• Anonym (Blomman)

Det här med kön

Börjar med min åsikt så vet ni var jag står.
    Jag anser att precis som i biologin så finns det två kön, man och kvinna. 
    Jag tror inte på gud eller någon religion, tror därför inte på påhittade saker. Utan jag tror på det man vet. Sen accepterar jag om andra vill tro på saker. Bara de inte börjar bete sig som en sekt och pracka på mig deras åsikter.
    Jag kommer att kalla en man en man om det är en man och likaså en kvinna.
    Men om någon har genomgått en könskorrigering (alltså en operation därman byter kön), ja då kommer jag gå med på att kalla hen för det "nya" könet då det faktiskt i princip stämmer. I mina ögon är man det nya könet även om kromosomerna inte säger det.

- Hur ser ni på det här med kön?

- Anser ni att man ska göda någons illusion om hur något är eller är det ett problem från psykisk ohälsa?

- Anser ni att man måste vara tvingad att adressera någon enligt deras illusion även om man inte själv tror på den?

Följdfråga: Om ni anser ja på ovan, och jag identifierar mig som en svart lesbisk kvinna fastän jag är en straight vit man, accepterar ni också då denna verklighet fastän den precis som de andra inte reflekterar verkligheten?

Det är intressant att höra hur andra reflekterar,för jag tror man också står vid vägslkälet att uppmuntra någons psykiska ohälsa eller ej tyvärr.

Med det sagt, jag är för att acceptera alla som de är, och jag vill egentligen aldrig såra någon. Men jag ogillar starkt att bli tvingad till en åsikt jag inte har. Därmed är jag inte intresserad av att leka teater i riktiga livet.

• Svar på tråden Det här med kön
  • Lynx123
    Anonym (Arket) skrev 2024-06-03 21:12:38 följande:

Jag tycker hela grejen är helt sjuk. Jag tror inte heller på att man föds med fel kön. Det är en idee man får ibland fastnar. 

Det fanns en anledning till att man förr lede barnen till vilket kön de var. Kalle skulle inte klä ut sig för mycket i klänningar och Kajsa skulle inte sitta med benen isär. Det är kul att leka att man är någon annan. Så kul att man tillslut vill bli en annan. 

Jag tillhör dem som tror att kulturen lett till att flera identifierar sig till ett annat kön. 

Helt ärligt undviker jag människor som identifierar sig som någon annan än vad de är. När en 5årig flicka säger att hon är kung över shela världen kan jag självklart leka med. Men när en 28årg vit man säger att han är en svart kvinna vill jag sätta så stort avstånd mellan oss som möjligt. 

Men även om det skulle vara så som du tror, varför är.det ett problem.för dig? Varför inte bara tilltala personen så som den vill? Är det verkligen så svårt att acceptera varandras olikheter? 
  • SmulanFnulan

Ts är uppenbarligen någon som dyrkar Piers Morgan och följer allt den pajasen sänder slaviskt.

• Anonym (Arket)
    Lynx123 skrev 2024-06-03 22:05:23 följande:
    Men även om det skulle vara så som du tror, varför är.det ett problem.för dig? Varför inte bara tilltala personen så som den vill? Är det verkligen så svårt att acceptera varandras olikheter? 
    Om jag är i en situation där jag tvingas möta en sådan person så tilltalar jag den som den vill. Jag vet att detta är en människa med känslor och jag behandlar människor med respekt. Precis som jag gör med andra. 

Men jag vill inte umgås med dessa människor och undviker dem. Jag känner ett starkt obehag och vill inte ha något med det att göra. 
  • Anonym (MissDecibel)

Facit:

Kön är 100 procent fysiskt, biologiskt. Allt annat är konstruktion och ett påhitt av oss människor. Det finns inga andra djur som inbillar sig att de är av annat kön än vad de är biologiskt.

Det finns två sorters människor när man talar om kön: män och kvinnor. Män definieras av kromosomsammansättningen XY. Kvinnor av kromosomsammansättningen XX.

Kromosomer sitter i vårt DNA och kan inte ändras. Det vill säga, en man som genomgått en så kallad könskorrigering med hormonbehandlingar, kanske opererat kvinnliga bröst eller till och med skapat en konstgjord vagina, kommer fortfarande alltid ha XY-sammansättning av kromosomer. Därför är det vansinne att låta transkvinnor tävla i damidrott. Det spelar ingen roll hur mycket de önskar att andra ska se dem som kvinnor - de har fortfarande manlig biologi och manliga förutsättningar för idrott, vilket gör det helt befängt att de skulle tillåtas tävla mot kvinnor. Då har vi snart ingen damidrott kvar, för alla tävlingar skulle vinnas av personer som fysiskt är män.

Och det här med "jag identifierar mig som kvinna" eller "jag har alltid känt mig som en man inuti"... ge mig styrka. INGEN människa vet hur någon annan känner sig överhuvudtaget. Man vet bara hur man själv känner sig.

Att man inte känner sig hemma i sitt kön handlar till 100 procent om att man inte kan relatera till bilden av hur en man eller kvinna "ska" vara. Det är de fördomarna vi ska bryta ned - inte upprätthålla dem.

• ClumsySmurf
    Anonym (Jolly) skrev 2024-06-03 19:42:14 följande:
    Det här med kön

Ca 2% av alla människor har nån form av intersextillstånd, finns många olika. En del känner inte ens till det själva. Men att "biologin" som du hänvisar till skulle innebära två kön och inget annat, det stämmer inte. 

intersex är inte ett kön
  • Anonym (Arket)
    Anonym (inget nytt) skrev 2024-06-03 21:42:11 följande:
    Men trans personer har ju alltid funnits. Det finns transpersoner över hela världen, även där man blir dödad om man försöker leva ut det. Att det är något nytt påhitt som bara finns i våra mer accepterande kulturer är bara lögn. Där emot finns det ju såklart fler som 1. vågar leva ut sin identitet när det är mer allmänt accepterat och 2 faktiskt överlever då dom inte blir mördade eller tar självmord i samma utsträckning som på andra platser. 

jag har en nära vän som är trans. Hon växte upp i ett annat land som är långt ifrån lika tolerant, dessutom är hon i övre 40 års åldern idag, så när hon växte upp var det än värre. Hon blev misshandlad dagligen i grundskolan för att hon inte kunde dölja sin femininet nog. Det fanns absolut inget som helst stöd för henne som barn att vara något annat än en "riktig pojke". För henne fanns det inget annat val än att göra en könskorregering om hon skulle kunna överleva. oavsett vad alla runt henne tyckte (och försökte göra åt) saken.
    Tyvärr håller jag inte med. Ens identitet är vad man gör sig till och inget annat. Man kan vara svensk, kristen, homosexuell, svart, arab, afrikan, muslim, indisk, jude osv. 

Om jag är blond men insisterar på att alla ska säga att jag är brunett är det konstigt. Då har jag något psykiskt problem. En fult frisk människa identifierar sig inte som brunett när håret är blont. Nu är det ju lätt att färga sitt hår men det bottnar ju i en djup osäkerhet i sig själv. 

Bara för att det alltid har funnits betyder det inte att det är rätt. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (MissDecibel) skrev 2024-06-03 22:24:52 följande:

Facit:

Kön är 100 procent fysiskt, biologiskt. Allt annat är konstruktion och ett påhitt av oss människor. Det finns inga andra djur som inbillar sig att de är av annat kön än vad de är biologiskt.

Det finns två sorters människor när man talar om kön: män och kvinnor. Män definieras av kromosomsammansättningen XY. Kvinnor av kromosomsammansättningen XX.

Kromosomer sitter i vårt DNA och kan inte ändras. Det vill säga, en man som genomgått en så kallad könskorrigering med hormonbehandlingar, kanske opererat kvinnliga bröst eller till och med skapat en konstgjord vagina, kommer fortfarande alltid ha XY-sammansättning av kromosomer. Därför är det vansinne att låta transkvinnor tävla i damidrott. Det spelar ingen roll hur mycket de önskar att andra ska se dem som kvinnor - de har fortfarande manlig biologi och manliga förutsättningar för idrott, vilket gör det helt befängt att de skulle tillåtas tävla mot kvinnor. Då har vi snart ingen damidrott kvar, för alla tävlingar skulle vinnas av personer som fysiskt är män.

Och det här med "jag identifierar mig som kvinna" eller "jag har alltid känt mig som en man inuti"... ge mig styrka. INGEN människa vet hur någon annan känner sig överhuvudtaget. Man vet bara hur man själv känner sig.

Att man inte känner sig hemma i sitt kön handlar till 100 procent om att man inte kan relatera till bilden av hur en man eller kvinna "ska" vara. Det är de fördomarna vi ska bryta ned - inte upprätthålla dem.

Kön är en beteckning som används för att bland arter som fortplantas genom sexuell förökning skilja på individer beroende på vilken typ av könsceller de producerar. De individer som producerar ägg kallas honor (honkön) och de som producerar spermier kallas hannar (hankön)

sv.m.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n
    Chromosomal Sex Determination in Mammals
    Primary and secondary sex determination

Primary sex determination is the determination of the gonads. In mammals, primary sex determination is strictly chromosomal and is not usually influenced by the environment. In most cases, the female is XX and the male is XY. Every individual must have at least one X chromosome. Since the female is XX, each of her eggs has a single X chromosome. The male, being XY, can generate two types of sperm: half bear the X chromosome, half the Y. If the egg receives another X chromosome from the sperm, the resulting individual is XX, forms ovaries, and is female; if the egg receives a Y chromosome from the sperm, the individual is XY, forms testes, and is male. The Y chromosome carries a gene that encodes a testis-determining factor. This factor organizes the gonad into a testis rather than an ovary. Unlike the situation in Drosophila (discussed below), the mammalian Y chromosome is a crucial factor for determining sex in mammals. A person with five X chromosomes and one Y chromosome (XXXXXY) would be male. Furthermore, an individual with only a single X chromosome and no second X or Y (i.e., XO) develops as a female and begins making ovaries, although the ovarian follicles cannot be maintained. For a complete ovary, a second X chromosome is needed.

In mammalian primary sex determination, there is no ?default state.? The formation of ovaries and testes are both active, gene-directed processes. Moreover, as we shall see, both diverge from a common precursor, the bipotential gonad.

www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK9967/
  • Anonym (xft)
    Anonym (Arket) skrev 2024-06-03 22:14:30 följande:
    Om jag är i en situation där jag tvingas möta en sådan person så tilltalar jag den som den vill. Jag vet att detta är en människa med känslor och jag behandlar människor med respekt. Precis som jag gör med andra. 

Men jag vill inte umgås med dessa människor och undviker dem. Jag känner ett starkt obehag och vill inte ha något med det att göra. 
    Anonym (Arket) skrev 2024-06-03 21:12:38 följande:

Det fanns en anledning till att man förr lede barnen till vilket kön de var. Kalle skulle inte klä ut sig för mycket i klänningar och Kajsa skulle inte sitta med benen isär. Det är kul att leka att man är någon annan. Så kul att man tillslut vill bli en annan. 
    . Men när en 28årg vit man säger att han är en svart kvinna vill jag sätta så stort avstånd mellan oss som möjligt. 

Fetade är något helt annat, ingen skulle vara bekväm med något sånt. Styra personer mot sk manliga eller kvinnliga saker är mycket av vad som leder till problem, oavsett vad någon identifierar sig som.
  • Anonym (xft)
    ClumsySmurf skrev 2024-06-03 22:25:13 följande:
    intersex är inte ett kön
    Så vad räknar du dessa människor som?
  • Anonym (Kvinna)

Eftersom jag respekterar alla människor oavsett kön och hudfärg och religion så har jag inga problem med att bemöta dem som de vill bli bemötta.

Detta ned könsdistrofi är som jag ser det ett symtom på att våra könsroller har börjat att negativiseras.

Vi är inte längre stolta över att vara kvinnor och män. Vi befinner oss i ett lågintensivt könskrig, där vi försöker trycka ner varandra. Detta får till följd att barn som växer upp får motstridiga budskap om vad det innebär att vara man eller kvinna.

När jag växte upp var jag vad man kallade en pojkflicka, sportig och orädd med det rådde aldrig något tvivel om att jag skulle växa upp till kvinna.  

Svar på tråden Det här med kön