• Anonym (Fattar0)

Vänder mig till er singelkvinnor!!

Vid dejting, är de något yrke hos din dejt som skulle ge dig "icks"?
    Och vilket yrke föredras mest och minst?

• Svar på tråden Vänder mig till er singelkvinnor!!
  • Anonym (Fattar0)
    Anonym (Ja) skrev 2024-06-22 15:02:37 följande:
    Kanske för att deras anställda på golvet främst är under 25 år...? Fel på att dejta en manager, eller? Även om det råkar vara på donken.
    Det ska väl inte vara ett problem om man sköter de professionellt och lämnar jobb för jobb och privat för privat..

Mitt förra jobb var min chef gift med en anställd,  de gick hur bra som helst!!
  • Anonym (Kul)
    Anonym (Fattar0) skrev 2024-06-22 15:07:47 följande:
    Det ska väl inte vara ett problem om man sköter de professionellt och lämnar jobb för jobb och privat för privat..

En persons yrke säger ganska mycket om en person, vare sig du gillar det eller inte.
  • Anonym (Xyz)

Så länge människan har driv så är yrket inte så viktigt. Om han sitter i kassan på Coop och har gjort det i många år och inte vill göra annat hade jag nog tyckt att det var lite märkligt, om han inte gjorde det bara för att han la all energi på något annat, exempelvis musik, konst eller volontärarbete. Driv behöver inte vara kopplat till karriär. Det enda jag hade kunnat ha svårt för är väl om han jobbade med något som gick stick i stäv med egna värderingar. Jag hade nog haft svårt att dejta en "estetikkirurg" eller en präst (har inget emot troende, men då jag själv inte är det blir det svårt att se en framtid i en sån relation). Jag tjänar tillräckligt, inte högavlönad men så jag klarar mig, så vad min respektive tjänar är egentligen för mig ovidkommande, på förutsättning att han trivs med sitt jobb och sitt liv. 

• Anonym (Ja)

Jag pratar inte om otrohet på jobbet. Tråden handlar väl ändå om yrken generellt?
  • Anonym (Ja)

Och, inte heller om att anställda ska bli tillsammans med andra anställda heller, så är det också tydligt.
  • Anonym (nuftig)
    Tecum skrev 2024-06-22 14:16:22 följande:
    Nej, men du överskattar betydelsen av utbildning och hög lön - om det nu bara är intellektuell stimulans du söker och inte lyxliv... . Jag känner högutbildade som är oförmögna att föra en intellektuell diskussion och vanliga jobbare med 9-årig skola som är hur smarta och allmänbildade som helst.
    Ska vi ägna oss åt "jag känner en som" blir det väl svårt att ha någon saklig diskussion? Du brukar inte vara fullt så subjektiv annars så varför börja nu?

Klart att det finns undantag till det mesta, men generellt är det inte så att montören oftare talar EU- politik på djupet än samhällsvetaren, och jag tror de flesta med utbildning trots allt har träffat ett antal personer som inte har det också i sitt liv, och konstaterat detta.

Skillnaden syns inte minst i antalet som röstar i EU-valet.
  • Anonym (nuftig)

Och lite om lågstatusjobb, enligt de som forskat på sådant:

Diskare, gatuköksbiträde, städare och sophämtare anses ha lägst status, i den stora svenska yrkesstatusstudien som genomförts av Göteborgs universitet.

De som någon gång under arbetsdagen hanterar mänskliga utsöndringar eller smuts har lågt anseende. Yrken där man servar andra har också överlag låg status. Ända sedan antiken har det ansetts finare att tänka än att göra praktiska saker, slavar passade upp på filosoferna, påpekar Ylva Ulfsdotter Eriksson.

? Men frågar man vilken status som människor anser att yrken borde ha, blir svaren annorlunda. Lärare, sjuksköterskor, förskollärare ? yrken som har viktiga samhällsfunktioner ? borde ha högre status, menar många.

alltomarbetsmiljo.se/nyheter/sa-hog-status-har-ditt-jobb
  • Anonym (Ja)
    Anonym (nuftig) skrev 2024-06-22 15:54:39 följande:

TS, det finns listor på vilka yrken som är attraktivast och inte så attraktiva, det är knappast raketforskning att hitta dessa.

kvalitetsmagasinet.se/har-ar-jobben-som-har-hogst-status-i-sverige/

Den stora bonusen med högre utbildning är inte att ha en examen, det är vilka man känner och var de hamnar senare i livet.

Generell samhällsstatus är inte samma sak som relationsattraktivt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Fattar0) skrev 2024-06-22 14:50:19 följande:
    Väldigt FÅ kvinnor skulle inte ens tänka tanken på att dejta en kille som jobbar på Donken..
    Men dom FLESTA män bryr sig inte om dejten jobbade på Donken..  
    Det får stå för dig. Jag tror att både män och kvinnor helst dejtar personer i sin egen liga, både i utseende och status i övrigt. Det sker undermedvetet. 
Svar på tråden Vänder mig till er singelkvinnor!!