• Anonym (Uip)

Hur blir det nu med arvet?

Innan någon tycker att jag är girig så kommer en kort bakgrund. Min pappa har gjort mig så oerhört illa genom åren. Jag växte upp och blev en okej människa trots allt som han utsatte mig för under mina tidiga tonår.
    Han träffade en ny kvinna för cirka 20år sedan, när jag var ung tonåring. De gifte sig efter många år. Min gissning är att de gifte sig för att säkra arvet mot varandra, men vad de inte hade kunskap om var särkullbarn. Så jag var ganska nöjd med att de gifte sig, då jag och mitt syskon åtminstone skulle få dela på pappas halva giftorättsgods. Pappa är nu riktigt dålig och jag gissar att han inte lever länge till. Men nu har de skiljt sig, och jag undrar vad som händer med arvet nu om de skriver över alla tillgångar på henne? Kan jag hävda att de lever under äktenskapslika förhållanden och att jag bör ärva av pappas del?

Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
  • Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?
  • Anonym (Uip)
    Anonym (Vill inte ha) skrev 2024-07-03 21:14:02 följande:

Jag sa upp kontakten med min pappa för ett par år sen, bland det sista han sa var att han skulle göra mig arvslös, även om han är rätt förmögen så är inte jag intresserad av hans pengar den dagen han går bort, får jag något så kommer det doneras till välgörenhet, jag vill inte ha något med honom att göra och skulle bli konstant påmind "detta köpte vi med pappas pengar"

Jag kan förstå det faktiskt! Jag kommer att ta fighten mestadels för att jag vet att de absolut inte vill att något tillfaller mig eller mitt syskon. Jag vill helt enkelt vara en nagel i ögat på tanten som åtminstone lite hämnd, och jag vet att det kommer reta henne något oerhört om jag bara lyckas knipa åt mig det lilla. Så summan spelar egentligen mindre roll. 
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 15:53:07 följande:
    Hur blir det nu med arvet?
    Innan någon tycker att jag är girig så kommer en kort bakgrund. Min pappa har gjort mig så oerhört illa genom åren. Jag växte upp och blev en okej människa trots allt som han utsatte mig för under mina tidiga tonår.
    Han träffade en ny kvinna för cirka 20år sedan, när jag var ung tonåring. De gifte sig efter många år. Min gissning är att de gifte sig för att säkra arvet mot varandra, men vad de inte hade kunskap om var särkullbarn. Så jag var ganska nöjd med att de gifte sig, då jag och mitt syskon åtminstone skulle få dela på pappas halva giftorättsgods. Pappa är nu riktigt dålig och jag gissar att han inte lever länge till. Men nu har de skiljt sig, och jag undrar vad som händer med arvet nu om de skriver över alla tillgångar på henne? Kan jag hävda att de lever under äktenskapslika förhållanden och att jag bör ärva av pappas del?

Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
    Du låter trotts allt girig 
  • Anonym
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 21:38:34 följande:
    Jag kan förstå det faktiskt! Jag kommer att ta fighten mestadels för att jag vet att de absolut inte vill att något tillfaller mig eller mitt syskon. Jag vill helt enkelt vara en nagel i ögat på tanten som åtminstone lite hämnd, och jag vet att det kommer reta henne något oerhört om jag bara lyckas knipa åt mig det lilla. Så summan spelar egentligen mindre roll. 
    Plus att det kommer orsaka henne lidande under processen.
    Jag hade gjort samma sak
    Börja leta jurist redan nu så du är redo
  • Anonym
    Anonym (Hahaha) skrev 2024-07-03 21:43:24 följande:
    Du låter trotts allt girig 
    Nej det är inte girigt att vilja ha sin lagstadgade arvsrätt
  • Anonym (Krille krokodil)

Jag sa upp kontakten med min pappa för ett par år sen, bland det sista han sa var att han skulle göra mig arvslös, även om han är rätt förmögen så är inte jag intresserad av hans pengar den dagen han går bort, får jag något så kommer det doneras till välgörenhet, jag vill inte ha något med honom att göra och skulle bli konstant påmind "detta köpte vi med pappas pengar"

Jag tänkte också som du när jag var yngre.
    Idag tänker jag att mitt barn inte har gjort farsan nåt ont så ev. arv kommer i så fall att gå till hans barnbarn direkt, om det mot förmodan skulle bli nåt.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym skrev 2024-07-03 21:44:51 följande:
    Nej det är inte girigt att vilja ha sin lagstadgade arvsrätt
    Bara för att det är lag på saker och ting betyder det inte att det inte kan vara girigt.
  • Anonym (Hahaha)

Så här tänker någon som inte är girig. 
  • Anonym (Krille krokodil)
    Anonym (Hahaha) skrev 2024-07-04 00:45:53 följande:
    Så här tänker någon som inte är girig. 
    Så tänker någon som är väldigt förbannad fortfarande.

Jag hade opererat bort min farsas DNA ur mina celler om det var möjligt när jag var yngre, så äckligt är det att ha hans sociopatgener.

Men det värsta lägger sig om man ger det 30 år eller så.
  • Cathariiina

Som andra har skrivit så bör du ta proffshjälp här, en advokat som är expert på familjerätt. För i princip har ju en individ rätt att ge bort sina tillgångar till vem han vill, i livet. Men eftersom gåvan inkräktar på din laglottsrätt, så kanske du kan gå till tinget med detta och begära att få tillbaka din laglott från din styvmor. Eller i alla fall att det jämkas, så att du får något. Men jag vet inte vilka chanser du har, det är bara en riktig expert som kan bedöma detta när han har alla fakta.

Men tänk på att advokater och rättsstrider kan bli dyra, så du får sätta de kostnaderna i relation till det belopp som du eventuellt har att vinna.

• Cathariiina

En sak till förresten: begreppet "skadestånd" är inte något som en domstol kommer att ta i, i det här sammanhanget. Det funkar inte så, att man kan komma som vuxen och säga att "min far misshandlade mig när jag var barn/tonåring, och därför har jag rätt till en större del av arvet nu".

Utan detta är helt olika typer av juridiska ärenden, och hade du velat ha skadestånd av din far för det, så hade du behövt polisanmäla honom för den misshandeln och även kunna styrka den, innan de olika brotten preskriberades. Då hade han (kanske) dömts i ett brottmålsärende, och tilldömts skadestånd till dig DÅ. 

Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?