• Anonym (Isa)

Vabba eller vad gör man?

Hur gör jag med barnen då jag jobbar väldigt många Timmar /dag och pappan inte kan ha barnen för socialtjänsten. 

Barnen är för stora för dagis o fritids men för små för att vara ensamma 16 timmar / dag. 

Kan jag ta vab en period?

• Svar på tråden Vabba eller vad gör man?
  • Anonym (M)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 08:41:36 följande:
    Jag känner ingen här! Så vem fan är barnvakt åt mig då? Folk jobbar väl?
    man får ta vab om barnen mår psykiskt dåligt. Det googlade jag fram. 
    Ja, när man har läkarintyg. I ditt fall har barnen en pappa, som du verkar delad vårdnad med. För att du ska få vabba i din situation behövs läkarintyg på barnets psykiska välmående. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 09:42:48 följande:
    Du kan fortfarande inte ta vab i flera veckor och för att du ska få vab för barnens psykiska ohälsa så ska det vara konstant, inte enbart de dagar du jobbar. 
  • Anonym (Lia)

Hur gamla är barnen?

De borde ju kunna vara själva hemma en stund på morgonen, ta sig till fritids, vara på fritids tills det stänger och gå hem, vara själva några timmar tills du kommer hem.

Att vabba är en kortsiktlig lösning så antingen får du vabba eller sjukskriva dig medan du ordnar upp lösningen inför nästa vecka.

Du kan även kolla med din chef om att fördela arbetstimmarna annorlunda, jobba hemifrån (om det går) eller byta jobb.

Barn som är för stora för fritids ska ju förväntas klara sig själva hemma. 

• Hjelm
    Anonym (..) skrev 2024-06-17 09:22:13 följande:

Varför folk här så elaka mot en familj i kris. 

Du måste ju själv kunna vara sjukskriven i 7 dagar - gå till vårdcentralen och berätta vad som hänt och hur familjen mår - kanske det går att få ett vaB intyg på att barnen bör vara hemma med dig. 

Nu spekulerar jag bara i vad som hänt med pappan - häktad, missbruk etc- då kan han ju inte ta hand om barnen- då borde du ju kunna vabba. Ring försäkringskassan och hör. 

Tänk, jag ser inte ett elakt inlägg.
    Bara att folk svarat helt sakligt på hennes frågor.
  • Anonym (Isa)

Jag orkar inte gå igenom allt men det dummaste svaret jag fått hittills är att ordna en barnvakt. 

som OM jag inte funderat på de enklaste lösningar redan 

Jag har sagt upp mig nu. Byter jobb inom kort så de löser sig 

• Anonym
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 11:48:33 följande:

Jag orkar inte gå igenom allt men det dummaste svaret jag fått hittills är att ordna en barnvakt. 

Och då tycker du ändå att svaren var komplicerade. 
  • Anonym (Isa)

Svaren var på saker jag inte undrade.
    jag frågade om vab när när barn mår dåligt. Inget annat 

• Anonym (M)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 11:48:33 följande:

Jag har sagt upp mig nu. Byter jobb inom kort så de löser sig 

Och varför är det ett dumt svar?

Det är det man gör när man inte får livspusslet att få ihop och man vägrar barnen fritids "för att bara småbarn går där". 
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 00:05:08 följande:
    Vabba eller vad gör man?

Hur gör jag med barnen då jag jobbar väldigt många Timmar /dag och pappan inte kan ha barnen för socialtjänsten. 

Barnen är för stora för dagis o fritids men för små för att vara ensamma 16 timmar / dag. 

Kan jag ta vab en period?

Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 11:54:00 följande:

Det var ju inte så du skrev i ts, där skrev du bara om du får vabba för att de är för stora för fritids och inte kan vara hos pappan.
  • Jemp
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 11:54:00 följande:

Du har inte nämnt barn som mår dåligt alls i din trådstart, utan enbart ditt livspussel. Folk svarar därefter. 
Svar på tråden Vabba eller vad gör man?