Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!

Förstår att du är orolig. Jag skulle hellre flytta än att soc sätter barnen på HVB eller Sis. Risken finns förstås att de lär sig ännu mer dumheter och rekryteras till grövre kriminalitet. 

Finns det ingen annan lösning? Har ni till exempel släktingar på annan lugn ort där barnen kan vara under en period? 

Vilka möjligheter har ni att flytta? 

Du skriver att ni har bra ekonomi men bor ni alltså i ett område där det finns problem med droger och kriminalitet? Jag dömer absolut inte utan blir mer orolig själv över hur det kan bli så när man har en bra hemmiljö. Jag har en tonåring i Stockholm men han har inga sådana problem tack och lov, 

• Anonym (N)
    Anonym (Beda) skrev 2024-06-21 08:26:00 följande:
    Droger flödar ju som mest där det finns pengar att köpa dem. Dvs även i bra områden. Hade rika ungar inte köpt så mycket droger hade heller inte gängen haft så stort fäste. Sedan finns det såklart mer vanliga ungdomar också som fastnar i droger och det är de som inte har råd att köpa så mycket som fastnar i kriminalitet.

Att tro att man är skyddad i ett bra område är naivt, gängen går ju dit där pengarna finns. 

Det så kallade partyknarkandet står för en mycket liten del av narkotikaförsäljningen. Det är inte där drogerna flödar mest utan ute på gatorna bland missbrukare som använder narkotika dagligen.

Om rika ungar slutade köpa droger skulle det ha en marginell inverkan på narkotikaförsäljningen. 
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/politikernas-kamp-mot-partyknarkarna-far-mothugg

När jag skrev bra område menade jag inte rikt utan lugnt område. Det är en jäkla skillnad på att bo i ett kolugnt område som vårt och på att varje dag passera genom ett centrum där det langas dagligen.

Det är klart att man kan få tag på droger ändå men det är mer omständigt och man måste kommunicera på ett sätt som kan plockas upp av polisen. 

Gängen är vidrigt cyniska och rekryterar aktivt på HVB och anpassad skola (det som tidigare kallades särskola). TS barn är i en riskgrupp av flera skäl och jag skulle lämna stan om jag var i hennes situation.

Jag förstår att det är komplicerat men de där fantastiska jobben kommer inte att betyda något om barnen dras in i grövre brottslighet och åker in på riktig anstalt eller blir siffror i statistiken över alla ungdomar som dött i gängkrigen. 

Jag skulle göra vad som helst för att undvika att min tonåring hamnade på HVB eller SiS, särskilt om han hade haft en diagnos. 

TS är antagligen i chock och det låter bra att de får tid att fundera över sommaren. Nu vet jag inte om barnen har IF eller grav autism eller vad TS menar med att de inte förstår konsekvenser men jag skulle använda sommaren till att ingående och konkret förklara vad HVB skulle innebära i praktiken och att det är vad som händer om de fortsätter på samma sätt. 

• Anonym (N)
    Anonym (Samma här) skrev 2024-06-22 00:58:20 följande:

Var också så himla orolig för detta. Sonen spårade ur totalt. Började röka cannabis och hänga med fel personer vid 15 år. Aldrig en lugn natt. Var ute hela tiden. Soc var inkopplade. Jag försökte få honom att gå på Maria ungdom vilket han gjorde men proverna  var positiva iaf ett år Typ. Han kände väl att det inte fick några konsekvenser. 

förrän polisen tog honom inne i stan, han fick bara ett strafföreläggande men efter det började proverna visa negativt. Men tror att det ger det som var vändpunkten. Efter gymnasiet gick han tekniskt basår och nu i höst ska han plugga på KTH. 

jag som inte ens trodde att hon skulle leva typ. 

Men just rädslan för att bli placerad som kille, att det skulle driva honom i fördärvet. Dels att han alltid umgicks med tjejer bara och jag inte tror att han skulle må bra där, men att det skulle kolla ännu mer skit av det. 

jag har själv bott på hvb hem vid 15-18 år. Och det var ingen som höll på med droger. Vi har som en familj i ett radhusområde. Vet inte om det finns såna bra ställen i dag. Men hoppas det. 

Var rädd hela hans uppväxt för soc, blev flera anmälningar och han har dessutom flera diagnoser som förvärrat allt. 

Sorry för OT men vad glad jag blev av att läsa att det gick bra för din son till slut.

Jag tror tyvärr inte att de flesta av dagens HVB är så, även om det säkert förekommer. Ungdomsbrottsligheten idag är så pass grov och det förekommer till och med rekrytering på boendena. 

Svar på tråden Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!