Det här med kön
Om du tror de som genomgått en könskorrigering faktiskt har bytt kön adresserar du enligt din egen illusion.
Om du tror de som genomgått en könskorrigering faktiskt har bytt kön adresserar du enligt din egen illusion.
Ca 2% av alla människor har nån form av intersextillstånd, finns många olika. En del känner inte ens till det själva. Men att "biologin" som du hänvisar till skulle innebära två kön och inget annat, det stämmer inte.
Facit:
Kön är 100 procent fysiskt, biologiskt. Allt annat är konstruktion och ett påhitt av oss människor. Det finns inga andra djur som inbillar sig att de är av annat kön än vad de är biologiskt.
Det finns två sorters människor när man talar om kön: män och kvinnor. Män definieras av kromosomsammansättningen XY. Kvinnor av kromosomsammansättningen XX.
Kromosomer sitter i vårt DNA och kan inte ändras. Det vill säga, en man som genomgått en så kallad könskorrigering med hormonbehandlingar, kanske opererat kvinnliga bröst eller till och med skapat en konstgjord vagina, kommer fortfarande alltid ha XY-sammansättning av kromosomer. Därför är det vansinne att låta transkvinnor tävla i damidrott. Det spelar ingen roll hur mycket de önskar att andra ska se dem som kvinnor - de har fortfarande manlig biologi och manliga förutsättningar för idrott, vilket gör det helt befängt att de skulle tillåtas tävla mot kvinnor. Då har vi snart ingen damidrott kvar, för alla tävlingar skulle vinnas av personer som fysiskt är män.
Och det här med "jag identifierar mig som kvinna" eller "jag har alltid känt mig som en man inuti"... ge mig styrka. INGEN människa vet hur någon annan känner sig överhuvudtaget. Man vet bara hur man själv känner sig.
Att man inte känner sig hemma i sitt kön handlar till 100 procent om att man inte kan relatera till bilden av hur en man eller kvinna "ska" vara. Det är de fördomarna vi ska bryta ned - inte upprätthålla dem.
Primary sex determination is the determination of the gonads. In mammals, primary sex determination is strictly chromosomal and is not usually influenced by the environment. In most cases, the female is XX and the male is XY. Every individual must have at least one X chromosome. Since the female is XX, each of her eggs has a single X chromosome. The male, being XY, can generate two types of sperm: half bear the X chromosome, half the Y. If the egg receives another X chromosome from the sperm, the resulting individual is XX, forms ovaries, and is female; if the egg receives a Y chromosome from the sperm, the individual is XY, forms testes, and is male. The Y chromosome carries a gene that encodes a testis-determining factor. This factor organizes the gonad into a testis rather than an ovary. Unlike the situation in Drosophila (discussed below), the mammalian Y chromosome is a crucial factor for determining sex in mammals. A person with five X chromosomes and one Y chromosome (XXXXXY) would be male. Furthermore, an individual with only a single X chromosome and no second X or Y (i.e., XO) develops as a female and begins making ovaries, although the ovarian follicles cannot be maintained. For a complete ovary, a second X chromosome is needed.
In mammalian primary sex determination, there is no ?default state.? The formation of ovaries and testes are both active, gene-directed processes. Moreover, as we shall see, both diverge from a common precursor, the bipotential gonad.
Facit:
Kön är 100 procent fysiskt, biologiskt. Allt annat är konstruktion och ett påhitt av oss människor. Det finns inga andra djur som inbillar sig att de är av annat kön än vad de är biologiskt.
Facit:
Tycker det är konstigt att folk som vill identifiera sig som djur annan etnicitet eller något objekt ses som störda eller psykiskt sjuka medans folk som vill va det motsatta könet är helt okej för samhället.
det är ju samma sak för att en tanke om något sitter i huvudet på människan och den efterlikna något annat men oavsett tar inte det bort faktumet att det är en människa med ett kön den blivit tilldelad. Jag tycker inte det är någon skillnad på det