren är en släkting, en icke-släkting eller en organisation. Eller statskassan. Barnen har rätt till sin laglott ändå, om de bestämmer sig för att kräva ut den.
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-07-04 08:30:04 följande:
    Detta stämmer ju inte. Barnen kan kräva jämkning av testamentet även om rubbet testamenterats till ett katthem eller en galen sekt. Spelar ingen roll om arvtagaren är en släkting, en icke-släkting eller en organisation. Eller statskassan. Barnen har rätt till sin laglott ändå, om de bestämmer sig för att kräva ut den.
    Ja. laglotten vid ett arvsskifte.

Men om det innan dödsfallet har skett en gåva kan man bara jämka laglotten mot gåvor till bröstarvingar. Och det förutsätter att gåvan inte är specificerard som "inte förskott på arv"

Om man innan döden bodelar eller gör en gåva till ett katthem är det långt ifrån självklart att man som bröstarving kan få till en jämkning.med hänvisning till laglotten.

Så om pappan och hans ex har gjort en bodelning i anslutning till skiljsmässan där exet får alla tillgångar har TS en rejäl uppförsbacke att få ut något. 

En möjlig väg kan vara att hävda att pappan inte var vid sinna sinnes fulla bruk pga sjukdom vid bodelningen.
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 08:41:37 följande:

Men om det innan dödsfallet har skett en gåva kan man bara jämka laglotten mot gåvor till bröstarvingar. Och det förutsätter att gåvan inte är specificerard som "inte förskott på arv"

Om man innan döden bodelar eller gör en gåva till ett katthem är det långt ifrån självklart att man som bröstarving kan få till en jämkning.med hänvisning till laglotten.

Så om pappan och hans ex har gjort en bodelning i anslutning till skiljsmässan där exet får alla tillgångar har TS en rejäl uppförsbacke att få ut något. 

En möjlig väg kan vara att hävda att pappan inte var vid sinna sinnes fulla bruk pga sjukdom vid bodelningen.
    OK, det du säger nu rings a bell... Du har nog rätt att det är en skillnad där, mellan gåvor före döden och arv efter döden. 

Usch och fy för styvmorshäxor! Kräks
  • Anonym (Anonym)
    Cathariiina skrev 2024-07-04 08:22:27 följande:
    Det handlade ju inte om testamente, det stod ju att TS var rädd att pappan gett bort detta till styvamman i livet. En gåva alltså, inte ett legat. 
    Som kan tolkas som att den påverkar TS arv. Beror på.
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 08:41:37 följande:

Nej, det spelar ingen roll om gåvan har specificerat som "inte förskott på arv". Om gåvan sker precis innan personen dör så ska det fortfarande ses som arv.
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-07-04 08:30:04 följande:
    Finns ju inget testamente. 
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-07-04 08:56:35 följande:
    OK, det du säger nu rings a bell... Du har nog rätt att det är en skillnad där, mellan gåvor före döden och arv efter döden. 

Usch och fy för styvmorshäxor! Kräks
    Pappan har gått med på det om det är så det gått till.
  • Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2024-07-03 18:23:30 följande:
    Ja, men om det inte finns något efter ts pappa att arva så blir de tingen laglott. 
    Om gåvan påverkar TS arv så kan det bli det. Beror på.
Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?