Anonym (Sökerhjälp) skrev 2024-06-10 11:25:01 följande:
Jag vill i verkligen tacka dig från hela mitt hjärta för ditt svar. Jag har varit i kontakt med Stoppcenter som jobbar med frågor kring våld i nära relationer.
Problemet är att jag är i jätte dålig tillstånd just nu.
Under hela mitt uppväxt har jag och mina syskon blivit misshandlade av våran pappa. Sedan jag flyttade till Sverige för 10 år sedan har jag fått hjälp och bearbetat en del från min barndom. Mitt ex och jag separerade då vi inte hade några känslor kvar, men han var en stor trygghet i mitt liv och jag har som du skriver inte bearbetat skilsmässan.
Jag sorger för mina barn varje dag sedan skilsmässan. Tack vare mig har de inte längre båda föräldrarna under samma tak. Mitt hjärta går sönder varje gång de går ifrån mig.
Ett av mina barn fick en diagnos förra året och även det har varit en stor utmaning att få ihop vardagen då jag i verkligen går på mina knä både psykiskt, fysisk och ekonomiskt på grund av sjukskrivningen.
Jag känner mig inte värdig längre, min familj kommer bli så besviken att jag avslutar ett förhållande där en man har accepterat mina barn. Enligt de ska en skild kvinna med barn vara tacksam om någon vill ha henne.
Jag försöker göra mitt bästa att ta mig ut från det här, jag är rädd att avsluta på en och samma gång för jag måste hitta en lägenhet där jag kan ta vägen.
Tack så mycket för ditt förståelse. Jag önskar dig all lycka 🤍
Du behöver nog frigöra dig både från din familj såväl som din s.k. pojkvän om de tycker du ska stå ut med hans behandling av dig. Om din pappa dessutom misshandlat dig under uppväxten borde han verkligen sparkas ut ur ditt liv om du inte redan gjort det!
Kommer du från en kultur där en kvinna saknar värde utan en man? Du vet väl att du i Sverige har rätten att klara dig helt ensam? Helt utan en man - det hade jag i ditt fall föredragit hela livet ut istället för detta förhållande. Tro mig, HAN drar ner dig ännu mer och gör det svårare för dig att ta dig ur din utmattning. Du behöver bry dig om
dig själv och
dina barn till 100% nu och då får inte en sådan s.k. "man" plats.