Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

B12 Brist

Men om du får injektioner med B12 kan du väl inte ha brist på B12? Har de tagit prover, vilken nivå har du? Hur ser du till att få i dig folsyra? 

Varför har du brist på folsyra och b12? Det måste ju finnas en anledning? Äter du väldigt dåligt? Då kan du ju ha andra brister också , tex järn? 

Normalt sett om man är frisk får mani sig B12 via kosten om man inte är vegan, då måste man äta tillskott kontinuerligt. En vegan får dock oftast i sig rejält med folsyra. Så att ha brist på både folsyra och b12 låter för mig underligt. 

Vad äter du en vanlig dag? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kristin) skrev 2024-06-28 23:39:17 följande:

Det verkar inte helt ovanligt att ha brist på båda. Får jag fråga vad du hade för symtom och hur snabbt det blev bättre? Hur mycket betolvidon och folsyra äter du per dag? Känner som sagt att en injektion var 3e månad inte kommer hjälpa mig att få upp mitt värde tillräckligt snabbt?

Det är väl jättebra att komplettera med tabletter. Jag tror många har brist på olika vitamin B. Jag äter en Berocca brustablett varje dag, innehåller alla b_vitaminerna. Det har jag gjort i fem år. Innan dess hade jag något lågt b12, nu är det jättebra värden.
  • TvillingmammaVästgöte

Magen är ju oerhört viktig att den fungerar. Annars kan man få brister på allt. Jag får lätt magproblem och har lärt mig att :
    Framför allt undvika stress
    Äta mat ,med probiotika som tex Dofilus eller kapslar
    Jag har också slutat helt med gluten och mår bättre av det , trots att jag inte har celiaki
    Undvika alkohol, Max ett litet glas vin i veckan

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Egenhjälp) skrev 2024-06-30 10:31:30 följande:

Man måste behandla med folsyra direkt vid start av B12 injektioner. Annars riskerar det B12 som du injicerat att inte tillgodogöras i så hög frekvens som möjligt.
    Detta pga att dessa två arbetar tillsammans, och är kofaktorer med varandra. Dvs, dom är båda beroende utav varandra för att kroppen skall kunna nyttja B12. Det är även viktigt att ha goda nivåer av järn och kalium. 

Det är det omvända scenariot som kan vara potentiellt farligt. Där högdos folsyra behandling sätts in, hos någon som har en B12 brist och som ej ges behandling för den.

Har själv råkat ut för just det, tack vare inkompetent läkare som inte tyckte att jag kunde ha en samtidig B12 brist, som min folatbrist. Utvecklade kraftiga och allvarliga neurologiska symtom, och degenerativa förändringar i ryggmärgen tack vare detta. (Kortfattat - folsyra behandlingen gjorde B12 bristen värre). Sannolikt är en del av dom skadorna som jag fick som uppstod i samband med det där, av permanent natur. Då korrekt behandling för min B12 brist dröjde till först över 2 år senare. 

Vad har du för grundproblem som gör att du inte tar upp vare sig folsyra eller B12 på normalt sätt? Har du problem med tarmhälsan?
    Är det inte bättre att behandla detta grundproblem än att injicera b12? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Supporter skrev 2024-06-30 12:28:50 följande:
    Jo, jag har en del symtom. Men jag har också märkt, precis som du var inne på i ett annat inlägg, förändringar efter att ha börjat med B12/folsyra tabletterna, såsom att jag alltid haft en osäker gångstil men att det försvunnit. Av en slump läste jag nånstans att det hade med B12-brist att göra så därför tänker jag att tabletterna har hjälpt.

Men blir ju lite orolig här att det kanske inte räcker med tabletter.
    Om du märker att tabletterna hjälper så gör de troligen det. Tabletterna är oftast väldigt starka och innehåller tex 1000% av RDI eller mer. De innehåller alltså väldigt mycket mer B12 än normal blandkost.  Därför gör de nytta även om du inte lyckas ta upp allt. 
  • TvillingmammaVästgöte

Och framför allt : stressa ner! Kronisk stress förstör de celler i magen som producerar intrinsic faktor som behövs för att ta upp B12. Kronisk stress förstör tarmfloran och skadar tarmarna så att man tar upp alla näringsämnen sämre. Kronisk stress gör att kroppen behöver mycket mer av de olika vitaminerna för att försöka reparera sig. Den kroniska stressenmär bland det farligaste man kan utsätta sin kropp för. 

• TvillingmammaVästgöte
    Supporter skrev 2024-06-30 14:35:11 följande:
    Men en sån produkt innehåller ju väldigt låga halter av varje vitamin. Om jag tittar på Apotek hjärtats vitamin-B complex Forte så innehåller den bara 15 ug av B12. Betolvidon är ju 1 mg - alltså mer än 6 gånger mer. Har man då brist på B12 så lär man ju inte komma upp i tillräcklig dos?

Du har helt rätt, ett B-komplex är för att förebygga brist. När man utvecklat en rejäl brist , då är det för lite. 

Då får man ta de starka tabletterna. Men då får du ju bara b12 och folat. Min pappa som hade nervproblem pga b12 brist han fick en tablett med folat,b12 och b6.  B6 tror jag är viktig också. 

Bäst att ta ett bvitaminkomplex  Tycker jag. Särskilt om du har brist på b12 och folsyra, varför skulle du då ta upp de övriga bvitaminerna superbra? 

Svar på tråden B12 Brist