B12 Brist
Har också brist på B12 och folat. Tar Betolvidon och Folsyra EQL dagligen.
Har också brist på B12 och folat. Tar Betolvidon och Folsyra EQL dagligen.
Det verkar inte helt ovanligt att ha brist på båda. Får jag fråga vad du hade för symtom och hur snabbt det blev bättre? Hur mycket betolvidon och folsyra äter du per dag? Känner som sagt att en injektion var 3e månad inte kommer hjälpa mig att få upp mitt värde tillräckligt snabbt?
Får jag fråga varför det är "mycket svårt, om inte snudd på omöjligt att få korrekt behandling för sin B12 brist i Sverige." som påstås här ovan. Och varför kan man inte bara egenbehandla med Betolvidon? Det är ju receptfritt upp till ett visst antal burkar åt gången.
För att kunskapsläget här är utdaterat (En situation som råder i många länder) och majoriteten av läkarna har otillräcklig kunskap. Just vitaminer och mineraler ges minimal tid under läkarutbildningen. Så det är helt avhängigt på den enskilda läkaren, att själv förkovra sig. Eller inte.
Man har inte hängt med, och tyvärr hakat upp sig på att mätningar av B12 blodet är ett bra sätt att avgöra huruvida en B12 behandling fungerar eller ej. Finns inget fokus på huruvida symtom behandlas i det underlaget man utformat sina riktlinjer på.
Oralt B12 tillskott fungerar endast om personens brist har uppkommit ifrån otillräcklig kost (vegan - vegetarian - selektiva ätstörningar) och ibland om bristen är läkemedels orsakad. Dvs, om personen äter mediciner som försämrar upptaget. Men, om neurologiska symtom hunnit uppstå skall egentligen B12 injektioner ges initialt ändå, för att säkra god symtombehandling och minimera risken för permanenta skador.
Detta pga att även hos en helt frisk person, som ej har något malabsorptions problem i mage/tarm eller annan störning i hur kroppen tillgodogör sig B12. Så man en begränsad förmåga, i den rena mängden våra kroppen klarar att ta upp B12 sett över ett dygn. Ifrån magen/tarmen. För att behandla neurologiska symtom optimalt, krävs enorma mängder aktivt B12 i obegränsad tillgänglighet för kroppen. Något som bara en injektion har möjlighet till, då du genskjuter hela mage/tarm processen när du injicerar direkt i muskeln eller gör en djup subkutant injektion.
Då är oralt tillskott av B12 (dvs tabletter) med stor sannolikhet fel behandling för dig. Oralt tillskott av B12 fungerar endast om där inte föreligger någon typ av malabsorption, eller annan störning.
Rent förenklat, om du redan äter en varierad kost innehållande animalier. Så som kött, mjölkprodukter, ost. (och ej då tar mediciner som försämrar upptaget). Kan inte en B12 brist uppstå till att börja med. Det skall helt enkelt inte kunna påträffas en brist i blodproverna hos någon som äter varierat, utan att då någonting faktiskt är fel.
Otillräckligt folat, dvs att man har en folsyrabrist leder till att kroppen ej kan använda B12 normalt. Vilket i praktiken, när vi pratar om B12 blodprovstagning, Kobalamin markören tex. Leder ofta till att B12 nivån ser bättre ut än vad den egentligen är. För B12?et fastnar i blodet, oanvänt. Sedan har du även allt inaktivt B12. Runt 80% av det B12 vi har i blodet är inaktivt, men kan röra sig om mer än så.
Du märker möjligtvis inte av symtom just nu. Men det kommer troligen börjar smyga sig på symtom över tid, varav en del kommer avfärdas med annat - jag är trött. Stressad. Börjar bli gammal osv. När det i själva verket handlar om någonting betydligt allvarligare. För säkerhetsskull så ta dig en koll genom denna listan på symtom, för att kolla om du kanske inte redan har ett par/något symtom ändå. Har du det, så behöver du ta upp det med din läkare, och då kan du ha nytta av information som du hittar i min renodlade informations kommentar (den med alla länkarna).
symtom på B12-brist
docs.google.com/document/d/1TXgfPXXpp1HeBlxIFZTsiU04bjZSkgJUZPVpthJdpSw/edit
Jag rekommenderar att ta ett b-vitamin komplex med alla B-vitaminerna, eftersom flera av dessa har påverkan på nervsystemet.
Du har helt rätt, ett B-komplex är för att förebygga brist. När man utvecklat en rejäl brist , då är det för lite.
Då får man ta de starka tabletterna. Men då får du ju bara b12 och folat. Min pappa som hade nervproblem pga b12 brist han fick en tablett med folat,b12 och b6. B6 tror jag är viktig också.
Bäst att ta ett bvitaminkomplex Tycker jag. Särskilt om du har brist på b12 och folsyra, varför skulle du då ta upp de övriga bvitaminerna superbra?