Anonym (Egenhjälp) skrev 2024-06-30 10:31:30 följande:
Man måste behandla med folsyra direkt vid start av B12 injektioner. Annars riskerar det B12 som du injicerat att inte tillgodogöras i så hög frekvens som möjligt.
Detta pga att dessa två arbetar tillsammans, och är kofaktorer med varandra. Dvs, dom är båda beroende utav varandra för att kroppen skall kunna nyttja B12. Det är även viktigt att ha goda nivåer av järn och kalium.
Det är det omvända scenariot som kan vara potentiellt farligt. Där högdos folsyra behandling sätts in, hos någon som har en B12 brist och som ej ges behandling för den.
Har själv råkat ut för just det, tack vare inkompetent läkare som inte tyckte att jag kunde ha en samtidig B12 brist, som min folatbrist. Utvecklade kraftiga och allvarliga neurologiska symtom, och degenerativa förändringar i ryggmärgen tack vare detta. (Kortfattat - folsyra behandlingen gjorde B12 bristen värre). Sannolikt är en del av dom skadorna som jag fick som uppstod i samband med det där, av permanent natur. Då korrekt behandling för min B12 brist dröjde till först över 2 år senare.
Hej,
tack för alla dina tips, ska kolla igenom allt. Ja jag har läst att man behöver tätare injektioner i början vid neurologiska symtom vilket jag har. Har ätit b-vitamin tillskott, alltså vanligt kosttillskott, redan innan jag fick bristen så misstänker att jag inte tar upp det ordentligt. Men allt det här har jag sagt till min läkare som inte lyssnar på det. Orkar inte vänta på blodprover som ska tas om några månader utan vill ju ha hjälp nu? men blir tokig på att inga läkare kan något om det här.
Ang folsyra så läser jag överallt att man ska reglera b12 bristen först för att inte utlösa eller förvärra neurologiska symtom, men det stämmer alltså inte? Svårt att veta också när b12 bristen är ?behandlad? om man fortsatt har neurologiska symtom.