Inlägg från: Anonym (MissDecibel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MissDecibel)

Det här med kön

Facit:

Kön är 100 procent fysiskt, biologiskt. Allt annat är konstruktion och ett påhitt av oss människor. Det finns inga andra djur som inbillar sig att de är av annat kön än vad de är biologiskt.

Det finns två sorters människor när man talar om kön: män och kvinnor. Män definieras av kromosomsammansättningen XY. Kvinnor av kromosomsammansättningen XX.

Kromosomer sitter i vårt DNA och kan inte ändras. Det vill säga, en man som genomgått en så kallad könskorrigering med hormonbehandlingar, kanske opererat kvinnliga bröst eller till och med skapat en konstgjord vagina, kommer fortfarande alltid ha XY-sammansättning av kromosomer. Därför är det vansinne att låta transkvinnor tävla i damidrott. Det spelar ingen roll hur mycket de önskar att andra ska se dem som kvinnor - de har fortfarande manlig biologi och manliga förutsättningar för idrott, vilket gör det helt befängt att de skulle tillåtas tävla mot kvinnor. Då har vi snart ingen damidrott kvar, för alla tävlingar skulle vinnas av personer som fysiskt är män.

Och det här med "jag identifierar mig som kvinna" eller "jag har alltid känt mig som en man inuti"... ge mig styrka. INGEN människa vet hur någon annan känner sig överhuvudtaget. Man vet bara hur man själv känner sig.

Att man inte känner sig hemma i sitt kön handlar till 100 procent om att man inte kan relatera till bilden av hur en man eller kvinna "ska" vara. Det är de fördomarna vi ska bryta ned - inte upprätthålla dem.

• Anonym (MissDecibel)
    mammabitch skrev 2024-06-03 23:35:27 följande:
    Du har inte så stor erfarenhet va djur va? Inte sett ledarstoet i en flock  uppträda på klassiska hingstmaner och även "betäcka" de andra stona, speciellt under brunst.  .Eller två undulathannar som tillbringar dagarna putsande och pussande på varandra. Eller de där pingvinerna på zoo som hade gemensam vårdnad om ett "ägg".
    Haha. Att ledarstoet beter sig på det sättet är för att hon är just ledaren i gruppen. Det är inte att imitera en hingst. Det finns ledare i en flock oavsett kön.

Ja, fåglar har den typen av beteende och inte heller det är relaterat till kön eller sexualitet.

Ja, fåglar kan gemensamt vakta ägg. Precis som att många däggdjur, till exempel elefanter och apor, gemensamt tar hand om ungarna i flocken.

Allt detta är naturliga beteenden för själva arten och har ingenting att göra med deras sexualitet eller sexuella identitet.

Vart vill du komma med detta?
  • Anonym (MissDecibel)
    Anonym (biologen) skrev 2024-06-04 20:32:05 följande:
    Naturen är full av undantag. Allt som är good enough att föröka sig funkar, och en hel del blir inte ens så bra men det finns ändå. Det föds ibland barn utan lillhjärna, kvinnor utan livmoder eller med dubbla livmödrar, siamesiska tvillngar och allt möjligt. Ca en av 500 män har faktiskt en extra X-kromosom, det kallas Klinefelters syndrom, och är en avvikelse man kan leva rätt okej med. Men blir det fler könskromosomer än det blir resultatet ofta ingen vidare.
    500 av 4 000 000 000 avviker från genetiken?

0, 000000125 procent alltså.

Inte riktigt i paritet med antalet människor som identifierar sig som av ett annat kön, va?
  • Anonym (MissDecibel)
    mammabitch skrev 2024-06-04 22:34:03 följande:
    Alla beteenden är naturliga då de förekommer i naturen. att ett sto eller  för den delen en ko beter sig som ett handjur är inte det beteende som majoriteten, ledare eller inte förevisar - men det förekommer som en inte SÅ ovanlig avvikelse.

Att en fågel väljer en av samma kön som sin partner förekommer hos en minoritet av djuren och de kan även som de omskrivna  pingvinerna ,som båda var hannar, även  bygga bo och ruva t.ex. en sten. .

Med andra ord - även djur har en minoritet som avviker vad gäller sexualitet, och könsbeteende, precis som en minoritet är t.ex albinos. Det är fullt naturligt - precis som hos människor.
    Fast det jag pratade om var ju att inget annat djur tänker att "jag måste vara en hane/hona inombords för att jag känner mig/gör så här". Det är bara vi människor som fått för sig att vår könstillhörighet styrs av personliga egenskaper som vi inte tycker stämmer överens med bilden av hur en man eller kvinna ska vara.

Att du blandar ihop sexuell läggning med sexuell identitet får stå för dig.
Svar på tråden Det här med kön