• Anonym (Ledsen)

Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!

Jag är förtvivlad. Vi är en helt vanlig familj med bra jobb, bra ekonomi och ett stort engagemang i våra barn. Har två tonåringar som det går käpprätt åt helvete med nu.  På kort tid är det kriminalitet och droger, problematisk skolgång, diagnosutredningar och miljarder samtal med soc, advokat, polis, coacher etc etc 

Soc säger att vi har bra föräldrakapacitet men att barnen behöver komma bort från orten vi bor på, droger osv. De vill placera barnen på HVB eller SIS.

Jag är så himla rädd för SIS hem, HVB hem och fängelser (sista inte aktuellt) eftersom jag tror att barnen bara hittar nya ?dåliga? vänner för samt att de lär sig en massa skit och får tillgång både till droger och information om fel saker från andra placerade ungdomar. 

Finns det någon här som har erfarenhet av HVB/SIS? 

vad säger ni, är det bra att placera barnen där eller gör det dem mer kriminella? alltså blir de bättre människor efter placering? 

önskar även tips på bra ställen (om det finns) då jag tror att vi kan få vara med och välja lite. 

mår så jävla dåligt av allt det här! Tycker att vi har uppfostrat dem bra, varit mycket med dem osv och så skiter sig allt.

snälla har någon input eller erfarenhet här? Ska jag låta dem placera barnen eller försöka själv? 

• Svar på tråden Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!
  • Anonym (Peolinda)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-06-22 08:23:40 följande:
    Resultatet blir ju detsamma. De kommer knappast avstå från en placering bara för att någon har NPF. Ts skrev att det är diagnoser som lyder under LSS och då snackar vi inte ADHD direkt (se nedan) men jag tror inte att ens det kommer vara ett hinder. Möjligen att de försöker hitta ett boende som kan ta personer med så kraftiga störningar men det lär vara svårt, alltså lär det bli ett vanligt HVB/SIS istället. Så det blir lite "ja vi vet om diagnoserna, vi är medvetna om följderna, varsågod här är en placering likt förbaskat".

LSS gäller för 1. personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, 2. personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller 3. personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2007-114-49_200711429.pdf

Det är precis detta jag menar. Det var så de sa om mina barn, att det inte spelar någon roll om barnen har npf eller inte. För Soc gör det tydligen inte det - men för barnet spelar det ju jättestor roll! 

Risken finns att Soc tar sina standardbeslut, trots att det inte rör sig om standardbarn (alla barn är så klart unika, men du förstår nog hur jag menar). Det är därför jag uppmanar TS att fråga om handläggaren är utbildad i npf (eller vad nu barnen har) och att kontakta en psykolog med den inriktningen. Soc kan göra som de känner för oavsett, men har TS en normalbegåvad handläggare lyssnar denna på en psykolog. 

Vad beslutet blir återstår att se, men TS bör förvissa sig om att det är en person som vet vad den gör som tar det beslutet. 

• Anonym (Reality check)
    Anonym (Peolinda) skrev 2024-06-22 08:53:01 följande:

Det är precis detta jag menar. Det var så de sa om mina barn, att det inte spelar någon roll om barnen har npf eller inte. För Soc gör det tydligen inte det - men för barnet spelar det ju jättestor roll! 

Risken finns att Soc tar sina standardbeslut, trots att det inte rör sig om standardbarn (alla barn är så klart unika, men du förstår nog hur jag menar). Det är därför jag uppmanar TS att fråga om handläggaren är utbildad i npf (eller vad nu barnen har) och att kontakta en psykolog med den inriktningen. Soc kan göra som de känner för oavsett, men har TS en normalbegåvad handläggare lyssnar denna på en psykolog. 

Vad beslutet blir återstår att se, men TS bör förvissa sig om att det är en person som vet vad den gör som tar det beslutet. 

Du får nog förklara närmare. Vad menar du skulle bli skillnaden om en psykolog pratar med soc, förutom att de kanske får mer kunskap om hur just dessa barn fungerar? Den praktiska skillnaden menar jag nu. Menar du att de skulle avstå en placering, eller vad? Vad är det hen ska lyssna på, vad ska det ha för inverkan på beslutet? För jag tror inte det, så i slutänden skulle det bli samma resultat ändå och följderna för barnen också. Det spelar alltså ingen roll om handläggaren har utbildning (antagligen inte) eller insikter mha psykolog så som jag ser det.
  • Anonym (Peolinda)
    Anonym (.) skrev 2024-06-22 08:26:02 följande:
    Det här är inget som har skadat mig, tvärtom har gjort att jag är mindre rädd av mig för att flytta, skaffa nytt jobb, resa, bygga upp nytt socialt liv. 

Fint att höra att det gått så bra! Men alla är inte lika tåliga för att flytta så mycket. Jag vet barn som behövt flytta flera gånger och mått jättedåligt av det. De har inte blivit skickliga på att bygga socialt liv utan bara fått bekräftat gång på gång att de inte är särskilt bra på att få kompisar. 

Man reagerar så olika på saker. Därför ska drastiska beslut som tex hvb-placering tas av insatta och välutbildade personer, inte någon som bara gått en treårig socionomutbildning. 

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-06-22 08:23:40 följande:
    Resultatet blir ju detsamma. De kommer knappast avstå från en placering bara för att någon har NPF. Ts skrev att det är diagnoser som lyder under LSS och då snackar vi inte ADHD direkt (se nedan) men jag tror inte att ens det kommer vara ett hinder. Möjligen att de försöker hitta ett boende som kan ta personer med så kraftiga störningar men det lär vara svårt, alltså lär det bli ett vanligt HVB/SIS istället. Så det blir lite "ja vi vet om diagnoserna, vi är medvetna om följderna, varsågod här är en placering likt förbaskat".

LSS gäller för 1. personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, 2. personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller 3. personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2007-114-49_200711429.pdf

Menar du verkligen att det är kraftiga störningar? Ingen av dessa diagnoser är ju störningar. iaf inte autism eller if. 

sonen som jag skrev om har inga problem alls i dag med att sköta vardagssysslor och plugga, sökt eget sommarjobb som han fick och börjar på KTH till hösten.  Inte är det några kraftiga störningar där inte. han har autismliknande tillstånd och adhd, även hemiplegi  

däremot kan det bli svårt för en med autism som samtidigt har if exempelvis, jobbar själv på en lss-gruppbostad och alla där har stora behov av omvårdnad, stöd i deras vardagliga liv  

ville bara säga att behoven av hjälp ser olika ut och skriva när jag ser felaktigheter. 

• Anonym (Reality check)
    Anonym (Samma här) skrev 2024-06-22 09:06:32 följande:

Menar du verkligen att det är kraftiga störningar? Ingen av dessa diagnoser är ju störningar. iaf inte autism eller if. 

sonen som jag skrev om har inga problem alls i dag med att sköta vardagssysslor och plugga, sökt eget sommarjobb som han fick och börjar på KTH till hösten.  Inte är det några kraftiga störningar där inte. han har autismliknande tillstånd och adhd, även hemiplegi  

däremot kan det bli svårt för en med autism som samtidigt har if exempelvis, jobbar själv på en lss-gruppbostad och alla där har stora behov av omvårdnad, stöd i deras vardagliga liv  

ville bara säga att behoven av hjälp ser olika ut och skriva när jag ser felaktigheter. 

Jag menar jämfört med dels personer som inte har diagnoser men även vissa diagnoser. Autism är en gråskala, inte säkert man får LSS bara för att man har diagnosen för som jag förstår så ska diagnosen också påverka ens liv, beroende på vilket stöd man söker inom LSS. Inte alla måste ha ett boende t ex men kanske andra insatser. Så frågan är mer, har man en diagnos som visar kraftiga störningar eller ligger man bara i början av gråskalan? Det behöver ts inte berätta så klart, den biten känns inte så relevant att spekulera i faktiskt. Jag har aldrig uttalat mig om hur ts barn har det heller.
  • Anonym (Peolinda)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-06-22 09:02:29 följande:
    Du får nog förklara närmare. Vad menar du skulle bli skillnaden om en psykolog pratar med soc, förutom att de kanske får mer kunskap om hur just dessa barn fungerar? Den praktiska skillnaden menar jag nu. Menar du att de skulle avstå en placering, eller vad? Vad är det hen ska lyssna på, vad ska det ha för inverkan på beslutet? För jag tror inte det, så i slutänden skulle det bli samma resultat ändå och följderna för barnen också. Det spelar alltså ingen roll om handläggaren har utbildning (antagligen inte) eller insikter mha psykolog så som jag ser det.

Det skulle kunna resultera i en annan behandlingsform. Exakt vad vet inte jag eftersom jag varken är psykolog eller socionom. Men stöd i hemmet eller hjälp för hela familjen att flytta till annan ort kan ju vara något. Soc borde tex kunna hjälpa TS att hitta en passande skola och hjälpa föräldrarna med vilka bidrag och stöd de har rätt till för att kunna vara hemma mycket med sina barn. Kanske en stödfamilj också. 

• Anonym (Samma här)

glömde tillägga att det absolut är av vikt att soc skaffar sig kunskap om autism t.ex.  framförallt om det rör sig om flytt. 

varför ungdomar hamnar på glid finns det väl tusen anledningar till, men jag vet tex en ung kille på ett boende jag jobbade som drogs med i skiten och blev lurad av gängen. Ta droger och göra saker. Nu hade han en lindrigare IF med, och därmed ännu svårare med konsekvenstänk. 

skulle påstå att ett vanligt SIS enbart kan skada än göra nytta för en person med dessa diagnoser, och om dom inte begått nåt brott är väl ändå tanken att det ska bli BÄTTRE, inte sämre. 

jag tänker på min son om han hade hamnat där, tillstängt malplacerad. Har själv bott på paragraf 12-hem. Gamla SIS. Och även hvb.  Men nu är jag tjej och tror att klimatet är värre bland killar. 

Han har ändå alltid vart en mjuk kille, hade lite sociala svårigheter förr som han verkat tränat mkt på då han är väldigt social, har mkt vänner och lätt för att prata med folk. men han för säkert anstränga sig. 
    Han hade troligen tagit efter killarna vilket man märkte att han gjorde som yngre för att passa in, många med autism härmar andra/tar efter. Finns mkt att skriva om men att detnikte skulle vara av vikt att killarna har npf håller jag inte alls med om.

• Anonym (Behandlingsfamilj)

Du ska be om en be handlingsfamilj. Det är som ett familjehem som även gör behandling på barnen. Det är den metoden som visat sig mest effektiv. Sedan behöver ni föräldrar även fundera över era egna prioriteringar. Vad är det bästa för barnet, vad är det bästa för oss som föräldrar, är det samma sak? 

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-06-22 09:16:18 följande:
    Jag menar jämfört med dels personer som inte har diagnoser men även vissa diagnoser. Autism är en gråskala, inte säkert man får LSS bara för att man har diagnosen för som jag förstår så ska diagnosen också påverka ens liv, beroende på vilket stöd man söker inom LSS. Inte alla måste ha ett boende t ex men kanske andra insatser. Så frågan är mer, har man en diagnos som visar kraftiga störningar eller ligger man bara i början av gråskalan? Det behöver ts inte berätta så klart, den biten känns inte så relevant att spekulera i faktiskt. Jag har aldrig uttalat mig om hur ts barn har det heller.

Nej precis, då förstår jag. 

vi fick alla insatser och sonen blev beviljad ktt (utökat fritids) och korttidsboende x antal timmar per månad. 

där sket det sig direkt, vi provade massor av ställen. Inget funkade. Alla bodde 6 pers med egna rum. det gav en liten känsla av hur det skulle vara att bo på hem. När han hade denna insats var han inte på glid, då har han bara ensam. Och vi behövde "återhämtning" 

det är ändå otroligt när jag tänker tillbaka på den tiden hur allt var, mot i dag. Man kan inte tro att det är samma person. 

i dag behöver han ingen stöd eller insatser. 

• Anonym (Samma här)

Blandade ihop SIS och hvb. Sorry 

Svar på tråden Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!