• Anonym (Isa)

Vabba eller vad gör man?

Hur gör jag med barnen då jag jobbar väldigt många Timmar /dag och pappan inte kan ha barnen för socialtjänsten. 

Barnen är för stora för dagis o fritids men för små för att vara ensamma 16 timmar / dag. 

Kan jag ta vab en period?

• Svar på tråden Vabba eller vad gör man?
  • Anonym (..)

Varför folk här så elaka mot en familj i kris. 

Du måste ju själv kunna vara sjukskriven i 7 dagar - gå till vårdcentralen och berätta vad som hänt och hur familjen mår - kanske det går att få ett vaB intyg på att barnen bör vara hemma med dig. 

Nu spekulerar jag bara i vad som hänt med pappan - häktad, missbruk etc- då kan han ju inte ta hand om barnen- då borde du ju kunna vabba. Ring försäkringskassan och hör. 

• Batikhäxa
    Anonym (..) skrev 2024-06-17 09:22:13 följande:

Du måste ju själv kunna vara sjukskriven i 7 dagar - gå till vårdcentralen och berätta vad som hänt och hur familjen mår - kanske det går att få ett vaB intyg på att barnen bör vara hemma med dig. 

Nu spekulerar jag bara i vad som hänt med pappan - häktad, missbruk etc- då kan han ju inte ta hand om barnen- då borde du ju kunna vabba. Ring försäkringskassan och hör. 

Fast.. Varför måste de sjukskriva sig? Forskning visar att det snarare är kontraproduktivt att plockas ur sitt sammanhang när en kris uppstår. Att må dåligt över en sån sak är inte sjukdom. Sjukskrivning är något som är befogat när det uppstår en oförmåga att arbeta på grund av sjukdom, inte för att livspusslet inte går att lösa. 

Dessutom klarar ju TS att arbeta och barnen att gå i skola/fritids.
  • Batikhäxa
    Anonym (..) skrev 2024-06-17 09:22:13 följande:

Dessutom är att vara häktad eller "förbjuden" av soc sociala omständigheter, och inte sjukdom.
  • Anonym (Isa)

Det här med pappan hände efter skolavslutningen. Jag får sjukskriva mig en vecka o hoppas att de löst sig efter de då

• Anonym (Nja)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 09:41:35 följande:

Det här med pappan hände efter skolavslutningen. Jag får sjukskriva mig en vecka o hoppas att de löst sig efter de då

Ja, jag tror att det är du som ska vara hemma pga sjukdom, inte vabb för barnen. Jag har haft fler i min närhet som blivit sjukskrivna vid familjekriser för att kunna ta hand om barn. Men du bör nog redan nu ta kontakt med vården för du kan ju inte vara hemma längre än en vecka.
  • Anonym (Krisa)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-17 10:16:02 följande:
    Ja, jag tror att det är du som ska vara hemma pga sjukdom, inte vabb för barnen. Jag har haft fler i min närhet som blivit sjukskrivna vid familjekriser för att kunna ta hand om barn. Men du bör nog redan nu ta kontakt med vården för du kan ju inte vara hemma längre än en vecka.
    Vår familj drabbades av en stor kris. I början var vi föräldrar sjukskrivna. Sen fick vi läkarintyg på att barnen behövde oss båda hemma. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 09:42:48 följande:
    Vad har du klippt det ur?
  • Anonym (Krisa)

Kontakta vården, TS. Både för dig och barnen. Ju fler intyg från läkare på att ni behöver vara hemma med varandra desto bättre, är min erfarenhet. Läkarintyget kan behöva vara väldigt utförligt. Varför kan inte barnen vara ensamma hemma? Vad exakt är det de inte klarar på egen hand? Vilka symptom på stress/kris visar de? 

FK var väldigt vänliga mot oss, men det är viss info de behöver för att kunna ta beslut, så ber de om kompletterande intyg behöver det inte vara för att de misstror er utan för att de helt enkelt inte får ta beslut annars. 

Och fråga Socialtjänsten om de vet vilka möjliga lösningar som finns för er. 

En vecka kan du alltid vara hemma utan läkarintyg. Se till att ordna läksrintyg under den veckan hemma. Och ja, givetvis får man vabba pga barns psykiska ohälsa. 

Det kan ta ett par, tre månader innan FK funderat klart och pengarna kommer. Klarar ni er ekonomiskt? 

Kolla också om ni har någon försäkring som kan användas. 

• Jemp

Du frågar ju om ett antal olika saker, ts.
    -Har barnen psykisk ohälsa så de behöver mer föräldrastöd och inte kan vara på fritids? Då kan du ha rätt till vabb.
    - Rätt till vabb för att du jobbar långa dagar och inte får ihop livspusslet? Nej.
    - Vabb för att ordinarie vårdare är otillgänglig kan ge rätt till vab. Beror troligen på varför. 
    - vab för att de tycker fritids är barnsligt? Nej. Inte heller för att du jobbar långa dagar i sig, kanske kan de tex vara på fritids dagtid och gå själva dit och hem?
    - Har de kompisar att vara hos de dagar du arbetar?
    - Möjligen kan du också ha rätt till avlastningshjälp via soc, det är ju en lätt fråga att ställa eftersom ni redan har kontakt. 

Svar på tråden Vabba eller vad gör man?