-
Vår familj drabbades av en stor kris. I början var vi föräldrar sjukskrivna. Sen fick vi läkarintyg på att barnen behövde oss båda hemma.Anonym (Nja) skrev 2024-06-17 10:16:02 följande:Ja, jag tror att det är du som ska vara hemma pga sjukdom, inte vabb för barnen. Jag har haft fler i min närhet som blivit sjukskrivna vid familjekriser för att kunna ta hand om barn. Men du bör nog redan nu ta kontakt med vården för du kan ju inte vara hemma längre än en vecka.
-
Kontakta vården, TS. Både för dig och barnen. Ju fler intyg från läkare på att ni behöver vara hemma med varandra desto bättre, är min erfarenhet. Läkarintyget kan behöva vara väldigt utförligt. Varför kan inte barnen vara ensamma hemma? Vad exakt är det de inte klarar på egen hand? Vilka symptom på stress/kris visar de?
FK var väldigt vänliga mot oss, men det är viss info de behöver för att kunna ta beslut, så ber de om kompletterande intyg behöver det inte vara för att de misstror er utan för att de helt enkelt inte får ta beslut annars.
Och fråga Socialtjänsten om de vet vilka möjliga lösningar som finns för er.
En vecka kan du alltid vara hemma utan läkarintyg. Se till att ordna läksrintyg under den veckan hemma. Och ja, givetvis får man vabba pga barns psykiska ohälsa.
Det kan ta ett par, tre månader innan FK funderat klart och pengarna kommer. Klarar ni er ekonomiskt?
Kolla också om ni har någon försäkring som kan användas.
-
Det kan du ju inte jämföra med TS situation. Uppenbarligen har något allvarligt hänt.Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-06-17 13:47:38 följande:
Barn behöver träna på att vara mer självständiga och klara sig själv mer. Då mår de också bättre i sådana situationer. Dagens föräldrar är generellt jättedåliga på detta. Det skapar osäkra barn som har svårare att hantera negativa känslor.
Min sambo är likadan.
När jag och min bror var små så var vår mamma ensamstående i flera år. Men vi klarade oss själva fast vi gick i mellanstadiet. Vi lagade mat och sånt. Vi ville lära oss det.
-
Skäp dig. Flera, däribland jag, har svarat vänligt och försökt hjälpa dig. Och det här är vad vi får till tack?Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 12:09:53 följande:Det är en tillfällig KRIS som gör att pappan inte kan ha barnen därför funkar inte mitt liv just nu. Herregud vad alla är dryga o elaka.