• Nellynellsss

Jag har troligtvis fått hiv

Jag är en kvinna på 29 år som precis har fått veta (troligtvis) att jag har hiv. Kunde knappt tro att det är sant. Detta var dock ett svagt positivt test som nu skickats på labb och jag ska få ta nya prover, men har dock fått alla symtom som man ofta får i det akuta hiv-stadiet. Det var ett snabbtest som togs så dessa är inte alltid 100% säkra, speciellt om man nyligen blivit smittad. Det kan visa falskt positivt ibland, men detta är sällsynt. Haft feber, kraftig diarré, sår i munnen, gått ner i vikt, avvikande levervärden, lågt blodtryck och nu extremt svullna lymfkörtlar på halsen. Åkte även in på akuten pga detta då jag blev riktigt sjuk. 

Jag var dum och låg med en kille som bott i Thailand så jag är nästan säker på att jag fått det från honom. Han hade ett svagt rött utslag på sin penis vilket jag la märke till men jag tänkte att det kanske var skavsår eller något bara.. tänkte inte mer på det förrän nu efteråt. Detta är dock vanligt vid hiv. Har berättat för min familj och för min bästa vän, men jag behöver ändå ta ett nytt blodprov för att vara helt säker. Precis som många andra hade jag fördomar om sjukdomen pga att det finns så lite information om hur långt forskningen gått och att det faktiskt går att leva ett normalt liv med hiv. Det värsta är nog det psykiska och stigmatiseringen. Jag vet att jag kommer kunna leva ett näst intill normalt liv men är fortfarande så ledsen. Jag kommer kunna få barn, ha en partner utan att kunna smitta personen, men det är själva känslan ?Har JAG fått denna sjukdom??. Har vart hyfsat noga med kondom men denna gång sa jag till killen att jag ville ha det och han sa ?jag gillar inte kondom?, varför var jag så dum att jag gick med på att köra utan? Efteråt kom det fram att det var ett år sedan han testade sig. Känslorna av skam, skuld och panikångest bara sköljer över mig. Kunde inte ta till mkt vad läkaren sa ?your hiv levels are suspicious?. Jag hörde fel flera gånger, ville inte tro på det han sa.  

Killen som smittat mig har troligtvis inte vetat om det, då man är som mest smittsam i början av stadiet eller i 3e alltså sista stadiet innan det blir ?aids? som man sa förr, de sjukdomar som man får av hiv och då immunförsvaret är mycket svagt. Det som är bra är att jag fått veta detta så pass snabbt då jag testade mig senast i Januari men då var negativ, och man ändå kan leva ett normalt liv med mediciner, och smittar INTE så länge man sköter sin medicinering. Man har alltså ingen skyldighet att berätta för någon att man har hiv så länge man är nollad dvs virusnivåerna inte syns på blodprov och alltså välmedicinerad. Det enda är att man bär på viruset i hela sitt liv, så länge tills det ev kommer ett botemedel i alla fall. 
  • Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv
  • Anonym (Casanova)
    Nellynellsss skrev 2024-06-17 18:35:36 följande:

Jag var och testade mig idag och var NEGATIV! Helt sjukt. Är så chockad och överlycklig. Trodde inte det var sant. Vet inte vad som visat på misstänkta hiv nivåer men kan ju ha vart något fel på testet, men ska ändå ta ett till om nån vecka, dock sa sköterskan att dessa tester är otroligt säkra. 🙏🏽🙏🏽🙏🏽

Skoj! Grattis! Julafton för dig idag då! :)

Men vänta en vecka innan du öppnar champagnen!
  • Nellynellsss
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-17 19:39:25 följande:
    Skoj! Grattis! Julafton för dig idag då! :)

Men vänta en vecka innan du öppnar champagnen!
    Tack! 🙏🏽 varför vänta en vecka? Den ska korkas upp nu 😂 men har dock väldig svullna lymfkörtlar och förhöjda levervärden så ngt virus kan det nog vara ändå
  • Anonym (Synd)

Nästa gång tänk så slipper de hända igen. Sex är inte de viktigaste 

• Anonym (Emma)

Wow var skönt! Men jag har faktiskt hört att det kan vara så , finns något poddavsnitt om det är
    i dokumentära berättelser eller liknande. att det först är positivt sen negativt ändå, i sista proverna. 

• Nellynellsss
    Anonym (Synd) skrev 2024-06-17 20:47:18 följande:

Nästa gång tänk så slipper de hända igen. Sex är inte de viktigaste 

Ja för du är säkert helt perfekt och har aldrig haft oskyddat sex? Du vet att kondomen kan spricka eller du kan vara i ett förhållande med ett svin som är otrogen och du får hiv på så sätt? Kommer vara väldigt noga nu oroa dig inte för mig 😅
  • Nellynellsss
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-17 21:06:31 följande:

Wow var skönt! Men jag har faktiskt hört att det kan vara så , finns något poddavsnitt om det är
    i dokumentära berättelser eller liknande. att det först är positivt sen negativt ändå, i sista proverna. 

Ja denna dag är en av de bästa i mitt liv. Varit så extremt deprimerad sen jag fick samtalet från läkaren. Hade förmodligen något annat virus i kroppen som fick testet att reagera.. nu är man mer ödmjuk och har bra koll på sjukdomen. 
  • Anonym (Q)

Jag beklagar om du fått HIV. Jag förstår att det kan vara lite pinsamt, jobbig och väcka tankar. 

Men nu är det som det är. Som du själv skriver, du kommer kunna leva ett nästan normalt liv, så länge du är noggrann med dina tabletter. 
    Det största problemet är dina egna känslor kring detta. Det är väldigt få du måste berätta det för. Du har inte ens plikt att berätta att du har HIV vid samlag, så länge du sköter din medicinering.
    Men om det varit jag, så hade jag själv tyckt att jag var dum, äcklig och arg på mig själv.
    Men så småningom har man kommit in i det nya livet Man accepterar läget och går vidare
    HIV är trots allt ingen farlig, smittsam och plågsam diagnos längre. 

Jag tror att du kommer hitta en balans livet, när du blivit stabil i HIVn. Du kommer fortfarande vara du och du kommer må bra.

Till sist kommer det bara vara några tabletter om dagen och inte mer med det.
    Men?.Nu hoppas jag att du inte fått HIV,men om du fått det kommer ditt liv bli som vanligt när medicinen är korrekt inställd.
    Sen ska du alltid tacka ja till hjälp om  du inte reder ut dina känslor.

• Anonym (Q)

Såg nu att du fått negativt svar. Grattis! Det måste vara skönt för dig.

• Nellynellsss
    Anonym (Q) skrev 2024-06-17 23:25:02 följande:

Såg nu att du fått negativt svar. Grattis! Det måste vara skönt för dig.

Tack! Ja jag är så lättad men är fortfarande orolig så ska ta ett till test även om hon sa att dessa tester är mycket säkra och att jag inte behöver ta ett till. Undrar dock vad det kan vara för annat virus som spökar då mina lymfkörtlar är otroligt svullna och mina levervärden är förhöjda. Men kan ju lika gärna vara någon förkylning/influensa liknande. 
  • Anonym (...)
    Nellynellsss skrev 2024-06-17 18:35:36 följande:

Jag var och testade mig idag och var NEGATIV! Helt sjukt. Är så chockad och överlycklig. Trodde inte det var sant. Vet inte vad som visat på misstänkta hiv nivåer men kan ju ha vart något fel på testet, men ska ändå ta ett till om nån vecka, dock sa sköterskan att dessa tester är otroligt säkra. 🙏🏽🙏🏽🙏🏽

Wow, vilka nyheter!

Önskar dig all lycka TS, ta hand om dig! ❤️
  • Anonym (Li)

Beklagar, TS.    Förstår att det känns som en hård spark på strupen att få diagnosen HIV.   Du hade otur, då HIV är svårsmittat,  men många har nog tagit risken och haft oskyddat sex,  du hade otur. 
    Jag är född 1980, och när jag växte upp var HIV i princip en dödsdom.    Det var typ det värsta en kunde råka ut för.  
    Idag är inte HIV en dödsdom längre,  utan en kronisk sjukdom där du med medicinering kan leva som vanligt. Som du redan vet.
    Jag vet inte hur stigmatiserat det är med HIV idag,  har du inte en samtalskontakt redan, så se till att få en.
    Det finns väldigt många värre sjukdomar än HIV idag, hellre HIV än cancer. 

• Anonym (Li)

Såg nu att testet var negativt!   Skönt! 

• Anonym (Synd)

Menar sex är inte allt och väldigt överskattat. Varje gång man har sex finns ju risken att få hiv.. precis som du sa , partner kan vara otrogen och kondom kan spricka. Så håll dig borta från sex 

• Nellynellsss
    Anonym (Synd) skrev 2024-06-18 01:50:36 följande:

Menar sex är inte allt och väldigt överskattat. Varje gång man har sex finns ju risken att få hiv.. precis som du sa , partner kan vara otrogen och kondom kan spricka. Så håll dig borta från sex 

Är väldigt sexuell av mig så för mig är sex en viktig del av livet men kommer absolut inte skippa kondomen framöver om jag inte är i förhållande med personen. 
  • Nellynellsss
    Anonym (Li) skrev 2024-06-18 01:30:31 följande:

Såg nu att testet var negativt!   Skönt! 

Tack snälla ja jag hoppas bara jag kan lita på testet men enligt ssk var det väldigt säkert, och jag behövde inte ta ett nytt enligt henne, o hon hade jobbat med hiv sedan 80-talet. ☺️
  • Nellynellsss
    Anonym (...) skrev 2024-06-18 00:58:23 följande:
    Wow, vilka nyheter!

Önskar dig all lycka TS, ta hand om dig! ❤️
    Tack så mkt ❤️
  • Meddelande borttaget
  • Nellynellsss
    Anonym (Synd) skrev 2024-06-18 11:24:01 följande:
    Då får du ju skylla dig själv 
    Är du efterbliven eller? Verkar så. Vadå skylla sig själv? Man kan ha otur och få hiv. Så man får skylla sig själv om man är sexuell? Helt bränd människa sök hjälp
Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv