Vänd dig till gruppen Vitamin B12 Wake Up, på Facebook. Är välgörenhets organisationen The B12 Society?s (om du vill göra bakgrundskoll först) rådgivnings och stödgrupp. Vi arbetar helt utifrån vetenskaplig evidens, och alla Administratörer och moderatorer är utbildade inom diagnosticering och behandling av B12 brist.
Av erfarenhet kan jag säga att det är mycket svårt, om inte snudd på omöjligt att få korrekt behandling för sin B12 brist i Sverige. Undantaget om du har råd att betala för privat vård. Då där finns vissa privata kliniker som skriver ut korrekt injektionsfrekvens utan problem.
Det blir betydligt billigare att självbehandla i så fall, och om man saknar en medgörlig läkare som är villig att beställa dom prover du behöver för att hålla koll på kofaktorer under behandlingens gång. Att man köper privata blodprover via blodkollen eller Werlabs tex.
Med självbehandling menar jag att du beställer det du behöver, B12 injektionerna +kanyler, sprutor och själv injicerar helt enkelt. Det är inga problem att beställa B12 injektioner receptfritt ifrån Tyskland. 100xB12 ampuller kostar i runda slängor runt 900-1300kr.
Jag har inte riktigt möjlighet / tid att sitta och rådgiva såhär utanför min egentliga arbetsplats. Vilken är i Facebook gruppen. Men du är mer än välkommen dit för att ställa frågor, få rådgivning, stöttning och hjälp. Gruppen är på engelska men har man svårt för att uttrycka sig på det engelska språket, så är det helt ok att skriva på svenska.