Hur blir det nu med arvet?
Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
Jag sa upp kontakten med min pappa för ett par år sen, bland det sista han sa var att han skulle göra mig arvslös, även om han är rätt förmögen så är inte jag intresserad av hans pengar den dagen han går bort, får jag något så kommer det doneras till välgörenhet, jag vill inte ha något med honom att göra och skulle bli konstant påmind "detta köpte vi med pappas pengar"
Jag sa upp kontakten med min pappa för ett par år sen, bland det sista han sa var att han skulle göra mig arvslös, även om han är rätt förmögen så är inte jag intresserad av hans pengar den dagen han går bort, får jag något så kommer det doneras till välgörenhet, jag vill inte ha något med honom att göra och skulle bli konstant påmind "detta köpte vi med pappas pengar"
Som andra har skrivit så bör du ta proffshjälp här, en advokat som är expert på familjerätt. För i princip har ju en individ rätt att ge bort sina tillgångar till vem han vill, i livet. Men eftersom gåvan inkräktar på din laglottsrätt, så kanske du kan gå till tinget med detta och begära att få tillbaka din laglott från din styvmor. Eller i alla fall att det jämkas, så att du får något. Men jag vet inte vilka chanser du har, det är bara en riktig expert som kan bedöma detta när han har alla fakta.
Men tänk på att advokater och rättsstrider kan bli dyra, så du får sätta de kostnaderna i relation till det belopp som du eventuellt har att vinna.
En sak till förresten: begreppet "skadestånd" är inte något som en domstol kommer att ta i, i det här sammanhanget. Det funkar inte så, att man kan komma som vuxen och säga att "min far misshandlade mig när jag var barn/tonåring, och därför har jag rätt till en större del av arvet nu".
Utan detta är helt olika typer av juridiska ärenden, och hade du velat ha skadestånd av din far för det, så hade du behövt polisanmäla honom för den misshandeln och även kunna styrka den, innan de olika brotten preskriberades. Då hade han (kanske) dömts i ett brottmålsärende, och tilldömts skadestånd till dig DÅ.