• Anonym (enlitenen)

Fler barn?

Livet ...

Nystart i livet, ett par år efter skilsmässa. Träffat den mest fantastiska man jag någonsin kunnat drömma om och nu varit ett par i två år. Dialog om fler barn har inte riktigt kommit på tal förut då vi båda har barn sedan tidigare relationer. Men nu tog han upp den och uttrycker en stark önskan efter gemensamma barn. Något han aldrig trott, då han är "klar" med småbarnslivet sedan länge.

Lite bakgrund. Han 43 år och har två vuxna barn som båda flyttat hemifrån för universitetsstudier. 

Jag är 35 år och har tre barn. Min äldsta är redan 16 år och har ingen kontakt med sin andra bio, det var ingen planerad graviditet utan upptäckte sent att jag var gravid. Min exman har varit hennes pappa i alla avseenden och vi fick ytterligare två barn tillsammans, nu 12 och 10 år. Alla våra tre bor varannan vecka hos honom. 

Att min nuvarande tog upp detta kom först som en chock. Men efter att han lagt fram sina argument veknar jag. Han studerade och arbetade mycket förr, missade mycket av sina pojkars uppväxt, vilket han visserligen tagit igen med råge. Han önskar att få uppleva det igen, att få vara med ordentligt från början. 

Men ... jag oroar mig så mycket för vad andra ska tycka ... en tredje pappa till mina barn. . Hjälpmig reda ut mina vilsna tankar. 

• Svar på tråden Fler barn?
  • Anonym (enlitenen)

Nej men det här är ju bara såååå svårt. Vill vara helt säker innan jag startar processen att ta ut spiralen osv.

• Anonym (Patricia)

Om ni skulle ställas inför faktumet att du blivit oplanerat gravid, hur skulle ni agera och känna då? 

Ibland kan det vara bra att utgå ifrån worst case scenario för att kunna ta rätt beslut.  

Samma gäller ju hur ni tänker kring att få ett barn med kolik eller ett krävande barn, så kallat high need baby? Hur fixar resten av familjen det? Håller förhållandet?  

Eller med tanke på din ålder,  om det visar sig att barnet har downs eller andra typer av fysiska och psykiska diagnoser? Hur ställer ni er till ett sånt besked?  

Ett barn är inte nödvändigtvis rosa fluff och gulligt joller...  det kan vara år av skrik, panik och utan sömn

• Anonym (iOS)

Varför inte bara njuta av varandra?

• Anonym (enlitenen)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-06-25 09:35:17 följande:

Om ni skulle ställas inför faktumet att du blivit oplanerat gravid, hur skulle ni agera och känna då? 

Ibland kan det vara bra att utgå ifrån worst case scenario för att kunna ta rätt beslut.  

Samma gäller ju hur ni tänker kring att få ett barn med kolik eller ett krävande barn, så kallat high need baby? Hur fixar resten av familjen det? Håller förhållandet?  

Eller med tanke på din ålder,  om det visar sig att barnet har downs eller andra typer av fysiska och psykiska diagnoser? Hur ställer ni er till ett sånt besked?  

Ett barn är inte nödvändigtvis rosa fluff och gulligt joller...  det kan vara år av skrik, panik och utan sömn

Bra frågor, uppskattar dig!

OM vi hade blivit oplanerat gravida så hade vi behållit. Men om vi kan planera så vill jag vara helt säker på att det är rätt. Jag är ju visserligen bara 35 år, så är fortfarande ganska ung. 

Ett krävande eller sjukt barn; Det är ingen man någonsin kan förbereda sig på såklart. Vi kommer ju att vara två vuxna att på heltid kunna dela på ansvaret. Därtill har vi båda närvarande föräldrar och familj/vänkrets att stödja oss mot.

Under våren har vi varit "extrafamilj" åt våra vänners barn. Lillebror i familjen har en allvarlig sjukdom så vi har avlastat genom att ibland ta hand de andra barnen och ibland tagit hand om lillebror så att familjen kan komma iväg tillsammans.
  • Anonym (enlitenen)
    Anonym (iOS) skrev 2024-06-25 09:37:48 följande:

Varför inte bara njuta av varandra?

Vi njuter till fullo av varandra! 

Den här dialogen kom som sagt som en chock för mig. Det känns fint att kunna bolla tankarna här. I dialog med sambon så blir allt så lätt rosaskimrande. Han beskriver längtan efter att vänta på plusset tillsammans, se min kropp förändras, min mage växa.

När vi ligger nära och kramas kan han hålla handen över min mage och jag ser hur han föreställer sig att känna vårt lilla liv där inne. 

Han beskriver och målar upp allting så fint. Såklart realistiskt också men dom där drömmarna man kan få. Jag minns dem så väl från mina graviditeter. Han beskriver sina tankar om förlossningsrummet, stunden då den lilla föds. Få lära känna ett nytt liv tillsammans. Stunden i bilen när han hämtat våra stora barn och kör dem till sjukhuset, låter dem skämma bort mig och bebisen med presenter, pussar och gos i överflöd. 

Ska jag vara helt ärlig! Han låter som mig när jag längtade efter barn nummer 2. Första var oplanerad och jag var väldigt ung. Men nummer 2...oj såååå jag längtade. 

Kan en man bli bebissjuk eller skengravid? För i så fall tror jag att min blivit smittad av det Drömmer
  • Anonym (M)

Varför tvekar du TS? Oavsett vad folk skriver så fixar ni ju det. Alla i er närhet vill det, ni vill det. Ni har gott om pengar, gott om ledig tid, gott om ork, inga hinder är för stora för er. 

Ändå tvekar du. Varför?

• Anonym (M)
    Anonym (enlitenen) skrev 2024-06-25 10:00:56 följande:

Den här dialogen kom som sagt som en chock för mig. Det känns fint att kunna bolla tankarna här. I dialog med sambon så blir allt så lätt rosaskimrande. Han beskriver längtan efter att vänta på plusset tillsammans, se min kropp förändras, min mage växa.

När vi ligger nära och kramas kan han hålla handen över min mage och jag ser hur han föreställer sig att känna vårt lilla liv där inne. 

Han beskriver och målar upp allting så fint. Såklart realistiskt också men dom där drömmarna man kan få. Jag minns dem så väl från mina graviditeter. Han beskriver sina tankar om förlossningsrummet, stunden då den lilla föds. Få lära känna ett nytt liv tillsammans. Stunden i bilen när han hämtat våra stora barn och kör dem till sjukhuset, låter dem skämma bort mig och bebisen med presenter, pussar och gos i överflöd. 

Ska jag vara helt ärlig! Han låter som mig när jag längtade efter barn nummer 2. Första var oplanerad och jag var väldigt ung. Men nummer 2...oj såååå jag längtade. 

Kan en man bli bebissjuk eller skengravid? För i så fall tror jag att min blivit smittad av det Drömmer

Ok, känslomässig utpressning. 

Känns inte som en förutsättningslös diskussion om barn. 

• Anonym (enlitenen)
    Anonym (M) skrev 2024-06-25 10:03:30 följande:

Varför tvekar du TS? Oavsett vad folk skriver så fixar ni ju det. Alla i er närhet vill det, ni vill det. Ni har gott om pengar, gott om ledig tid, gott om ork, inga hinder är för stora för er. 

Ändå tvekar du. Varför?

Sant. Det finns nog inga hinder. 

Mest en del av livet jag trodde jag var klar med. Ingen dialog jag väntande mig att ha heller.
  • Anonym (enlitenen)
    Anonym (M) skrev 2024-06-25 10:05:32 följande:

Ok, känslomässig utpressning. 

Känns inte som en förutsättningslös diskussion om barn. 

En normal dialog när du vill ha någonting som din partner är tveksam inför. Man lägger fram fördelarna och förklarar sin ståndpunkt. 

Min sambo är väldigt tydlig med att det är en längtan hos honom, han omfamnar och bekräftar min tveksamhet.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (enlitenen) skrev 2024-06-25 10:00:56 följande:

Känns som han minns allt ur ett väldigt rosa skimmer ärligt talat med. Hur involverad var han senast egentligen? Du blir orörligare, kanske ligger och kräks 20-25 veckor. Han får ta mer ansvar för hem och er nuvarande familjekonstellation. Du är äldre så det kan ha förändrats hur du reagerar, du är nu en riskgraviditer i vårdens klassning då du är 35 +.

Du kanske får kejsarsnitt, då måste han rodda allt första månaden. De äldre barnen kanske inte alls tycker det blir så himla mysigt när mamma måste sitta och amma massor.

Vill egentligen int måla fan på väggen men hans beskrivning låter ju som något ur en romantisk film mer än verkligheten.
Svar på tråden Fler barn?