• Anonym (Ledsen)

Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!

Jag är förtvivlad. Vi är en helt vanlig familj med bra jobb, bra ekonomi och ett stort engagemang i våra barn. Har två tonåringar som det går käpprätt åt helvete med nu.  På kort tid är det kriminalitet och droger, problematisk skolgång, diagnosutredningar och miljarder samtal med soc, advokat, polis, coacher etc etc 

Soc säger att vi har bra föräldrakapacitet men att barnen behöver komma bort från orten vi bor på, droger osv. De vill placera barnen på HVB eller SIS.

Jag är så himla rädd för SIS hem, HVB hem och fängelser (sista inte aktuellt) eftersom jag tror att barnen bara hittar nya ?dåliga? vänner för samt att de lär sig en massa skit och får tillgång både till droger och information om fel saker från andra placerade ungdomar. 

Finns det någon här som har erfarenhet av HVB/SIS? 

vad säger ni, är det bra att placera barnen där eller gör det dem mer kriminella? alltså blir de bättre människor efter placering? 

önskar även tips på bra ställen (om det finns) då jag tror att vi kan få vara med och välja lite. 

mår så jävla dåligt av allt det här! Tycker att vi har uppfostrat dem bra, varit mycket med dem osv och så skiter sig allt.

snälla har någon input eller erfarenhet här? Ska jag låta dem placera barnen eller försöka själv? 

• Svar på tråden Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!
  • Anonym (Samma fast tvärtom)

Har också ungdomar aom hamnat utanför ramarna..
    Jag har bett soc att placera dem för att bryta umgänget men är för bra i mitt föräldraskap!?
    Lvu kan man få i familjehem om det skulle kännas bättre.
    Sis var enligt min sockontakt förödande och används enbart som sista utväg.
    Be om familjebehandling, solplacering?

• Anonym (Kim)

HVB eller SIS är inte särskilt lyckosamt, men jag undrar ändå lite över din fråga i slutet. Vad är det du tänker att du ska försöka med själv? 

De har hamnat där de är idag i ett helvete, trots att ni som du menar haft stort engagemang i era barn och stor föräldrakapacitet. Så hur tänker du att du rent praktiskt ska gå tillväga för att vända detta?

• Blue Waffle

HVB kan vara positivt gällande struktur, regler, mm. Speciellt nu på sommaren.
    SIS brukar inte vara aktuellt om inte barnen är grovt kriminella.

Har ni funderat på att flytta från där ni bor? Bryta upp helt och börja om någona nnanstans, är det en möjlighet?

• Maac

Finns det möjlighet för ett att jobba på distans? Flytta långt från nuvarande ort? Tillfälligt eller permanent.

• Anonym (N)

Förstår att du är orolig. Jag skulle hellre flytta än att soc sätter barnen på HVB eller Sis. Risken finns förstås att de lär sig ännu mer dumheter och rekryteras till grövre kriminalitet. 

Finns det ingen annan lösning? Har ni till exempel släktingar på annan lugn ort där barnen kan vara under en period? 

Vilka möjligheter har ni att flytta? 

Du skriver att ni har bra ekonomi men bor ni alltså i ett område där det finns problem med droger och kriminalitet? Jag dömer absolut inte utan blir mer orolig själv över hur det kan bli så när man har en bra hemmiljö. Jag har en tonåring i Stockholm men han har inga sådana problem tack och lov, 

• Räkan77

Om ni bara har dessa två barm skulle jag försöka göra allt för att kunna flytta med dem till annan ort. 

• Anonym (Göteborgare)

Jag skulle flyttat, nystart för tonåringarna.
    Med start idag ska ungarna sommarjobba, idrotta och läsa böcker varje dag.

• Anonym (.)

jag tänker på samma sak som göteborgare. Flytta. Ut med er, kanske ut på landet? Byt skola. Flytta så långt ifrån att de här gamla kompisarna inte kan komma efter. 

Jag vet en familj som hade megaproblem med ett barn och deras lösning blev efter råd just att flytta. Det löste allt. 

• Anonym (Peolinda)

Om ungdomarna mår dåligt, kolla om ni kan få läkarintyg för att vabba. Skaffa sen tillfälligt boende på annan ort. Eller jobba på distans om det går. 

Soc borde kunna lobba för den lösningen iom att de tycker att ni är bra för era barn. 

• Anonym (Beda)
    Anonym (N) skrev 2024-06-20 23:37:37 följande:

Du skriver att ni har bra ekonomi men bor ni alltså i ett område där det finns problem med droger och kriminalitet? Jag dömer absolut inte utan blir mer orolig själv över hur det kan bli så när man har en bra hemmiljö. Jag har en tonåring i Stockholm men han har inga sådana problem tack och lov, 

Droger flödar ju som mest där det finns pengar att köpa dem. Dvs även i bra områden. Hade rika ungar inte köpt så mycket droger hade heller inte gängen haft så stort fäste. Sedan finns det såklart mer vanliga ungdomar också som fastnar i droger och det är de som inte har råd att köpa så mycket som fastnar i kriminalitet.

Att tro att man är skyddad i ett bra område är naivt, gängen går ju dit där pengarna finns. 
Svar på tråden Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!