Inlägg från: Anonym (Arket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arket)

Det här med kön

Jag tycker hela grejen är helt sjuk. Jag tror inte heller på att man föds med fel kön. Det är en idee man får ibland fastnar. 

Det fanns en anledning till att man förr lede barnen till vilket kön de var. Kalle skulle inte klä ut sig för mycket i klänningar och Kajsa skulle inte sitta med benen isär. Det är kul att leka att man är någon annan. Så kul att man tillslut vill bli en annan. 

Jag tillhör dem som tror att kulturen lett till att flera identifierar sig till ett annat kön. 

Helt ärligt undviker jag människor som identifierar sig som någon annan än vad de är. När en 5årig flicka säger att hon är kung över hela världen kan jag självklart leka med. Men när en 28årg vit man säger att han är en svart kvinna vill jag sätta så stort avstånd mellan oss som möjligt. 

• Anonym (Arket)
    Lynx123 skrev 2024-06-03 22:05:23 följande:
    Men även om det skulle vara så som du tror, varför är.det ett problem.för dig? Varför inte bara tilltala personen så som den vill? Är det verkligen så svårt att acceptera varandras olikheter? 
    Om jag är i en situation där jag tvingas möta en sådan person så tilltalar jag den som den vill. Jag vet att detta är en människa med känslor och jag behandlar människor med respekt. Precis som jag gör med andra. 

Men jag vill inte umgås med dessa människor och undviker dem. Jag känner ett starkt obehag och vill inte ha något med det att göra. 
  • Anonym (Arket)
    Anonym (inget nytt) skrev 2024-06-03 21:42:11 följande:
    Men trans personer har ju alltid funnits. Det finns transpersoner över hela världen, även där man blir dödad om man försöker leva ut det. Att det är något nytt påhitt som bara finns i våra mer accepterande kulturer är bara lögn. Där emot finns det ju såklart fler som 1. vågar leva ut sin identitet när det är mer allmänt accepterat och 2 faktiskt överlever då dom inte blir mördade eller tar självmord i samma utsträckning som på andra platser. 

jag har en nära vän som är trans. Hon växte upp i ett annat land som är långt ifrån lika tolerant, dessutom är hon i övre 40 års åldern idag, så när hon växte upp var det än värre. Hon blev misshandlad dagligen i grundskolan för att hon inte kunde dölja sin femininet nog. Det fanns absolut inget som helst stöd för henne som barn att vara något annat än en "riktig pojke". För henne fanns det inget annat val än att göra en könskorregering om hon skulle kunna överleva. oavsett vad alla runt henne tyckte (och försökte göra åt) saken.
    Tyvärr håller jag inte med. Ens identitet är vad man gör sig till och inget annat. Man kan vara svensk, kristen, homosexuell, svart, arab, afrikan, muslim, indisk, jude osv. 

Om jag är blond men insisterar på att alla ska säga att jag är brunett är det konstigt. Då har jag något psykiskt problem. En fult frisk människa identifierar sig inte som brunett när håret är blont. Nu är det ju lätt att färga sitt hår men det bottnar ju i en djup osäkerhet i sig själv. 

Bara för att det alltid har funnits betyder det inte att det är rätt. 
Svar på tråden Det här med kön