• Nellynellsss

Jag har troligtvis fått hiv

Jag är en kvinna på 29 år som precis har fått veta (troligtvis) att jag har hiv. Kunde knappt tro att det är sant. Detta var dock ett svagt positivt test som nu skickats på labb och jag ska få ta nya prover, men har dock fått alla symtom som man ofta får i det akuta hiv-stadiet. Det var ett snabbtest som togs så dessa är inte alltid 100% säkra, speciellt om man nyligen blivit smittad. Det kan visa falskt positivt ibland, men detta är sällsynt. Haft feber, kraftig diarré, sår i munnen, gått ner i vikt, avvikande levervärden, lågt blodtryck och nu extremt svullna lymfkörtlar på halsen. Åkte även in på akuten pga detta då jag blev riktigt sjuk. 

Jag var dum och låg med en kille som bott i Thailand så jag är nästan säker på att jag fått det från honom. Han hade ett svagt rött utslag på sin penis vilket jag la märke till men jag tänkte att det kanske var skavsår eller något bara.. tänkte inte mer på det förrän nu efteråt. Detta är dock vanligt vid hiv. Har berättat för min familj och för min bästa vän, men jag behöver ändå ta ett nytt blodprov för att vara helt säker. Precis som många andra hade jag fördomar om sjukdomen pga att det finns så lite information om hur långt forskningen gått och att det faktiskt går att leva ett normalt liv med hiv. Det värsta är nog det psykiska och stigmatiseringen. Jag vet att jag kommer kunna leva ett näst intill normalt liv men är fortfarande så ledsen. Jag kommer kunna få barn, ha en partner utan att kunna smitta personen, men det är själva känslan ?Har JAG fått denna sjukdom??. Har vart hyfsat noga med kondom men denna gång sa jag till killen att jag ville ha det och han sa ?jag gillar inte kondom?, varför var jag så dum att jag gick med på att köra utan? Efteråt kom det fram att det var ett år sedan han testade sig. Känslorna av skam, skuld och panikångest bara sköljer över mig. Kunde inte ta till mkt vad läkaren sa ?your hiv levels are suspicious?. Jag hörde fel flera gånger, ville inte tro på det han sa.  

Killen som smittat mig har troligtvis inte vetat om det, då man är som mest smittsam i början av stadiet eller i 3e alltså sista stadiet innan det blir ?aids? som man sa förr, de sjukdomar som man får av hiv och då immunförsvaret är mycket svagt. Det som är bra är att jag fått veta detta så pass snabbt då jag testade mig senast i Januari men då var negativ, och man ändå kan leva ett normalt liv med mediciner, och smittar INTE så länge man sköter sin medicinering. Man har alltså ingen skyldighet att berätta för någon att man har hiv så länge man är nollad dvs virusnivåerna inte syns på blodprov och alltså välmedicinerad. Det enda är att man bär på viruset i hela sitt liv, så länge tills det ev kommer ett botemedel i alla fall. 
  • Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv
  • Nellynellsss
    Anonym (Natalie) skrev 2024-06-16 00:49:40 följande:
    Jag har haft praktik på infektionsavdelningen på ett sjukhus och det var faktiskt flera vanliga svenska män där som hade fått HIV utomlands, tror det var två som hade fått det i Thailand. Var själv rädd när jag hade legat med en vanlig svensk kille som brukade åka till Thailand .. testade mig efteråt men som tur var hade jag inte fått något. 
    Sjukt att de åker dit och ligger med prostituerade utan kondom.. Man tänker ju oftast inte att vanliga svenska killar (eller gubbar) har det men det är det där med Thailand. Även äckel som köper sex på thaimassageställen ska man nog akta sig för .. OBS har själv jobbat som eskort när jag var yngre till och med så det är inte så att jag dömer tjejerna. 

Förstår att det måste kännas jobbigt för dig men du kommer kunna leva ett normalt liv .. Nuförtiden finns det ju så bra mediciner. Vet du om killen visste om det? Isåfall var det ju ett brott att han inte berättade det för dig .. eftersom han uppenbarligen inte var så bra medicinerad så att han inte smittade, antagligen inte medicinerad alls.

Hoppas såklart att du inte har det men även om du har det kommer du som sagt kunna leva ett normalt liv bara du sköter medicineringen bra. 

Kram och lycka till! 

Ja har alltid varit hypokondriker och livrädd för just hiv, testat mig flera ggr per år trots att jag oftast haft skyddat sex. Så det var väldigt otur.. killen i Thailand låg jag med kanske 6-7 ggr totalt så inte så mycket ändå. Däremot misstänker jag att han är sexmissbrukare av något slag. Fick konstiga vibbar av honom.

Ja man ska passa sig för de killarna som ofta är i Thailand eller
    afrikanska länder då hiv är vanligt där. Även många som går obehandlade pga inte har råd med medicinerna tyvärr. Och därmed smittar runt det.

Jag har träffat en annan kille i Sverige också senaste tiden så börjar tänka ifall det är från honom. Kan ju inte vara helt säker då jag dejtade dem ganska tätt efter varandra. Det är inte omöjligt, DOCK testade han sig för någon vecka sedan för allt vilket jag fått bevis på när han var där och testade sig, bland annat för hiv. Så det skulle vara väldigt sjukt om han fått positivt svar och inte meddelat mig eller uppgett mig på smittspårningen och ändå fortsatt ha sex med mig.

Dock senast när jag ville h sex så ville han först inte vilket jag tyckte jag var konstigt då vi brukar ha det, reagerade på det. Detta var givetvis innan jag fått samtalet från läkaren. Så jag fattar ingenting. Känns mer troligt att det är killen som bott i Thailand men tyvärr så kommer jag nog aldrig få reda på vem det var. Har svårt att tro att någon har sex oskyddat om de vet att de har obehandlad hiv. Det är sjukt och brottsligt också som du säger. Hoppas innerligt att provsvaret är falskt men tyvärr stämmer alla mina symtom in på hiv, samt att det visat på antikroppar mot hiv på snabbtestet de tog. :( Men får bara försöka leva med det, lätt att vara efterklok.. Tack! Kram 

• Nellynellsss
    Anonym (Synd) skrev 2024-06-16 00:34:24 följande:
    Förstår, klart inget är värt de när man får hiv. Riktigt ruttet beteende av honom att inte ta ansvar. Menar mer om det va bra sex. Inget rättfärdigar ju de här ändå förstås, men va de värdelöst sex så skulle jag bli ännu mer galen. Så menar va det så pass dåligt sex också? En gång fick jag klamydia av en kille(kan såklart inte jämföras med hiv) gick med de så länge också innan jag fick reda på det? och kändes så ovärt då sexet sög och jag kom inte ens? han va klar på 2 min? va så irriterad där och då. 
    hoppas för din skull att du inte fått hiv, lider med dig. Även om är värre att få cancer besked.. du kommer kunna leva ett normalt liv ändå. Jag skulle inte berättat för nån pga att folk har så lite kunskap och fördomar tyvärr 
    Sexet var totalt värdelöst men även om det inte var det så skulle inget sex i världen vara värt om jag fick hiv. Han behandlade mig väldigt dåligt tyvärr. Ja det är sällan värt att ha sex med män har jag insett med åren.. Absolut säkert värre med ett cancerbesked men hiv är fortfarande obotligt och man känner sig så äcklad av sig själv tyvärr. Cancer hade jag vågat vara öppen om men inte hiv för alla kommer behandla en annorlunda och tro att det smittar bara man går nära. Är glad att min familj och min vän har tagit det så bra och stöttar mig dagligen. 
  • Nellynellsss
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-15 23:41:55 följande:
    Jo... Jag tror att stigmat är värre än själva sjukdomen just nu. Hur skulle du själv ha reagerat för ett år sedan om en kille med hiv ville ha sex med dig?

Jag tror däremot inte att det är kört. Men jag tror att du kommer att få fokusera på att hitta rätt man på ett annat sätt. Någon som kanske hajar till när han får höra det, men ändå älskar dig så mycket att han kan ta sig tiden att läsa på och vänja sig vid tanken.
    I och med min okunskap innan så hade jag inte vågat träffa någon som har hiv tyvärr. Hade jag dock vetat allt jag vet nu så hade jag nog kunnat göra det, eller om personen berättade efter ett tag, även om det hade kommit som en chock, men vet jag att något inte smittar kan jag vara lugn iallafall. Ja jag kommer berätta när jag känner mig redo när och OM jag ens kommer klara av att träffa en man efter detta då jag har så extremt dålig erfarenhet av män. Rätt man kommer älska mig oavsett om jag har en kronisk sjukdom eller inte. Människor som drar sig undan är inte äkta och inga jag vill ha i mitt liv ändå. 
  • Nellynellsss
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-15 23:36:52 följande:
    Läste det någonstans... Att det är mer lönsamt att ta fram mediciner som trycker tillbaka men inte botar. Du kan sälja den löpande under lång tid. En medicin som botar blir ju en engångsgrej.

Tror jag läste det i samband med att jag läste om medicinen mot Hepatit C. Den är ju rätt dyr. Men fungerar.

Men jag har absolut inga belägg för mina påståenden. Jag sitter och killgissar lite svävande ur minnet. Har du bättre källor så tro på dem!
    Jaha, du menade så. Ja, du har nog rätt. Kan tänka mig att det finns botemedel mot cancer också men utan att folk dör i cancer så skulle jorden bli överbefolkad. Och självklart vill de tjäna pengar på läkemedelsindustrin. Som tur är så är iallafall hiv-medicin alltid gratis, men själva medicinen kostar i månaden 16.000 kr, helt galet. Jag tror och hoppas ändå på ett botemedel mot hiv i framtiden. 
  • Anonym (S)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 22:52:31 följande:
    Ja precis, kommer inte kunna smitta någon när jag är välmedicinerad. Finns absolut värre sjukdomar men att få höra att jag troligtvis har hiv kom som en käftsmjäll. Redan berättat för familjen och min bästa vän, men vet inte om jag kommer klara av att berätta för andra till en början.. just pga folks okunskap och fördomar. :( Att jag någonsin ska kunna träffa en kille och berätta för den personen känns som det svåraste. De flesta springer ju åt andra hållet så fort de hör ordet hiv. Därav är jag rädd för att bli utfryst från samhället men önskar att jag en dag kan vara öppen med det för att hjälpa andra.. 
    Ta varje dag som den kommer och berätta bara vidare för andra då du sjlv känner dig trygg i det.
  • Anonym (L)
    Nellynellsss skrev 2024-06-16 02:24:01 följande:
    Jaha, du menade så. Ja, du har nog rätt. Kan tänka mig att det finns botemedel mot cancer också men utan att folk dör i cancer så skulle jorden bli överbefolkad. Och självklart vill de tjäna pengar på läkemedelsindustrin. Som tur är så är iallafall hiv-medicin alltid gratis, men själva medicinen kostar i månaden 16.000 kr, helt galet. Jag tror och hoppas ändå på ett botemedel mot hiv i framtiden. 

Cancer är inte bara EN sjukdom utan närmare 200, och nej det finns inget självklart bot, däremot går forskningen framåt och man kan numera skräddarsy behandlingar för olika typer av cancer.

Viss cancer är nästan fullt botbar och har en hög överlevnadsfrekvens medan annan cancer är tvärtom. Men många fler överlever idag än förr.

Så nej, det finns inget botemedel på det sättet, men det finns tuffa behandlingar (cytostatika, strålning, operation) som gör att många överlever. 

Ett problem med cancer är att den gärna metastaserar och det är inget som ett läkemedelsföretag mirakulöst kan bota med mediciner. Den kan också sätta sig på platser i kroppen som är omöjligt att operera bort. Eller tror du att läkemedelsbolagen skulle kunna skära i hjärnan utan problem, eller ta bort livsviktiga organ som lever, hjärta osv? En del cancer kommer även gärna tillbaka efter att en person varit friskförklarad i flera år.

Cancer är celler i kroppen som är sjuka och som delar sig på ett sätt som inte är normalt. Med gifter, strålning och /eller operationer kan vissa av dessa tumörer krypa eller tas bort helt.

• Anonym (Ömmar)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:18:34 följande:
    Jag är själv ssk men hade inte mycket kunskap om just hiv. Inte många i vården har och har redan blivit diskriminerad av vårdpersonal. Det är synd att det inte informeras mer om just hiv. Nej som jag skrev så har jag fått ett svagt positiv test så väntar på vad de på labb säger. Ska även ta ett snabbtest på måndag. Känns ändå hemskt att ha fått viruset och behöva gå på mediciner och bli dömd av omvärlden livet ut? känns som att ingen kommer kunna älska mig om de vet. Det är en tung börda och hemlighet att bära på..
    Känner med dig. Sällan jag blir berörd av inlägg här men ditt träffade. Förstår verkligen din känsla. Men som andra skriver, i dag är det som vilken sjukdom sm helst så länge man medicineras. Men din känsla kvarstår. Kanske prata med någon kunnig inom området? Sjukhuset borde bistå med det tycker man. 
    Jag bodde på en kanarieö i slutet av 80 talet när hiv och aids exploderade. Levde loppan och låg runt. Pratades inte något om det på ön. Däremot när jag kom hem till Sverige igen var debatten stor och jag vart livrädd. Kunde jag ha fått det? Vågade jag testa mig? Varje symtom som var avvikande vid en förkylning gick jag igång på. När det obligatoriska testet kom när jag vart gravid med mitt första barn flera år efter jag kommit hem kunde jag andas ut då det såklart var negativt. Men den där känslan under alla år fram till dess var oerhört jobbig. Hörde i efterhand att flera jag umgåtts med i Spanien hade fått aids. Men detta var då. Nu är vi upplysta och behöver inte utveckla aids. Tänker på killen som smittade dig, han behöver väl veta att han bär på det även om du inte måste meddela andra. Tänker för andra han ligger med. Har han vetat om att han bär på det och ändå legat utan kondom är det ju riktigt riktigt illa av honom.
  • Anonym (Emma)

det tråkiga är väl att du nu behöver livslång medicinering, men det är ju flera sjukdomar som kräver.. HIV är väl ändå bättre än typ vissa cancerformer och andra livshoätande sjukdomar

• Anonym (...)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 22:33:25 följande:
    Jag har troligtvis fått hiv Jag är en kvinna på 29 år som precis har fått veta (troligtvis) att jag har hiv. Kunde knappt tro att det är sant. Detta var dock ett svagt positivt test som nu skickats på labb och jag ska få ta nya prover, men har dock fått alla symtom som man ofta får i det akuta hiv-stadiet. Det var ett snabbtest som togs så dessa är inte alltid 100% säkra, speciellt om man nyligen blivit smittad. Det kan visa falskt positivt ibland, men detta är sällsynt. Haft feber, kraftig diarré, sår i munnen, gått ner i vikt, avvikande levervärden, lågt blodtryck och nu extremt svullna lymfkörtlar på halsen. Åkte även in på akuten pga detta då jag blev riktigt sjuk. 

Jag var dum och låg med en kille som bott i Thailand så jag är nästan säker på att jag fått det från honom. Han hade ett svagt rött utslag på sin penis vilket jag la märke till men jag tänkte att det kanske var skavsår eller något bara.. tänkte inte mer på det förrän nu efteråt. Detta är dock vanligt vid hiv. Har berättat för min familj och för min bästa vän, men jag behöver ändå ta ett nytt blodprov för att vara helt säker. Precis som många andra hade jag fördomar om sjukdomen pga att det finns så lite information om hur långt forskningen gått och att det faktiskt går att leva ett normalt liv med hiv. Det värsta är nog det psykiska och stigmatiseringen. Jag vet att jag kommer kunna leva ett näst intill normalt liv men är fortfarande så ledsen. Jag kommer kunna få barn, ha en partner utan att kunna smitta personen, men det är själva känslan ?Har JAG fått denna sjukdom??. Har vart hyfsat noga med kondom men denna gång sa jag till killen att jag ville ha det och han sa ?jag gillar inte kondom?, varför var jag så dum att jag gick med på att köra utan? Efteråt kom det fram att det var ett år sedan han testade sig. Känslorna av skam, skuld och panikångest bara sköljer över mig. Kunde inte ta till mkt vad läkaren sa ?your hiv levels are suspicious?. Jag hörde fel flera gånger, ville inte tro på det han sa.  

Killen som smittat mig har troligtvis inte vetat om det, då man är som mest smittsam i början av stadiet eller i 3e alltså sista stadiet innan det blir ?aids? som man sa förr, de sjukdomar som man får av hiv och då immunförsvaret är mycket svagt. Det som är bra är att jag fått veta detta så pass snabbt då jag testade mig senast i Januari men då var negativ, och man ändå kan leva ett normalt liv med mediciner, och smittar INTE så länge man sköter sin medicinering. Man har alltså ingen skyldighet att berätta för någon att man har hiv så länge man är nollad dvs virusnivåerna inte syns på blodprov och alltså välmedicinerad. Det enda är att man bär på viruset i hela sitt liv, så länge tills det ev kommer ett botemedel i alla fall. 
    Vill börja med att ge dig en stor kram TS. Det är så lätt hänt att man struntar i kondom i stundens hetta, hänt mig flera gånger.

Jag tycker inte att du ska skämmas, även om jag förstår din känsla för jag skulle känt samma sak. Den enda som ska skämmas är killen som smittade dig som inte var ansvarsfull nog att testa sig efter hans oskyddade sex då HIV är vanligare i Thailand. Vad sa han när du kontaktade honom och hade testats positivt?

Lev på som vanligt är mitt bästa råd. Nu är känslan färsk och nu det är absolut som jobbigast, men det kommer lägga sig med tiden ❤️
  • Nellynellsss
    Anonym (Ömmar) skrev 2024-06-16 10:33:28 följande:
    Känner med dig. Sällan jag blir berörd av inlägg här men ditt träffade. Förstår verkligen din känsla. Men som andra skriver, i dag är det som vilken sjukdom sm helst så länge man medicineras. Men din känsla kvarstår. Kanske prata med någon kunnig inom området? Sjukhuset borde bistå med det tycker man. 
    Jag bodde på en kanarieö i slutet av 80 talet när hiv och aids exploderade. Levde loppan och låg runt. Pratades inte något om det på ön. Däremot när jag kom hem till Sverige igen var debatten stor och jag vart livrädd. Kunde jag ha fått det? Vågade jag testa mig? Varje symtom som var avvikande vid en förkylning gick jag igång på. När det obligatoriska testet kom när jag vart gravid med mitt första barn flera år efter jag kommit hem kunde jag andas ut då det såklart var negativt. Men den där känslan under alla år fram till dess var oerhört jobbig. Hörde i efterhand att flera jag umgåtts med i Spanien hade fått aids. Men detta var då. Nu är vi upplysta och behöver inte utveckla aids. Tänker på killen som smittade dig, han behöver väl veta att han bär på det även om du inte måste meddela andra. Tänker för andra han ligger med. Har han vetat om att han bär på det och ändå legat utan kondom är det ju riktigt riktigt illa av honom.
    Tack! Ja jag vet inte men hoppas inte att idioten inte vetat om det. Kan vara från han eller en annan kille, då jag sen i januari haft sex med två killar (oskyddat vid några tillfällen). Skönt att du hade sån tur och inte blev smittad. 
Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv