Anonym (.) skrev 2024-06-02 18:46:57 följande:
Min första reaktion när jag läste var precis som ovan, att ni ger väl present/er gemensamt?
Och jo jag hade fortsatt att ge present/er om jag varit dig för det talar om hur fin du är som person, handlar inte om henne.
Hon är en ung vuxen och de är lite som de är, uppe i sitt, ni lever olika liv, mycket ska hinnas med när man är i den åldern, man tänker och fungerar inte på samma sätt som en annan vuxen i din ålder, du får vara den vuxna åt er båda så länge.
En vacker dag när hon ser tillbaka kommer hon nog uppskatta dig ska du se.
När jag var i unga 20 års åldern hade jag inte de reflektioner och tycken jag har idag när jag tänkte tillbaka på min (röriga) uppväxt och styvförälder.
Jag hade en fin styvförälder. Idag är jag tacksam.
Tack för ditt svar. Min fru är anhöriginvandrad från ett asiatiskt land så flickan har aldrig haft en pappa förutom mig. Kanske var det fel av mig att ta henne till mig som min dotter men jag ville hon skulle få samma levnadsstandard som sina klasskamrater. Pga den dåliga kontakt jag hade med henne adopterade jag henne aldrig. Men i mitt hjärta är hon min dotter och jag tror hon ser mig som sin pappa även om hon aldrig uttalar ordet. Till saken hör att min fru var likadan när hon var i 20-års åldern, det var hennes kille som gällde och hon hade knappt någon kontakt med sina föräldrar så det kanske har gått i arv eller också är 20-åringar så här.
I grunden har du rätt (var den vuxne) men jag är ju ingen Gandhi, jag är en vanlig man med känslor så visst är det svårt. Vi köper inte presenter tillsammans utan var för sig.
Jag googlade på om man måste ge presenter och där sas det att det inte var krav. Att ge present är att visa uppskattning och ynnest och jag har inte så mycket att visa uppskattning för tycker jag men det kanske inte kan appliceras på i mitt fall.