Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!
Om ni bara har dessa två barm skulle jag försöka göra allt för att kunna flytta med dem till annan ort.
Om ni bara har dessa två barm skulle jag försöka göra allt för att kunna flytta med dem till annan ort.
Ni kan alltid flytta tillbaka till er stad när barnen är vuxna. Flytta till Västernorrland, där skriker de efter utbildat folk. Finns nog även andra orter i Sverige med liknande utveckling där det finns expansiva industrier. Det blir följdverkningar gör massor av jobb. Kolla om ni har ekonomiska möjligheter att jobba mindre än heltid om ni flyttar (billigare boende?) så ni orkar mer i en tuffare vardag.
Ni skulle behöva flytta till en ort där det finns skola med specialkompetens och det kan ju vara lite knepigare på mindre orter och det är ju ett dilemma eftersom ni vill bort från större städer där specialskolor ofta finns. Men försök bilda er en uppfattning av hur skolorna fungerar dit ni skulle kunna flytta.
Jag känner så för er. Soc tog våra barn, helt felaktigt, till jourhem. Min erfarenhet är att Soc kunskaper om psykisk ohälsa och npf hos barn är obefintlig (men det ser så klart inte likadant ut överallt). De utredde oss en massa men förstod aldrig våra barn. Socionomer har generellt ingen utbildning i npf. Fråga er handläggare om hen har det.
Att Soc har föreslagit att era barn med npf ska tas ifrån sitt hem och sin familj tycker jag tyder på att de kanske inte har kunskaper om npf och hur känsliga de barnen/ungdomarna kan vara.
Detta ligger bakom att jag tycker att ni bör ha en psykolog med kunskaper om npf att bolla med. Soc kan göra som de vill ändå, men förhoppningsvis lyssnar de till en psykolog.