• Anonym (Sökerhjälp)

Jag ber alla som kan svara om jag tänker fel

Hej, jag vill uttrycka min tacksamhet redan nu till alla som kommer ha ork att läsa och svara. Mitt mående är inte på topp just nu och jag har ingenstans att vända mig att få lite tips.

Jag är skild sedan 3 år tillbaka och har 2 barn. Efter skilsmässan träffade jag en annan man som också separerade och har barn sedan innan. Nu har vi varit ihop i 2 år, det har varit många upp och nedgångar, min psykiska hälsa har blivit så mycket sämre. Jag är sjukskriven för utmattning, kämpar med barnen så mycket jag kan. Problemet är att jag har hamnat i en destruktivt förhållande, när det går bra då är det bra, när något händer då är det extremt dåligt. Han pendlar konstant mellan kyla och värme, han är svartsjuk och försöker styra ganska mycket. Jag har en utbildning och fastanställning och klarar mig ändå bra. Min familj anser att han är världens finaste då han så klart köpt in sig hos de och visar alltid hur omtänksam han är framför  de. De ser inte den bilden jag ser och vet inte vad jag går igenom bakom stängda dörrar. 

Idag sa han till mig att jag är  egoistisk, tänker bara på mig själv. Om vi inte flyttar ihop nu så har vi ingen framtid, att han kommer börja jobba extra och vi ska inte ha någon tid ihop, att jag inte kan ta hänsyn till min son då det är ett barn och det jag som bestämmer. Han trycker mycket på den ekonomiska situation. Jag förklarade flera gånger att jag är rädd och känner mig inte trygg med honom känslomässigt men han säger då kommer jag aldrig våga ta steget och det är så klart jag som har problem inte han.

Finns det någon vänlig själ som kan ge mig lite tips och råd. Jag börjar nämligen tvivla på mig själv, jag börjar tvivla på min uppfattning av allt. Jag försöker alltid se något bra i varje människa och förlåta när någon sårar mig.  Gör jag fel att jag vill vänta med allt?
  • Svar på tråden Jag ber alla som kan svara om jag tänker fel
  • Anonym (Enkelt)

Låter som en "underbar" eftermiddag. Hur länge tänkte du stanna i detta sa du...? Alltså UT NU!! Och om du inte är stark nog för dig själv så tänk åtminstone på dina barn och det ansvar du har som förälder!

• Anonym (Barn)

Ta dig ur detta förhållande! Tänk på vad du vill lära dina barn, att det är ok att trycka ner/tryckas ner eller att man ser till att man själv har bra förutsättningar för att må bra. Han lyfter inte dig som man ska i ett förhållande. I ett förhållande vill man att den andra ska vara glad och må bra...
    Du skrev att han sagt att du inte ska ta hänsyn till din son för han är ett barn. Det är precis därför du ska ta hänsyn till din son, din viktigaste uppgift är att skydda och ta hand om dina barn och dig själv.
    Snälla, lämna!

• Anonym (nej)

Jag håller med varenda en här som tidigare skrivit här i tråden. 
    sen ser jag hur illa det är med dig när du skriver att du känner att barnen skulle haft det bättre utan dig, det skulle de inte, tänk inte ens tanken, TS. Se till nu så du får god vård, hjälp. 

Det här att han pendlar så mkt mot dig, kyla-värme, svartsjuka, och tar sig ton och hot om att ni måste flytta ihop nu (trots att det inte är bra mellan er) och han vet om vilken sits du är i nu, och han visar ingen hänsyn till din ena son, plus ditt psykiska mående, gör att han givetvis inte bidrar, gör så du mår bättre och kan se saker och ting klart. 

När jag hade utmattningsdepression - vet du vad jag gjorde då? Ingenting. Jag flyttade inte, jag tog inga stora beslut. Min man var den det var synd om som fick axla mycket, också han fick ångest, medberoendeskap, men vet du vad? Han växlade mellan kyla och värme, han körde inte med utpressning, han gick med på möten, han köpte böcker om depression. Du har bytat ut en dålig situation som du tog dig ut ur, ditt tidigare äktenskap, mot en likadan eller mkt värre, du ska liksom gradera upp dig, gumman, inte ner dig efter du har överlevt något sånt här, men jag tror det sätter sig på självkänslan på vissa och sedan går de in i ett destruktivt förhållande, vilket du gjort. 

Din största skyldighet är mot dig själv och barnen. Jag gissar på att din son ser röda flaggor med honom. Vad de här andra personerna ser är inget att bry sig om, jag vet precis hur sådana människor som han fungerar och hur en del andra tyvärr fungerar också, de låter sig manipuleras och de har inte den kunskapen eller den styrkan de behöver ha för att vara rätt sorts stöd för dig i den här svåra sitsen. 

Jag tycker du ska vända dig till din behandlare och tala om det här förhållandet, om du inte gjort det hitintills och få stöd att lämna den, och vad du ska tänka på när du lämnar, nu vet jag inte vilken skala han rör sig på men det är viktigt att du vänder dig till rätt instans, behandlare och också till kvinnofridslinjen så får de hjälpa dig i den här sitsen du är i. Mitt råd är att du följer vad de säger för försiktighetsåtgärder och inte bryter av på en enda punkt, utan låt de vara den här repet i den här mörka tunnel du är i nu och följ det repet, låt honom stanna kvar i sin egen mörka tunnel, du ska ut därifrån och du ska ta dina älskade barn med dig. Du är värd så mycket bättre och dina barn älskar dig för den du är, det är den viktigaste relationen du någonsin kommer ha så är det till dina barn, försök och tänk inte så negativa tankar om dig själv och klanka ner på dig själv, det är din sjukdom nu, det är inte barnens verklighet eller någon annans att dina barn skulle ha det bättre utan dig. Kämp för dina barn, kämpa för dig själv. Han behöver du lämna till sitt eget öde som han själv har valt. Han har egna problem, så djupa, att du kan inte stå till ansvars för dem eller förändra honom. 

Snälla, ta nu väl hand om dig själv, se till att få hjälp med det här, du är värd det och så mycket mer ,och det är dina barn också. 

Styrkekramar

• Anonym (nej)

Ursäkta skrev fel där nånstans i början skulle skriva att min man växlade INTE mellan kyla och värme...sorry...att din gör det visar på att det är nåt allvarligt fel på han, och han projicerar mkt. 

• EnAnonumius
    Anonym (Sökerhjälp) skrev 2024-06-08 16:24:24 följande:

Tack så mycket för alla era svar,  jag känner att han har tagit ifrån all min värdighet och att barnen skulle ha det bättre om jag inte fanns 🙁. 

Jag vill skriva ett exempel på hans beteende. Idag skulle vi promenera med hunden, vi går ut och jag säger att jag behöver gå in i affären för att köpa lite grejer. Jag går in och köper allt jag behöver för att fixa mat till oss. Jag kommer ut från affären och han finns inte där, jag ringer honom han svarar inte, så jag börjar promenera hem. Sen ser jag honom på andra sidan och han kollar på mig och går väldigt långsamt medans. Han stannar även och pratat med en man och jag väntar där med påsen i handen. Han kommer fram och jag säger till honom att inte såg honom från början och därför ringde men fick inget svar. Då säger han att hans mobil är på ljudlös, vi börjar gå och jag bär påsen ( stor påse ) medans han går långsamt med hunden. Sen säger han kolla hur du går ska jag ta påsen och kollar på mig som att jag gör något fel, jag svarar vet du vad det är lugnt du kan ge mig hunden också om det är så här. Så ger han mig hunden och går och skrattar åt mig. Han går hela vägen framför mig, när vi är nära hemmet då ser han tårar i mina ögon och då säger han till mig kolla vad du gör, alla kommer kolla på dig hur du gråter, jävla psykopat vad du skämmer ut mig och jag börjar gråta ännu mer och han säger till mig att alla kollar på mig och jag ska lära mig en läxa. Det blev kaos hemma där han passade på att skrika medans jag bryter ihop framför honom och sitter på golvet i mim egen sorg. 

Du har fel om barnen.

Barnen skulle må mycket bättre om du lämnade den patetiska ursäkten till en man, och du levde själv med dem.

Så snälla TS lämna det praktarslet  till man, Han är inte värd dig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Meddelande borttaget
  • FuckGoggleAskMe

Finns ingen anledning att förlåta någon som beter sig så onormalt mot dig. En psykolog skulle säkert kunna ställa någon komplicerad diagnos på denne man, men strunta i det, bara dumpa omedelbart för din egen och dina barns skull. Du är skyldig honom noll. 

• Anonym (PTP)

Det som är jättebra i din situation är att du INTE bor med honom, det kommer göra det lättare för dig att göra dig av med honom. För du ska inte vara kvar i det här förhållandet, han misshandlar ju dig psykiskt.

Tänk dig hur illa det kan bli om ni blandar samman er ekonomi och bor tillsammans på heltid. Det går inte att ställa diagnos över nätet och särskilt inte på en andrahandsberättelse, men om han ofta visar tendenserna du nämner i dina exempel tycks han ligga väldigt lågt i sin empatiförmåga. Han visar även starka tendenser till att manipulera dig och projicerar sina dåliga drag på dig (när han kallar dig psykopat...). Det för tankarna till diagnoser med mycket låg chans till gott behandlingsutfall (det är inte EIPS/BPD som ligger närmast till hands här!!) eftersom personerna sällan ser problemet eller att det skulle vara något fel med dem, utan det är deras närmaste som får ta smällarna. Rädda dig medan du kan!!

• Anonym (PTP)
    Anonym (?) skrev 2024-06-08 17:34:15 följande:
    Och?
    Du skrev ett bra inlägg tidigare, där du gav vägledning, om än med skum formatering.

Vad menar du med detta inlägg egentligen?
  • Anonym (?)
    Anonym (PTP) skrev 2024-06-08 18:41:19 följande:
    Du skrev ett bra inlägg tidigare, där du gav vägledning, om än med skum formatering.

Vad menar du med detta inlägg egentligen?
    Och som i 
    och nu har jag dumpat svinet.

Ts måste ha missat det stycket.
Svar på tråden Jag ber alla som kan svara om jag tänker fel