• Anonym (Isa)

Vabba eller vad gör man?

Hur gör jag med barnen då jag jobbar väldigt många Timmar /dag och pappan inte kan ha barnen för socialtjänsten. 

Barnen är för stora för dagis o fritids men för små för att vara ensamma 16 timmar / dag. 

Kan jag ta vab en period?

• Svar på tråden Vabba eller vad gör man?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 11:54:55 följande:
    Och varför är det ett dumt svar?

Det är det man gör när man inte får livspusslet att få ihop och man vägrar barnen fritids "för att bara småbarn går där". 
    Det är en tillfällig KRIS som gör att pappan inte kan ha barnen därför funkar inte mitt liv just nu. Herregud vad alla är dryga o elaka.
  • Anonym (M)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 12:09:53 följande:
    Det är en tillfällig KRIS som gör att pappan inte kan ha barnen därför funkar inte mitt liv just nu. Herregud vad alla är dryga o elaka.
    Nej, vi svarar utifrån det du frågar. Nämligen om du kan vabba då barne är "för stora" för fritids och för små för att vara hemma 16h/dag och att pappan inte kan ha barnen för socialtjänsten. 

Väldigt knapphändig informationen och du fick svar utifrån det. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 11:54:55 följande:
    Och varför är det ett dumt svar?

Det är det man gör när man inte får livspusslet att få ihop och man vägrar barnen fritids "för att bara småbarn går där". 
    Det är ett dumt svar eftersom alla vet att barnvakter  existerar.
    Alla har däremot inte tillgång till gratis barnvakter eller har råd med att betala en barnvakt 16 timmar om dagen varje dag. 

Det fungerar knappast för TS om hon får ge en stor del av sin lön till barnvakten direkt...
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Barn behöver träna på att vara mer självständiga och klara sig själv mer. Då mår de också bättre i sådana situationer. Dagens föräldrar är generellt jättedåliga på detta. Det skapar osäkra barn som har svårare att hantera negativa känslor.

Min sambo är likadan.

När jag och min bror var små så var vår mamma ensamstående i flera år. Men vi klarade oss själva fast vi gick i mellanstadiet. Vi lagade mat och sånt. Vi ville lära oss det. 

• Anonym (Krisa)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-06-17 13:47:38 följande:

Barn behöver träna på att vara mer självständiga och klara sig själv mer. Då mår de också bättre i sådana situationer. Dagens föräldrar är generellt jättedåliga på detta. Det skapar osäkra barn som har svårare att hantera negativa känslor.

Min sambo är likadan.

När jag och min bror var små så var vår mamma ensamstående i flera år. Men vi klarade oss själva fast vi gick i mellanstadiet. Vi lagade mat och sånt. Vi ville lära oss det. 

Det kan du ju inte jämföra med TS situation. Uppenbarligen har något allvarligt hänt. 
  • Anonym (Mamma till 3)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 00:35:37 följande:

Varför blir allt på fl så komplicerat?? 

nej jag jobbar inte alla dom timmarna men har resväg så jag är ändå borta från hemmet. Jobbar heller inte alla dagar i veckan. jobbar ca 85%
    Men nu har de inträffat en stor kris i våra liv med pappan. Dom kan inte vara där o mår såklart dåligt o är oroliga o ledsna. Känns fel att lämna barnen ensamma i de skicket just nu. Så för en kort period undrar jag om man kan ta vab för de? 

men jag googlade lite efter ha bara fått motfrågor o ja det kan man visst 

så tack för mig 

Om dina barn mår dåligt så kan du ordna läkarintyg för att vabba.
    Prata med din vc eller bup.

Jag är ensamstående med 3 barn som har npf och har löst somrarna med semester och tjänstledigt.
    När det gått ha de varit med mormor/morfar.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Z) skrev 2024-06-17 12:29:04 följande:
    Det är ett dumt svar eftersom alla vet att barnvakter  existerar.
    Alla har däremot inte tillgång till gratis barnvakter eller har råd med att betala en barnvakt 16 timmar om dagen varje dag. 

Det fungerar knappast för TS om hon får ge en stor del av sin lön till barnvakten direkt...
    Men barnvakt hade ju kanske räckt 1 h på morgonen innan fritids och några h på eftermiddagen efter fritids, om barnen varit i fritidsåldern.

Men ts säger att de är för gamla för fritids så då är de ju minst  12-13 år gamla eftersom fritids är upp till den åldern. då borde de ju även kunna klara sig hemma de flesta av de 16 timmarna. Då borde det räcka att en barnvakt kommer en stund mitt på dagen och tex hjälper till med matlagning.

Barnen borde ju även ha kompisar att kunna umgås med. Det är ju även minst 2 barn och om yngsta är 13 så är ju den andra minst 14.
    När jag var 13 var jag barnvakt åt andra barn och vid 14 kunde jag vara ensam hemma en hel helg.
  • Anonym (Mamma till 3)
    Anonym (Lia) skrev 2024-06-17 17:21:35 följande:
    Men barnvakt hade ju kanske räckt 1 h på morgonen innan fritids och några h på eftermiddagen efter fritids, om barnen varit i fritidsåldern.

Men ts säger att de är för gamla för fritids så då är de ju minst  12-13 år gamla eftersom fritids är upp till den åldern. då borde de ju även kunna klara sig hemma de flesta av de 16 timmarna. Då borde det räcka att en barnvakt kommer en stund mitt på dagen och tex hjälper till med matlagning.

Barnen borde ju även ha kompisar att kunna umgås med. Det är ju även minst 2 barn och om yngsta är 13 så är ju den andra minst 14.
    När jag var 13 var jag barnvakt åt andra barn och vid 14 kunde jag vara ensam hemma en hel helg.
    Alla är olika.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Lia) skrev 2024-06-17 17:21:35 följande:

Vem har sagt att yngsta är 13? Nej yngsta är 11 år. Klart att dom klarar sig som så men dom är ledsna o gråter o jag ska sitta 7 mil bort utan att kunna hjälpa. jag VET att en 11 åring får vara på fritids men här där vi bor finns ingen i den åldern på fritids dessutom är de inte öppet då jag åker. alla bor inte i en stad?. Mina barn skulle inte kunna vara ensamma en hel helg. Kaos. 

ja alla är olika. 

• Anonym (Lia)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 19:32:48 följande:

Vem har sagt att yngsta är 13? Nej yngsta är 11 år. Klart att dom klarar sig som så men dom är ledsna o gråter o jag ska sitta 7 mil bort utan att kunna hjälpa. jag VET att en 11 åring får vara på fritids men här där vi bor finns ingen i den åldern på fritids dessutom är de inte öppet då jag åker. alla bor inte i en stad?. Mina barn skulle inte kunna vara ensamma en hel helg. Kaos. 

ja alla är olika. 

Du skrev i din ts att de är för gamla för fritids! Vi kan inte läsa dina tankar utan kan ju bara svara på den information du ger oss.

Din 11-åring borde väl kunna gå till fritids själv om du inte är hemma på morgonen? Då blir hen ju inte själv med syskonet hela dagen.

De har kanske kompisar de kan vara hos på helgen tills du bytt till ditt nya jobb? Även då skulle de ju kunna vara hemma själva en stund på morgonen, sedan vara några timmar hos kompisar och sedan gå hem och vara själva en stund på kvällen.

Annars får socialtjänsten snabbt fixa en stödfamilj till er.
  • Anonym (K)

Du har kanske hittat svaret själv om jag förstår dig rätt, men man kan få vab-intyg för äldre barn från läkare för allvarlig sjukdom. Jag erbjöds vab-intyg för min snart 16-åring i samband med suicid-försök exempelvis. Hon bedömdes ej kunna vara ensam hemma. Det slutade med att jag jobbade hemifrån - men det beror ju på typ av jobb man har. 
    lycka till <3

• Anonym (Krisa)
    Skäp dig. Flera, däribland jag, har svarat vänligt och försökt hjälpa dig. Och det här är vad vi får till tack? 
  • Batikhäxa
    Det är såklart tragiskt. Men sjuklön och socialförsäkringen är inte till för att lösa sociala problem eller livspussel. Det är utifrån de premisserna de allra flesta svarat.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 19:32:48 följande:

ja alla är olika. 

Ring kommunen och fråga hur du gör med barnomsorg i ditt fall. De kanske har någon lösning för fall som ditt, för det vore ju synd om du inte kan jobba. 

Det kan ju finnas någon jourperson som tar hand om barn lite udda tider vid behov. 
  • Anonym (Isa)

Situationen är typ löst. Ni behöver inte spekulera mer. 

jag har bytt jobb till ett med normala arbetstider 

Svar på tråden Vabba eller vad gör man?