• Nellynellsss

Jag har troligtvis fått hiv

Jag är en kvinna på 29 år som precis har fått veta (troligtvis) att jag har hiv. Kunde knappt tro att det är sant. Detta var dock ett svagt positivt test som nu skickats på labb och jag ska få ta nya prover, men har dock fått alla symtom som man ofta får i det akuta hiv-stadiet. Det var ett snabbtest som togs så dessa är inte alltid 100% säkra, speciellt om man nyligen blivit smittad. Det kan visa falskt positivt ibland, men detta är sällsynt. Haft feber, kraftig diarré, sår i munnen, gått ner i vikt, avvikande levervärden, lågt blodtryck och nu extremt svullna lymfkörtlar på halsen. Åkte även in på akuten pga detta då jag blev riktigt sjuk. 

Jag var dum och låg med en kille som bott i Thailand så jag är nästan säker på att jag fått det från honom. Han hade ett svagt rött utslag på sin penis vilket jag la märke till men jag tänkte att det kanske var skavsår eller något bara.. tänkte inte mer på det förrän nu efteråt. Detta är dock vanligt vid hiv. Har berättat för min familj och för min bästa vän, men jag behöver ändå ta ett nytt blodprov för att vara helt säker. Precis som många andra hade jag fördomar om sjukdomen pga att det finns så lite information om hur långt forskningen gått och att det faktiskt går att leva ett normalt liv med hiv. Det värsta är nog det psykiska och stigmatiseringen. Jag vet att jag kommer kunna leva ett näst intill normalt liv men är fortfarande så ledsen. Jag kommer kunna få barn, ha en partner utan att kunna smitta personen, men det är själva känslan ?Har JAG fått denna sjukdom??. Har vart hyfsat noga med kondom men denna gång sa jag till killen att jag ville ha det och han sa ?jag gillar inte kondom?, varför var jag så dum att jag gick med på att köra utan? Efteråt kom det fram att det var ett år sedan han testade sig. Känslorna av skam, skuld och panikångest bara sköljer över mig. Kunde inte ta till mkt vad läkaren sa ?your hiv levels are suspicious?. Jag hörde fel flera gånger, ville inte tro på det han sa.  

Killen som smittat mig har troligtvis inte vetat om det, då man är som mest smittsam i början av stadiet eller i 3e alltså sista stadiet innan det blir ?aids? som man sa förr, de sjukdomar som man får av hiv och då immunförsvaret är mycket svagt. Det som är bra är att jag fått veta detta så pass snabbt då jag testade mig senast i Januari men då var negativ, och man ändå kan leva ett normalt liv med mediciner, och smittar INTE så länge man sköter sin medicinering. Man har alltså ingen skyldighet att berätta för någon att man har hiv så länge man är nollad dvs virusnivåerna inte syns på blodprov och alltså välmedicinerad. Det enda är att man bär på viruset i hela sitt liv, så länge tills det ev kommer ett botemedel i alla fall. 
  • Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv
  • Nellynellsss
    Hyllemor skrev 2024-06-15 23:14:17 följande:

Det finns jättebra bromsmediciner och annat. Om du har fått hiv, så är det i princip som att ha fått vilken annan kronisk sjukdom som helst. Jag tycker att det är konstigt att vården inte har tagit sig tid att berätta mer för dig om den diagnos som de tror att du har. Eller har du bara läst om misstanken på 1177?

Här måste verkligen sjukvården bättra sig. Man kan inte bara slänga ur sig något utan att ge information.

Jag är själv ssk men hade inte mycket kunskap om just hiv. Inte många i vården har och har redan blivit diskriminerad av vårdpersonal. Det är synd att det inte informeras mer om just hiv. Nej som jag skrev så har jag fått ett svagt positiv test så väntar på vad de på labb säger. Ska även ta ett snabbtest på måndag. Känns ändå hemskt att ha fått viruset och behöva gå på mediciner och bli dömd av omvärlden livet ut? känns som att ingen kommer kunna älska mig om de vet. Det är en tung börda och hemlighet att bära på..
  • Nellynellsss
    Anonym (Synd) skrev 2024-06-15 23:17:32 följande:

Va de värt att ha sex me han? Va de bra för övrigt? Lider med dig :/ men han hade kanske legat runt där 

Värt? Absolut inte då jag fick hiv? Han visade sig vara en riktig fuckboy tyvärr. Detta är en mardröm för mig. 
  • Nellynellsss
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:20:14 följande:
    Värt? Absolut inte då jag fick hiv? Han visade sig vara en riktig fuckboy tyvärr. Detta är en mardröm för mig. 
    Enligt honom hade han inte haft sex med prostituerade men har i efterhand fått reda på att han har sex med just prostituerade och då han vägrade kondom har han säkert inte haft det med nån. Han sa att det är en myt att många i Thailand har hiv när jag påpekade det men det är bara att googla så får man fram att det visst är ett av de vanligaste länderna med hiv. 
  • Anonym (Male)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:13:38 följande:
    HPV är kondylom? Du får vårtor eller hudflikar. Detta är ofarligt och har ingenting med hiv att göra?
    Är HPV virus kondylom helt plötsligt?
  • Nellynellsss
    Anonym (Male) skrev 2024-06-15 23:25:46 följande:
    Finns olika HPV virus men den man får an sex är kondylom ja. Du kanske bör googla och skapa en egen tråd då det inte har något med HIV att göra? I
  • Nellynellsss
    Anonym (Male) skrev 2024-06-15 23:25:46 följande:
    Sen är det ju bra att gå och testa sig om man misstänker någon könssjukdom, endast där du kan få ett bra svar. 
  • Anonym (Casanova)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:04:47 följande:
    Hur menar du med det sista du skrev att det inte är lönsamt att bota hiv?
    Läste det någonstans... Att det är mer lönsamt att ta fram mediciner som trycker tillbaka men inte botar. Du kan sälja den löpande under lång tid. En medicin som botar blir ju en engångsgrej.

Tror jag läste det i samband med att jag läste om medicinen mot Hepatit C. Den är ju rätt dyr. Men fungerar.

Men jag har absolut inga belägg för mina påståenden. Jag sitter och killgissar lite svävande ur minnet. Har du bättre källor så tro på dem!
  • Anonym (Casanova)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:18:34 följande:
    Jag är själv ssk men hade inte mycket kunskap om just hiv. Inte många i vården har och har redan blivit diskriminerad av vårdpersonal. Det är synd att det inte informeras mer om just hiv. Nej som jag skrev så har jag fått ett svagt positiv test så väntar på vad de på labb säger. Ska även ta ett snabbtest på måndag. Känns ändå hemskt att ha fått viruset och behöva gå på mediciner och bli dömd av omvärlden livet ut? känns som att ingen kommer kunna älska mig om de vet. Det är en tung börda och hemlighet att bära på..
    Jo... Jag tror att stigmat är värre än själva sjukdomen just nu. Hur skulle du själv ha reagerat för ett år sedan om en kille med hiv ville ha sex med dig?

Jag tror däremot inte att det är kört. Men jag tror att du kommer att få fokusera på att hitta rätt man på ett annat sätt. Någon som kanske hajar till när han får höra det, men ändå älskar dig så mycket att han kan ta sig tiden att läsa på och vänja sig vid tanken.
  • Anonym (Synd)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:20:14 följande:
    Förstår, klart inget är värt de när man får hiv. Riktigt ruttet beteende av honom att inte ta ansvar. Menar mer om det va bra sex. Inget rättfärdigar ju de här ändå förstås, men va de värdelöst sex så skulle jag bli ännu mer galen. Så menar va det så pass dåligt sex också? En gång fick jag klamydia av en kille(kan såklart inte jämföras med hiv) gick med de så länge också innan jag fick reda på det? och kändes så ovärt då sexet sög och jag kom inte ens? han va klar på 2 min? va så irriterad där och då. 
    hoppas för din skull att du inte fått hiv, lider med dig. Även om är värre att få cancer besked.. du kommer kunna leva ett normalt liv ändå. Jag skulle inte berättat för nån pga att folk har så lite kunskap och fördomar tyvärr 
  • Anonym (Natalie)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:21:52 följande:
    Enligt honom hade han inte haft sex med prostituerade men har i efterhand fått reda på att han har sex med just prostituerade och då han vägrade kondom har han säkert inte haft det med nån. Han sa att det är en myt att många i Thailand har hiv när jag påpekade det men det är bara att googla så får man fram att det visst är ett av de vanligaste länderna med hiv. 
    Jag har haft praktik på infektionsavdelningen på ett sjukhus och det var faktiskt flera vanliga svenska män där som hade fått HIV utomlands, tror det var två som hade fått det i Thailand. Var själv rädd när jag hade legat med en vanlig svensk kille som brukade åka till Thailand .. testade mig efteråt men som tur var hade jag inte fått något. 
    Sjukt att de åker dit och ligger med prostituerade utan kondom.. Man tänker ju oftast inte att vanliga svenska killar (eller gubbar) har det men det är det där med Thailand. Även äckel som köper sex på thaimassageställen ska man nog akta sig för .. OBS har själv jobbat som eskort när jag var yngre till och med så det är inte så att jag dömer tjejerna. 

Förstår att det måste kännas jobbigt för dig men du kommer kunna leva ett normalt liv .. Nuförtiden finns det ju så bra mediciner. Vet du om killen visste om det? Isåfall var det ju ett brott att han inte berättade det för dig .. eftersom han uppenbarligen inte var så bra medicinerad så att han inte smittade, antagligen inte medicinerad alls.

Hoppas såklart att du inte har det men även om du har det kommer du som sagt kunna leva ett normalt liv bara du sköter medicineringen bra. 

Kram och lycka till! 
Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv