• Anonym (Kristin)

B12 Brist

Hej,

Någon som vet en bra läkare i Stockholm som är kunnig på Vitamin b12, folsyra och blodbrist? Jag har b12 brist samt brist på folsyra och har haft symptom i flera månader som inte går över. Har vart hos flera olika läkare och ingen verkar kunna speciellt mycket om just b12 brist. Får injektioner var tredje månad som absolut inte räcker då jag har kraftiga symtom i form av yrsel, domningar i tår och myrkrypningar i armarna. 

Tisa gärna!

/K

• Svar på tråden B12 Brist
  • Anonym (koll)
    Anonym (Kristin) skrev 2024-06-28 10:39:03 följande:
    B12 Brist

Hej,

Någon som vet en bra läkare i Stockholm som är kunnig på Vitamin b12, folsyra och blodbrist? Jag har b12 brist samt brist på folsyra och har haft symptom i flera månader som inte går över. Har vart hos flera olika läkare och ingen verkar kunna speciellt mycket om just b12 brist. Får injektioner var tredje månad som absolut inte räcker då jag har kraftiga symtom i form av yrsel, domningar i tår och myrkrypningar i armarna. 

Tisa gärna!

/K

Har de kollat om du har celiaki? Eller att du saknar intrinsic factor som gör att du inte kan ta upp B12 från maten?

De borde kunna kolla detta på din vanliga VC.
  • TvillingmammaVästgöte

Men om du får injektioner med B12 kan du väl inte ha brist på B12? Har de tagit prover, vilken nivå har du? Hur ser du till att få i dig folsyra? 

Varför har du brist på folsyra och b12? Det måste ju finnas en anledning? Äter du väldigt dåligt? Då kan du ju ha andra brister också , tex järn? 

Normalt sett om man är frisk får mani sig B12 via kosten om man inte är vegan, då måste man äta tillskott kontinuerligt. En vegan får dock oftast i sig rejält med folsyra. Så att ha brist på både folsyra och b12 låter för mig underligt. 

Vad äter du en vanlig dag? 

• Anonym (Kristin)

Jag har problem med magen men inte celiaki vad jag vet, är varken vegan eller vegetarian och äter varierat. Men ja det borde ju kollas upp men inget min läkare föreslagit.

Jag upptäckte brist på b12 och folsyra då mitt hb sjunkit till 110, brukar ligga runt 130 annars. Har haft symptom i flera månader så jag ville kolla om det var järnbrist vilket det inte var. Man behandlar tydligen b12 brist först, innan folsyra, men då räcker ju inte injektioner var 3e månad utan det krävs ju tätare injektioner i början? Därav min fråga. 

• Supporter

Har också brist på B12 och folat. Tar Betolvidon och Folsyra EQL dagligen.

• Anonym (Kristin)

Det verkar inte helt ovanligt att ha brist på båda. Får jag fråga vad du hade för symtom och hur snabbt det blev bättre? Hur mycket betolvidon och folsyra äter du per dag? Känner som sagt att en injektion var 3e månad inte kommer hjälpa mig att få upp mitt värde tillräckligt snabbt?

• Supporter
    Anonym (Kristin) skrev 2024-06-28 23:39:17 följande:

Det verkar inte helt ovanligt att ha brist på båda. Får jag fråga vad du hade för symtom och hur snabbt det blev bättre? Hur mycket betolvidon och folsyra äter du per dag? Känner som sagt att en injektion var 3e månad inte kommer hjälpa mig att få upp mitt värde tillräckligt snabbt?

Jag tar 1 tablett (1 mg) om dagen av båda.

Jag hade inga symtom. Bristerna upptäcktes i samband med en hälsokontroll i höstas när jag kollade upp ett antal olika värden.

Det kanske är vanligt att man har brist på dessa ämnen utan att veta om det, vilket ju inte alls är bra eftersom det kan orsaka neurologiska skador och demens. Tar även D-vitamin, omega 3, zink och magnesium och dessa värden var normala, men undrar hur det sett ut om jag inte tagit tillskott.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kristin) skrev 2024-06-28 23:39:17 följande:

Det är väl jättebra att komplettera med tabletter. Jag tror många har brist på olika vitamin B. Jag äter en Berocca brustablett varje dag, innehåller alla b_vitaminerna. Det har jag gjort i fem år. Innan dess hade jag något lågt b12, nu är det jättebra värden.
  • TvillingmammaVästgöte

Magen är ju oerhört viktig att den fungerar. Annars kan man få brister på allt. Jag får lätt magproblem och har lärt mig att :
    Framför allt undvika stress
    Äta mat ,med probiotika som tex Dofilus eller kapslar
    Jag har också slutat helt med gluten och mår bättre av det , trots att jag inte har celiaki
    Undvika alkohol, Max ett litet glas vin i veckan

• Anonym (Kristin)

Tack för allt tips!

Får be min nuvarande läkare utreda varför jag fått b12 brist helt enkelt. Tyvärr litar jag inte riktigt på henne då hon inte verkar kunna så mycket om det. Hon sa t ex att jag ska börja med folsyra direkt som jag inledde behandlingen med b12, och det står överallt när jag googlar att man absolut inte ska börja med folsyra förrän man behandlat b12 bristen då man riskerar att förvärra neurologiska symtom. Så det var ju bara tur att jag läste om det innan jag började med folsyra då?

Så som sagt har någon tips på en läkare alternativt privatklinik som har lite koll på det här med b12- och folatbrist eller är lite mer tillmötesgående så skriv gärna!

• Anonym (Egenhjälp)

Vänd dig till gruppen Vitamin B12 Wake Up, på Facebook. Är välgörenhets organisationen The B12 Society?s (om du vill göra bakgrundskoll först) rådgivnings och stödgrupp. Vi arbetar helt utifrån vetenskaplig evidens, och alla Administratörer och moderatorer är utbildade inom diagnosticering och behandling av B12 brist. 

Av erfarenhet kan jag säga att det är mycket svårt, om inte snudd på omöjligt att få korrekt behandling för sin B12 brist i Sverige. Undantaget om du har råd att betala för privat vård. Då där finns vissa privata kliniker som skriver ut korrekt injektionsfrekvens utan problem. 

Det blir betydligt billigare att självbehandla i så fall, och om man saknar en medgörlig läkare som är villig att beställa dom prover du behöver för att hålla koll på kofaktorer under behandlingens gång. Att man köper privata blodprover via blodkollen eller Werlabs tex. 

Med självbehandling menar jag att du beställer det du behöver, B12 injektionerna +kanyler, sprutor och själv injicerar helt enkelt. Det är inga problem att beställa B12 injektioner receptfritt ifrån Tyskland. 100xB12 ampuller kostar i runda slängor runt 900-1300kr. 

Jag har inte riktigt möjlighet / tid att sitta och rådgiva såhär utanför min egentliga arbetsplats. Vilken är i Facebook gruppen. Men du är mer än välkommen dit för att ställa frågor, få rådgivning, stöttning och hjälp. Gruppen är på engelska men har man svårt för att uttrycka sig på det engelska språket, så är det helt ok att skriva på svenska. 

Svar på tråden B12 Brist