• Anonym (Blomman)

Det här med kön

Börjar med min åsikt så vet ni var jag står.
    Jag anser att precis som i biologin så finns det två kön, man och kvinna. 
    Jag tror inte på gud eller någon religion, tror därför inte på påhittade saker. Utan jag tror på det man vet. Sen accepterar jag om andra vill tro på saker. Bara de inte börjar bete sig som en sekt och pracka på mig deras åsikter.
    Jag kommer att kalla en man en man om det är en man och likaså en kvinna.
    Men om någon har genomgått en könskorrigering (alltså en operation därman byter kön), ja då kommer jag gå med på att kalla hen för det "nya" könet då det faktiskt i princip stämmer. I mina ögon är man det nya könet även om kromosomerna inte säger det.

- Hur ser ni på det här med kön?

- Anser ni att man ska göda någons illusion om hur något är eller är det ett problem från psykisk ohälsa?

- Anser ni att man måste vara tvingad att adressera någon enligt deras illusion även om man inte själv tror på den?

Följdfråga: Om ni anser ja på ovan, och jag identifierar mig som en svart lesbisk kvinna fastän jag är en straight vit man, accepterar ni också då denna verklighet fastän den precis som de andra inte reflekterar verkligheten?

Det är intressant att höra hur andra reflekterar,för jag tror man också står vid vägslkälet att uppmuntra någons psykiska ohälsa eller ej tyvärr.

Med det sagt, jag är för att acceptera alla som de är, och jag vill egentligen aldrig såra någon. Men jag ogillar starkt att bli tvingad till en åsikt jag inte har. Därmed är jag inte intresserad av att leka teater i riktiga livet.

• Svar på tråden Det här med kön
  • Anonym (B)

Så jävla löjligt ned dessa jämförelser. Är det vanligt att vita män kallar sig för svarta lesbiska kvinnor? Du visar med detta att du inte är seriös. 

Och ett tips, umgås inte med folk som prackar på dig saker du ogillar. För deras skull men även för din egen. Då behöver du inte bry dig om vad andra kallar sig. 

• Anonym (Blomman)

Vad menar du med löjligt?
    Det är ju lika löjligt som att kalla sig kvinna när man är en man. Det enda jag utelämnar är min hudfärg.

• Lynx123

Har inga som helst problem med att tilltala människor så som de önskar att bli tilltalade, med undantaget elaka uttryck.  Varför skulle jag ha det?

• Anonym (Tycker kanske annorlunda)

Jag har kanske en annorlunda åsikt egentligen men jag fick ett rejält wake-up call när jag förlorade jobbet och när min man (helt oskyldig, han ansvarar väl inte för vad jag skriver?) nästan förlorade sitt med pga mig. 

Så jag är väldigt pro-trans. Identifierar sig en gubbe på 60 som en flicka på 2 så fine by me. Jag stödjer det. Ge henne en dagisplats och byt hennes blöja. Kalla henne duktig när hon går på pottan. Jag försöker undvika ämnet så gott det går men blir jag konfronterad är jag en riktig ally och stödjer transpersoner numera.

• ClumsySmurf

Om du tror de som genomgått en könskorrigering faktiskt har bytt kön adresserar du enligt din egen illusion.

• Anonym (B)
    Anonym (Blomman) skrev 2024-06-03 13:21:03 följande:

Vad menar du med löjligt?
    Det är ju lika löjligt som att kalla sig kvinna när man är en man. Det enda jag utelämnar är min hudfärg.

Och? På vilket sätt har det med ditt liv att göra? 
  • sfakianaki

vad sager du om intersex personer? Som rent biologiskt inte kan placeras rakt av i kvinna eller man facket.

Jag kanner mig helt och fullt som kvinnan jag ar fodd som. Sa kan aldrig fullt ut forsta hur det kanns att vara intersex eller trans. Men jag respekterar folks kanslor och val och anvander dom pronomen som onskas. 

• Anonym (Jolly)

Ca 2% av alla människor har nån form av intersextillstånd, finns många olika. En del känner inte ens till det själva. Men att "biologin" som du hänvisar till skulle innebära två kön och inget annat, det stämmer inte. 

• Anonym (Arket)

Jag tycker hela grejen är helt sjuk. Jag tror inte heller på att man föds med fel kön. Det är en idee man får ibland fastnar. 

Det fanns en anledning till att man förr lede barnen till vilket kön de var. Kalle skulle inte klä ut sig för mycket i klänningar och Kajsa skulle inte sitta med benen isär. Det är kul att leka att man är någon annan. Så kul att man tillslut vill bli en annan. 

Jag tillhör dem som tror att kulturen lett till att flera identifierar sig till ett annat kön. 

Helt ärligt undviker jag människor som identifierar sig som någon annan än vad de är. När en 5årig flicka säger att hon är kung över hela världen kan jag självklart leka med. Men när en 28årg vit man säger att han är en svart kvinna vill jag sätta så stort avstånd mellan oss som möjligt. 

• Anonym (inget nytt)
    Anonym (Arket) skrev 2024-06-03 21:12:38 följande:

Jag tycker hela grejen är helt sjuk. Jag tror inte heller på att man föds med fel kön. Det är en idee man får ibland fastnar. 

Det fanns en anledning till att man förr lede barnen till vilket kön de var. Kalle skulle inte klä ut sig för mycket i klänningar och Kajsa skulle inte sitta med benen isär. Det är kul att leka att man är någon annan. Så kul att man tillslut vill bli en annan. 

Jag tillhör dem som tror att kulturen lett till att flera identifierar sig till ett annat kön. 

Helt ärligt undviker jag människor som identifierar sig som någon annan än vad de är. När en 5årig flicka säger att hon är kung över hela världen kan jag självklart leka med. Men när en 28årg vit man säger att han är en svart kvinna vill jag sätta så stort avstånd mellan oss som möjligt. 

Men trans personer har ju alltid funnits. Det finns transpersoner över hela världen, även där man blir dödad om man försöker leva ut det. Att det är något nytt påhitt som bara finns i våra mer accepterande kulturer är bara lögn. Där emot finns det ju såklart fler som 1. vågar leva ut sin identitet när det är mer allmänt accepterat och 2 faktiskt överlever då dom inte blir mördade eller tar självmord i samma utsträckning som på andra platser. 

jag har en nära vän som är trans. Hon växte upp i ett annat land som är långt ifrån lika tolerant, dessutom är hon i övre 40 års åldern idag, så när hon växte upp var det än värre. Hon blev misshandlad dagligen i grundskolan för att hon inte kunde dölja sin femininet nog. Det fanns absolut inget som helst stöd för henne som barn att vara något annat än en "riktig pojke". För henne fanns det inget annat val än att göra en könskorregering om hon skulle kunna överleva. oavsett vad alla runt henne tyckte (och försökte göra åt) saken.
Svar på tråden Det här med kön