• Anonym (Blomman)

Det här med kön

Börjar med min åsikt så vet ni var jag står.
    Jag anser att precis som i biologin så finns det två kön, man och kvinna. 
    Jag tror inte på gud eller någon religion, tror därför inte på påhittade saker. Utan jag tror på det man vet. Sen accepterar jag om andra vill tro på saker. Bara de inte börjar bete sig som en sekt och pracka på mig deras åsikter.
    Jag kommer att kalla en man en man om det är en man och likaså en kvinna.
    Men om någon har genomgått en könskorrigering (alltså en operation därman byter kön), ja då kommer jag gå med på att kalla hen för det "nya" könet då det faktiskt i princip stämmer. I mina ögon är man det nya könet även om kromosomerna inte säger det.

- Hur ser ni på det här med kön?

- Anser ni att man ska göda någons illusion om hur något är eller är det ett problem från psykisk ohälsa?

- Anser ni att man måste vara tvingad att adressera någon enligt deras illusion även om man inte själv tror på den?

Följdfråga: Om ni anser ja på ovan, och jag identifierar mig som en svart lesbisk kvinna fastän jag är en straight vit man, accepterar ni också då denna verklighet fastän den precis som de andra inte reflekterar verkligheten?

Det är intressant att höra hur andra reflekterar,för jag tror man också står vid vägslkälet att uppmuntra någons psykiska ohälsa eller ej tyvärr.

Med det sagt, jag är för att acceptera alla som de är, och jag vill egentligen aldrig såra någon. Men jag ogillar starkt att bli tvingad till en åsikt jag inte har. Därmed är jag inte intresserad av att leka teater i riktiga livet.

• Svar på tråden Det här med kön
  • mammabitch
    Anonym (MissDecibel) skrev 2024-06-03 22:24:52 följande:

Facit:

Kön är 100 procent fysiskt, biologiskt. Allt annat är konstruktion och ett påhitt av oss människor. Det finns inga andra djur som inbillar sig att de är av annat kön än vad de är biologiskt.

Du har inte så stor erfarenhet va djur va? Inte sett ledarstoet i en flock  uppträda på klassiska hingstmaner och även "betäcka" de andra stona, speciellt under brunst.  .Eller två undulathannar som tillbringar dagarna putsande och pussande på varandra. Eller de där pingvinerna på zoo som hade gemensam vårdnad om ett "ägg".

Hormoner styr både vårt och djurens könsbeteende och under fostrets tillväxt är det ett komplicerat samspel mellan hormoner som får både könsorganen och hjärnan att utvecklas så det är väl inte så konstigt att det inre och yttre inte alltid överensstämmer?

Däremot tror jag att många av dagens vilsna ungdomar desperat försöker hitte en förklaring på sin känsla av att inte passa in och då tänker att det är könet som är problemet - ofta efter övergrepp. Problemet är väl då att de senare upptäcker att de är lika olyckliga trots att de bytt könsidentit då de inte egentligen var transsexuella-
  • Anonym (Jolly)

Facit:

Kön är 100 procent fysiskt, biologiskt. Allt annat är konstruktion och ett påhitt av oss människor. Det finns inga andra djur som inbillar sig att de är av annat kön än vad de är biologiskt.

Det finns två sorters människor när man talar om kön: män och kvinnor. Män definieras av kromosomsammansättningen XY. Kvinnor av kromosomsammansättningen XX.

Kromosomer sitter i vårt DNA och kan inte ändras. Det vill säga, en man som genomgått en så kallad könskorrigering med hormonbehandlingar, kanske opererat kvinnliga bröst eller till och med skapat en konstgjord vagina, kommer fortfarande alltid ha XY-sammansättning av kromosomer. Därför är det vansinne att låta transkvinnor tävla i damidrott. Det spelar ingen roll hur mycket de önskar att andra ska se dem som kvinnor - de har fortfarande manlig biologi och manliga förutsättningar för idrott, vilket gör det helt befängt att de skulle tillåtas tävla mot kvinnor. Då har vi snart ingen damidrott kvar, för alla tävlingar skulle vinnas av personer som fysiskt är män.

Och det här med "jag identifierar mig som kvinna" eller "jag har alltid känt mig som en man inuti"... ge mig styrka. INGEN människa vet hur någon annan känner sig överhuvudtaget. Man vet bara hur man själv känner sig.

Att man inte känner sig hemma i sitt kön handlar till 100 procent om att man inte kan relatera till bilden av hur en man eller kvinna "ska" vara. Det är de fördomarna vi ska bryta ned - inte upprätthålla dem.

Och kromosomuppsättningarna XXY, XYY, X förekommer också. Likaså XY på en person med "kvinnliga" genitalier - det har jag en vän som fick veta att hon hade i puberteten som inte kom. Könskromosomerna är de som kan avvika mest, trisomier av andra kromosomer får enorm påverkan (downs mildast), könskromosomer kan tom vara ännu fler.

Och släpper vi kromosomerna och tittar på hormoner så har vi ytterligare stora skillnader. 

Du får tycka vad du vill men det blir så löjligt när man argumenterar med biologi att det finns exakt två kön uppbyggda på exakt två olika sätt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (xft) skrev 2024-06-03 23:08:01 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-06-03 22:25:13 följande:
    intersex är inte ett kön
    Så vad räknar du dessa människor som?
    Vad är DSD?
    Förkortningen DSD står för Disorders eller Differences of
    Sex Development. På svenska brukar det kallas tillstånd
    som påverkar könsutvecklingen eller avvikande köns-
    utveckling. Ibland kan vissa DSD-tillstånd också kallas
    för intersex. Sex betyder kön på engelska.

Många olika tillstånd
    DSD är ett samlingsnamn för många olika tillstånd. Alla
    DSD-tillstånd har två saker gemensamt: de är medfödda
    och de har med den biologiska utvecklingen av kön att
    göra. Med det menas att något har påverkat utvecklingen
    av ditt kön innan du föddes

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2020-4-6701.pdf
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jolly) skrev 2024-06-04 07:01:50 följande:
    Och kromosomuppsättningarna XXY, XYY, X förekommer också. Likaså XY på en person med "kvinnliga" genitalier - det har jag en vän som fick veta att hon hade i puberteten som inte kom. Könskromosomerna är de som kan avvika mest, trisomier av andra kromosomer får enorm påverkan (downs mildast), könskromosomer kan tom vara ännu fler.

Och släpper vi kromosomerna och tittar på hormoner så har vi ytterligare stora skillnader. 

Du får tycka vad du vill men det blir så löjligt när man argumenterar med biologi att det finns exakt två kön uppbyggda på exakt två olika sätt.
    Det existerar bara två kön, spermier ägg.
    Blir det mindre löjligt när man argumenterar mot biologi?
    Kön är en beteckning som används för att bland arter som fortplantas genom sexuell förökning skilja på individer beroende på vilken typ av könsceller de producerar. De individer som producerar ägg kallas honor (honkön) och de som producerar spermier kallas hannar (hankön)

• ClumsySmurf
    mammabitch skrev 2024-06-03 23:35:27 följande:

Facit:

Du har inte så stor erfarenhet va djur va? Inte sett ledarstoet i en flock  uppträda på klassiska hingstmaner och även "betäcka" de andra stona, speciellt under brunst.  .Eller två undulathannar som tillbringar dagarna putsande och pussande på varandra. Eller de där pingvinerna på zoo som hade gemensam vårdnad om ett "ägg".

Hormoner styr både vårt och djurens könsbeteende och under fostrets tillväxt är det ett komplicerat samspel mellan hormoner som får både könsorganen och hjärnan att utvecklas så det är väl inte så konstigt att det inre och yttre inte alltid överensstämmer?

Däremot tror jag att många av dagens vilsna ungdomar desperat försöker hitte en förklaring på sin känsla av att inte passa in och då tänker att det är könet som är problemet - ofta efter övergrepp. Problemet är väl då att de senare upptäcker att de är lika olyckliga trots att de bytt könsidentit då de inte egentligen var transsexuella-
    Har ledarstoet sagt att hon identifierar sej som hingst?
  • mammabitch
    ClumsySmurf skrev 2024-06-04 09:54:59 följande:
    Jag vet inte om du har koll på att hästar vanligtvis inte pratar människospråk, så det är lite svårt att fråga?

Däremot har i vanliga fall (okastrerade) hingstar och ston väldigt olika kroppspråk och förhållningssätt till sin omgivning. MEN även där finns undantag där individer  uppvisar ett beteende som är typiskt för det andra könet - och då förhåller sig även andra individer av samma art sig till dem som det kön de beter sig som.   Förekommer även hos andra djurarter.

Som svar på påståendet att det bara är människor som inte följer sin könsnorm.

• Anonym (XXX)

Jag kommer aldrig i mitt liv att tilltala någon med något som de inte är och inte har rätt i, vare sig de vill bli kallade "ers majestät", "grevinnan", herr excellens", "OS-medaljören" eller fru/fröken/hen när det uppenbarligen är en man jag har framför mig. Och jag tycker inte att någon människa ska jamsa med sådant. Det stjälper mer än det hjälper.

• ClumsySmurf
    mammabitch skrev 2024-06-04 16:29:37 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-06-04 09:54:59 följande:
    Jag vet inte om du har koll på att hästar vanligtvis inte pratar människospråk, så det är lite svårt att fråga?

Däremot har i vanliga fall (okastrerade) hingstar och ston väldigt olika kroppspråk och förhållningssätt till sin omgivning. MEN även där finns undantag där individer  uppvisar ett beteende som är typiskt för det andra könet - och då förhåller sig även andra individer av samma art sig till dem som det kön de beter sig som.   Förekommer även hos andra djurarter.

Som svar på påståendet att det bara är människor som inte följer sin könsnorm.
    Det var ett svar på påståendet att kön är biologiskt och det inte finns några andra djur som inbillar sig att de har annat kön än vad de har.

Facit:

• Anonym (biologen)

Facit:

Det finns två sorters människor när man talar om kön: män och kvinnor. Män definieras av kromosomsammansättningen XY. Kvinnor av kromosomsammansättningen XX.

Kromosomer sitter i vårt DNA och kan inte ändras. Det vill säga, en man som genomgått en så kallad könskorrigering med hormonbehandlingar, kanske opererat kvinnliga bröst eller till och med skapat en konstgjord vagina, kommer fortfarande alltid ha XY-sammansättning av kromosomer. Därför är det vansinne att låta transkvinnor tävla i damidrott. Det spelar ingen roll hur mycket de önskar att andra ska se dem som kvinnor - de har fortfarande manlig biologi och manliga förutsättningar för idrott, vilket gör det helt befängt att de skulle tillåtas tävla mot kvinnor. Då har vi snart ingen damidrott kvar, för alla tävlingar skulle vinnas av personer som fysiskt är män.

Och det här med "jag identifierar mig som kvinna" eller "jag har alltid känt mig som en man inuti"... ge mig styrka. INGEN människa vet hur någon annan känner sig överhuvudtaget. Man vet bara hur man själv känner sig.

Att man inte känner sig hemma i sitt kön handlar till 100 procent om att man inte kan relatera till bilden av hur en man eller kvinna "ska" vara. Det är de fördomarna vi ska bryta ned - inte upprätthålla dem.

Naturen är full av undantag. Allt som är good enough att föröka sig funkar, och en hel del blir inte ens så bra men det finns ändå. Det föds ibland barn utan lillhjärna, kvinnor utan livmoder eller med dubbla livmödrar, siamesiska tvillngar och allt möjligt. Ca en av 500 män har faktiskt en extra X-kromosom, det kallas Klinefelters syndrom, och är en avvikelse man kan leva rätt okej med. Men blir det fler könskromosomer än det blir resultatet ofta ingen vidare.

Att med alla de högst synliga bevisen framför sig vara så vetenskapsfientlig eller så inskränkt att man inte kan acceptera att också könshormonernas påverkan i olika stadier av vår utveckling kan avgöra vilket kön vi identifierar oss med, det är rätt märkligt.

Om man hindrar testosteronduschen som kommer i v 7 av ett pojkfosters utveckling så kommer det inte att bli en man i vanlig bemärkelse, oavsett vilka könskromosomer han har. 

När en bekant i 20-årsåldern fick en hypofystumör som blockerade hans testosteronproduktion var han därför tvungen att få sprutor varje månad, för annars fick han mer kvinnliga drag både till kropp och personlighet, och för en man är det också farligt för hjärtat eftersom muskulaturen påverkas negativt.

Jag har studerat bland annat molekylär genetik och beteendevetenskap och jag håller inte alls med om ditt "facit". 
  • Anonym (MissDecibel)
    Haha. Att ledarstoet beter sig på det sättet är för att hon är just ledaren i gruppen. Det är inte att imitera en hingst. Det finns ledare i en flock oavsett kön.

Ja, fåglar har den typen av beteende och inte heller det är relaterat till kön eller sexualitet.

Ja, fåglar kan gemensamt vakta ägg. Precis som att många däggdjur, till exempel elefanter och apor, gemensamt tar hand om ungarna i flocken.

Allt detta är naturliga beteenden för själva arten och har ingenting att göra med deras sexualitet eller sexuella identitet.

Vart vill du komma med detta?
Svar på tråden Det här med kön