• Anonym (.)

Måste man ge vuxen styvdotter födelsedagspresent?

Min första reaktion när jag läste var precis som ovan, att ni ger väl present/er gemensamt? 

Och jo jag hade fortsatt att ge present/er om jag varit dig för det talar om hur fin du är som person, handlar inte om henne.

Hon är en ung vuxen och de är lite som de är, uppe i sitt, ni lever olika liv, mycket ska hinnas med när man är i den åldern, man tänker och fungerar inte på samma sätt som en annan vuxen i din ålder, du får vara den vuxna åt er båda så länge. 

En vacker dag när hon ser tillbaka kommer hon nog uppskatta dig ska du se. 

När jag var i unga 20 års åldern hade jag inte de reflektioner och tycken jag har idag när jag tänkte tillbaka på min (röriga) uppväxt och styvförälder. 

Jag hade en fin styvförälder. Idag är jag tacksam. 

• Anonym (.)
    JonasKarlsson skrev 2024-06-02 22:15:39 följande:

Det verkar som en del hakar upp sig på ordet styvdotter. Om vi hypotetiskt talar om biologisk dotter, hade det gjort någon skillnad? Någon skriver att ses varannan vecka är ofta, ok det är bra att veta. Från att ha setts varje dag till varannan vecka är ganska stort steg för mig iallafall. När hon väl kommer så blir mötena lite stela, man vet inte vad man ska prata om.

Till saken hör att hon träffar hans familj mycket mer än oss. Hon har inte ens introducerat sin kille för oss (trots att de varit tillsammans i ett år) medan han har visat upp henne för alla han känner. Då vi ses så sällan blir hon som en främling för mig. Jag brukar inte ge födelsedagspresenter till frugans bekanta. Det handlar alltså inte om småsinthet utan mer principer. Vi kommer inte till något kalas som ni säkert förstår med anledning av vad jag skrev ovan utan hon kommer till oss någon dag efter sin födelsedag. Jag ska nog göra som någon skrev, vara den vuxna av oss så hon får trots allt födelsedagspresent som hon alltid tidigare fått av mig.

Men TS, då är det ju där skon klämmer, att hon träffar hans familj mer ofta, du eller ni känner er ner eller bortprioriterade, och du är osäker på din roll hos henne. Kan vara att du också känner en beskyddande instinkt om din fru om du känner dottern ner- eller bortprioriterar henne och att de här känslorna tar över hos dig.

Du nämner principer nu.
    Din princip att inte ge till din hustrus bekantkrets, som att du nu vill placera styvdottern med dem. Du är sårad. Det här handlar alltså inte ett endaste dugg om presenten.

Jag tror att gör du så här att du inget ger när hon fyller år så bidrar du inte till att förbättra relationen. Jag förstår att du ser dig själv som ett offer här och vill slicka dina sår, men du måste, tycker jag iaf, fortfarande vara den vuxna av er, det kommer du få igen senare, tro mig.

Ditt sätt att kommunicera på när något inte sitter rätt med dig är det här "pysandet", det här att man inte säger det rakt ut vad problemet är, utan det ska istället visas på det sättet, genom att hon inte får någon present. Det är förödande för vilken relation som helst. Kan vara nyckeln varför du inte är så nära henne som du önskar. Att du inte är medveten om ditt eget sätt när du är missnöjd med något. 

Min man var också den "pysande" sorten och det förvärrade vår relation. Fått gå i terapi. Han fick det här "pysandet" från sina föräldrar. Det är inte rätt sätt att vårda en relation, att ta sig an konflikter på. Du kommer inte att tjäna på det här genom att fortsätta vara så. Du kommer bara till sist bli, om du inte redan är det, en "grumpy old man". 

Har du ett problem med henne så ta upp det, men ta upp det som hennes jämlike, inte som att du är nåt offer, för då blir den fortsatta kommunikationen kring det här svårt. Hur man går in i en kommunikation är A och O. Du måste lära om dig.

Det kan mycket väl vara så att det är något i hennes personlighet, osäkerhet kanske, som gör att hon låter pojkvännens familj ta så stor plats, eller så är det den här stelheten du pratar om där det egentligen döljer sig annat bakom. Hon kommer trots allt ändå varannan vecka till er och det visar ju på nåt. Det kan vara att hon har en svartsjuk pojkvän som bara tänker på sig själv och sin familj. Kan vara att hon kanske är rädd att ni inte kommer godkänna hennes pojkvän? Det kan vara mycket. Ni måste lära er att kommunicera bättre. 

Vad du än gör, ge henne present oavsett. Stäng inte den dörren. Hennes står på glänt (varannan vecka) även om du inte ser det. Bestäm dig för att du är den stora i detta, någon måste vara hjälten, låt det vara dig.

Nu hade jag en mest engelsktalande styvfar, och jag vet inte hur mycket engelska du känner dig hemma i, men jag har svårt ibland att inte glida över till det engelska (då jag tycker det hörs bättre, bättre punch i det). Jag vet det var en gång jag vägrade skaka hand med någon som varit dum, och tonen till mig var så här från styvfaderns sida sida: "Little Girl! (uppmanande). You will show your greatness, it is not about who you shake hands with, he has not won. You are already the winner. It is about who you are. I know who you are. It is time he and everyone else in the room will have the pleasure to see it too.". Nåt i den stilen var det. Det var det som fick mig att förstå. Så var den stora. Då är du den rakryggade. Den med de rätta principerna. Det kommer du aldrig ångra. 
  • Anonym (.)
    JonasKarlsson skrev 2024-06-03 21:22:32 följande:
    Tack för ditt svar, du har 100% rätt. Detta handlar egentligen inte om present utan relationer. Hon är medveten om vi har dålig relation det är därför hon inte har introducerat honom för oss. Man skull kunna tro hon då gör något för att förbättra relationen men icke, drivet där ligger på mig och hon verkar inte vara så villig att släppa in mig. Till saken hör hennes numera sambo är 7 år äldre än henne och bodde tills nyligen hemma så de har setts i hans pojkrum och då förmodligen även hans föräldrar i princip 2 dagar i veckan så ja vi känner oss nog bortprioriterade. När hon flyttade blev mamma rejält deprimerad så jag köpte henne en iPhone 15 plus så hon skulle få tankarna på annat. Jag är ingen dålig människa jag har empati i överflöd men även jag har ju känslor. Du har rätt, jag ska vara den stora i detta. Det har aldrig lönat sig tidigare och jag tror inte det kommer göra det denna gång heller men då vet jag iallafall att jag gjorde allt jag kunde.
    Bra du tar det så, så du inte känner jag har förolämpat dig, gått för långt. Ville nå fram till dig. Inte konstigt du känner som du gör, bara mänskligt. Håller tummarna för att din fru kommer må bättre.  

När jag var i tonåren fick jag en ansträngd relation till min biologiska pappa och min reaktion på det här var att jag ville bli vuxen så fort jag bara kunde. Jag ville flytta hemifrån så fort jag kunde. Jag började jobba (och studera) så fort jag kunde, ville inte vara barn längre. Ville inte vara i hemmen (vare sig hos mamma eller pappa) längre. Mötte en äldre kille, min första kärlek, och blev seriös med honom, flyttade in. Alla de här stegen jag tog var för att skydda mig själv i en tid när jag var trött på mitt förflutna, mitt liv, och de s.k vuxna i det. Det var mitt sätt att hantera det på då. Min biologiska pappa, minns jag, steppade upp under den här tiden, kunde vänta i bilen på mig, ville visa mig han fanns där för mig när som helst, hur som helst. Jag var inte intresserad på så sätt. Jag var tvungen att gå igenom mitt eget först innan jag kunde möta dem på ett annat sätt, men även om jag då under denna tid betedde mig som om jag inte brydde mig registrerade jag allt gott de gjorde för mig, och min biologiska pappa gjorde för mig. Jag kom när jag var redo. Jag förstår det kan kännas ensidigt, förvirrande, som om man bara vill skaka ungen, men det kommer bara göra att ni skjuter henne längre ifrån er. Det här är något hon själv går igenom nu för att hon måste. Fortsätt vara gentila, fortsätt ha er dörr öppen. Hon kommer när hon är redo. Allt ni gör för henne innan dess kommer räknas, även om det inte räknas nu synligt för er (så ni känner ni kan lika gärna lägga av). Jag hade inte kunnat göra, vara på annat sätt än jag var då under denna tid, men det ledde mig till nästa steg i min utveckling. Det hade med mig själv att göra. Relationerna blev sedan när jag var klar med mitt hur bra som helst. 

Önskar er allt gott.
  • Anonym (.)
    JonasKarlsson skrev 2024-06-04 05:17:59 följande:

Ja känner igen min dotter (styvdotter) i det du skriver. Hon sa uttryckligen hon ville börja vuxenlivet, därför hon funderade på flytta till Stockholm. Nu är jag glad hon valde universitetet på orten istället. 

För ett par veckor sedan åkte hon och kompisar till Taylor Swift konsert. Hon blev sur när hennes kompis fick 3000kr swishat av sin pappa men hon inte fick något av mig (Kompisen har bra relation med sin pappa). Mitt hjärta ville ge henne men hjärnan sa ifrån då vi hade så dålig relation. På kvällen blev jag lite onykter och mitt hjärta tog över, jag tyckte synd om henne så jag swishade 1000kr. Hon såg det 2 på natten när de kom tillbaka till hotellet och blev väldigt glad. Jag planerar att ge henne en slant i mitten av månaden fram till hon får studiemedel då kommer hon klara sig. Som sagt jag tror inte det kommer leda till förändring men jag blir gärna motbevisad.

Hur lång tid tog det innan du tog till dig din pappa efter du hade flyttat hemifrån?

Det var fint av dig. 

Det var nog lite mer än 1 år. Han hade pengar. Jag ville inte ha ett öra. Skulle aldrig be. Han var alltid mycket noga med presenter och att köpa annat som han försökte tänka ut att jag skulle behöva, då satte han det bara där, som för att säga "den kan du använda..." då och då. Han kunde också göra så att han köpte en till sig själv och en till mig, vad det nu var. Jag bad aldrig om nåt. Men han var så alltid. Folk visar kärlek på olika vis, jag tror det var ett av hans sätt. Vi hade det svårt i vår kommunikation efter skilsmässan, mest jag som var orsaken till det senare, vi hade nog behövt terapi hela familjen för att reda ut saker och ting, där var smärta under ytan. Jag hade varit med men jag var ett barn så det var som att jag fick inte ha mina egna upplevelser men jag hade ju varit där, jag var inte osynlig, jag fanns också fast jag inte var vuxen. Jag behövde väl skaka av mig allt det där, det bagaget för att på riktigt bli vuxen. Jag tror också hans sätt att stänga mig ute, att inte tala till mig som en jämlike utan vara reserverad hade väl dels med att han skämdes men också om jag tittar på hur det var med hans föräldrar och han så talade man inte så med varandra över generationerna. Jag behövde få till en annan slags kommunikation med honom, men samtidigt hyste jag agg, agg också som ung vuxen. Jag tror att har man varit med om saker i sin barndom eller tonår som är extra jobbiga så det här explodera på ett sätt sedan när man är ung vuxen, vuxen, och det är på nåt sätt som en slags pånyttfödelse. I början var det nog mer att jag ville markera att det kapitlet var slut i mitt liv, och nu började mitt liv, dvs jag hade kontroll över allt, jag bestämde nu, men senare när jag kom över allt det där, var mer trygg i min vuxna roll, i mitt vuxenliv, så blev jag mer soft av mig och kunde relatera till min pappa på ett annat sätt, och också vilja ha med min familj på ett annat sätt i mitt vuxna liv. 

Din flicka genomgår en stor förändring nu i sitt liv och jag tror inte hon är helt hemma än i det nya livet eller i sig själv och förhållandet hon är i har bara varat i 1 år nu typ, så jag tror inte hon är där än, hon har inte landat än riktigt. Bara för att hon är så här nu betyder inte att hon kommer vara så sedan. 

Om jag varit er hade jag föreslagit att träffa henne och pojkvännen ute på stan eller i en park eller bjuda hem på en snabb-visit, eller varför inte nu när hon fyller år att ni går ut på restaurang ni fyra? 

Jag var alltid rädd min pappa skulle bli obehaglig mot min pojkvän så om jag kunde så drog jag ut på det så långt jag kunde, men det gick bra det med. 
  • Anonym (.)
    JonasKarlsson skrev 2024-06-06 10:41:22 följande:
    Som jag skrev tidigare har vi närmare 10 års relation. Back then när jag tog hit dem hade jag inte riktigt bearbetat min skilsmässa så vi fick nog inte så bra start. Till det så var mor och dotter otroligt tajta de pratade med varandra på sitt språk, det kan man ju förstå i början men jag kände mig utanför. Hon pratade till mig genom mamman som översatte fast båda förstår engelska bra. Till slut blir det onormala normalt så man reagerar inte längre och åren går och går. Till slutet av oktober förra året kunde hon skicka sms "hej pappa kan du hämta mig" så även om vi inte pratade med varandra (annat än hej, godnatt, tack för maten och liknande) så kändes det som jag hade bra relation med henne. Detta peakade väl på julafton när hon fick ny laptop av mig.

I mellandagarna stack hon iväg utan att säga hejdå (jag förstår nu varför) hon drog iväg långt norrut för att bo på hotell med sin kille vilket mamma fick äran att berätta. Dottern tyckte väl det var rätt tidpunkt nu. Tyvärr så reagerade jag inte så bra och sa en del ogenomtänkta saker som hur kan hon ha kille när hon inte kan prata och hon kan visa tuttarna för honom men inte prata med mig. Detta sa jag till mamman och tänkte inte på hon skulle berätta det vidare.  Det är här skon klämmer, hon kan prata med andra men inte mig vilket får mig att känna mig rejält misslyckad och sårad. Trots allt jag har gjort för henne. Sista månaderna var hon sur som ett bi trots jag hjälpte henne genom att skjutsa henne till sitt jobb fick jag elak blick.

Hon har sagt till mamma hon ska börja prata med mig "så småningom" vad det nu betyder. Hon har även sagt det händer mycket och hon kan inte riktigt hantera det vilket du antydde i din text. Hon sa även hon inte introducerat honom för oss för vi hade så dålig relation och hon visste inte hur jag skulle reagera (ungefär det du skrev). Själv är jag lite ambivalent - visst vill jag träffa honom han verkar vara en fantastisk kille men kanske inte förrän jag har bra relation med henne. Skulle det hjälpa träffa honom innan vi har bra relation? Jag är öppen för förslag, jag har aldrig varit i den här situationen tidigare så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den.

Jag föreslog i söndags genom mamman hon skulle komma hit men hon hade inte tid för hon hade tvättstuga. Jag tänker hon har en 6-7 år äldre sambo han borde vara fullt kapabel köra tvättmaskinerna själv, det klarade jag av när jag bodde ensam. Tidigare sa hon att hon var trött och skulle laga mat åt sin sambo när jag ville bjuda henne och mamma lunch på stan. Ja du hör vi är inte högt på hennes prioriteringslista. Jag har full förståelse att hennes stora kärlek är viktig för henne men jag tycker även hennes familj borde vara viktig för henne.

Du och min dotter verkar ha en del gemensamma drag men på en punkt skiljer ni er åt och det är synen på pengar. Hon besökte mig en söndag vilket jag blev glad över, mamma jobbade då så jag antog hon ville träffa just mig. Hon sa hon skulle inte jobba så mycket i sommar då hon och sambon skulle göra en massa saker, med andra ord kommer hon inte tjäna så mycket pengar. Jag förstod syftet med mötet var hon ville jag skulle stödja henne ekonomiskt. Hon är en high maintenance tjej som behöver pengar till makeup och fina kläder så här är hon pragmatisk och tar gärna emot pengar från mig men utan att träffa mig. Som jag skrev tidigare i tråden ska jag vara den vuxna i tråden, jag vill gärna vara en del av hennes liv så jag kommer skicka en slant varje månad tills hon börjar få CSN medel. Egentligen är jag emot köpa kärlek, uppenbarligen har det inte fungerat tidigare men detta kanske inte är samma sak...?

Du säger det tog ett år för dig att släppa in din pappa i ditt liv och jag misstänker (med tanke på historiken) min dotter kommer behöva ännu längre tid. Tyvärr är jag en väldigt otålig man så detta kommer bli jobbigt för mig.
    Jag förstår det måste vara jättejobbigt det här. Det här har med kommunikationen att göra, ingen tvekan om saken. 

Det du beskriver att ni har kommit in i från början att det är mamman som förmedlar kontakten och ni sitter på var sitt håll (mamman i mitten) men så fort det rör pengar, gåvor - då duger du. Det är det budskapet hon sänder.

Jag kan känna igen lite av det här problemet, när man pratar om varandra, istället för direkt till varandra. Jag tycker det var helt fel av din hustru att säga de här sakerna vidare du sagt i vredesmod och då du så klart har förlitat dig på att hon inte skulle föra det här vidare till dottern. Fruktansvärt fel just med benämningen av er dotters bröst, det där blev en felvriden sexuell tolkning som att hon är lätt på foten. Jag hade själv blivit oerhört kränkt om min pappa eller någon annan man som haft en annan roll i mitt liv sagt så om mig bakom min rygg. 

Jag har bara sett det här problemet gå runt och runt i min partners familj, det här sättet att "kommunicera" på, och det skapar "glasväggar" emellan. Direkt kommunikation, inget skitsnack bakom någons rygg är det som löser problemet, jag kan bara stå för mig själv, inte hur andra väljer att kommunicera på men jag vill ha min kommunikation "ren". Jag förstår också hur lätt det är, lättare, att vräka av sig till andra om man har problem med någon annan, men det blir inte bra av det, bättre då man tar några lugna andetag och försöker lösa det med den personen det rör. 

Jag tycker du ska själv ringa upp din dotter och säga att du känner du behöver lätta ditt hjärta och att du behöver prata med henne, att det är viktigt och att du älskar henne, om ni kan bestämma en dag bara du och hon. Jag tycker du ska säga att du har dåligt samvete för vad du sagt i tillfälligt vredesmod och att du vill be henne om förlåtelse för det, att det du menade med vad du sa var egentligen det här och det här, att du var sårad, ledsen, besviken och arg över att hon inte förde en direkt dialog med dig, men att du vet med dig från ert förflutna att det är så här ni blivit vana vid att ha dialogen, kommunikationen, så det har blivit en ful vana och är ingens fel, men att du vill ändra på det här from idag, from nu. Och fråga henne också vad hon tänker om allt, vad hon känner? Hur vill hon ha det? Kan ni börja om? Att du berättar för henne vad du berättar här för mig och alla som läser att du var på ett dåligt ställe inom dig själv när hon först kom in i ditt liv, du hade saker du behövde bearbeta från tidigare, vilket hade ingenting med henne att göra, och att du är ledsen över om hon varit drabbad av det, att du önskat ni fått en bättre start, men att du inte kan förändra den du var då, men du kan förändra den du är nu, och du vill se ljust på er framtid, er relation framöver. 

Ja, jag var ju tvärtom min pappas pengar dög inte, jag ville ha till en förändring i vår kommunikation. Jag gjorde så faktiskt ett tag när det kändes extra plastigt och stelt, att jag helt bröt kontakten med honom på det planet, men jag började skriva brev till honom. Det gick inte att prata med honom fejs to fejs och jag ville inte bli avbruten eller tillrättavisad. Där skrev jag precis allt jag kände och tänkte.

Jag fick från början något mer stela brev tillbaka, samtidigt som han ringde (men jag inte tog samtalen), och han frågade andra i mitt liv vad han skulle göra (för han ville träffa mig). Jag fick inte svar först från honom på det sättet jag önskade således, tyvärr, så då lät jag mer tid gå, men sen så skrev jag ett nytt brev. Jag ville ha svar. Jag visste vad det var mellan oss, eller mer mellan mig och honom, den glasväggen där, jag var nu den vuxna, krävande, fast allting hade med vårt förflutna att göra. När jag började få riktiga svar tillbaka från honom började allting lätta. Jag tror han var så van vid att jag fortfarande var barnet.

Han var mycket mer förr i tiden för att skydda mig, men då såg jag det bara som att han var så för att skydda sig själv, vad han gjort för fel som gjort att jag inte längre hade en hel familj. Jag har förstått i efterhand att hans sätt att vara förr var för att han ville inte ha mig i mitten, han ville jag skulle få leva mitt liv, inte axla vilket jag gjorde min andre förälder, men att se min andre förälder lida på det viset och veta det var p g a något han gjort, gjorde ju att jag mer eller mindre valde sida i deras konflikt.

När det gällde andra saker också i livet var det han som var mer beskyddande om mig, min mamma förstod inte alltid, han var mer en normal förälder på det viset, men jag var ju s.k "gatusmart", jag lärde mig nog tidigt att det var något med min mamma som gjorde att hon förstod alltid saker som andra mammor gjorde. Hon kunde klaga sedan på att hon kände det som att jag inte tyckte om henne, från början när jag föddes, typ, men jag tror att jag tidigt reagerat på att "där är nåt" med min mamma. Idag känner jag att jag vet var det var. Även om jag förstod till viss del att det var oförstånd, på nåt sätt, förstår jag mer idag, och det känns skönt att veta det, då tar jag de här konstiga konflikterna som det kunde vara mellan mamma och mig, på ett annat sätt, nu när jag tänker tillbaka som vuxen, pga hennes diagnos/er.

Jag fick också tidigt näsa för vilka andra vuxna människor jag skulle kunna luta mig på om det var något, därför sökte jag mig utåt, från mamma och resten, efter pappa var borta från hemmet, blev välkomnad och behandlad mycket väl av kompisars familjer eller någon dam som bodde i trapphuset, och så några lärare också. Jag tyckte mycket om "världen utanför" ,tyckte om ordningen. Jag kunde gå förbi skolans kurators dörr om vardagarna och tänka om jag skulle dit in och berätta om min situation hemma men jag vågade och ville inte det heller, barn är för lojala ibland. Jag förlitade mig också mycket på släktingar, mammas familj, var mycket mer hos dem än vad jag kan tänka mig en normal unge är.

På andra sidan efter splittringen var min pappa som ville träffa mig, och mer och kände att mamman stod i vägen för det, men hans pengar, det dög, men jag ville aldrig ha hans pengar, jag ville ha honom.

Känner också att jag fick honom till slut så som jag ville, glasväggen kom bort, och vi möttes igen, och det var så fint. Det blev så bra.

Jag har aldrig velat ha hans pengar, fortsatte vara så fast vi sedan fick det så bra ihop, han kunde säga "men vad ska jag med dem då?" som att jag kan lika gärna ge dig, att jag skulle sluta vara så stolt, jag arbetade alltid mycket, och för honom var ju detta för småpengar, men inte för mig och jag ville vara självständig. För mig var det enkelt: Är man vuxen ska man kunna betala för sig själv, inte be om pengar av sina vuxna föräldrar eller andra. Har man inte råd med något - enkelt - köp det inte. Vänta. Man kan alltid vänta. Det försvinner inte. De gör upp lager av samma pryl. Jag har nog blivit lite skadad på mitt vis då jag fått höra sedan att jag kan vara ute och "ögon-shoppa" i timmar, ta en bild på något i mobilen, vänta och se om jag verkligen ska köpa det, och sedan så brukar det lägga sig, att jag kommer fram till att jag inte behöver det, men någon gång köper jag det, så allt i vårt hem om jag har köpt något är ju med mycket tanke bakom. Jag är inte snål, men jag är ekonomisk, jag blev ekonomiskt tidigt redan då jag var barn för jag förstod att min mamma var det inte, det var otryggt, ena dagen kunde hon köpa allt möjligt jag inte förstod nyttan av, och nästa dag hade vi inget i kylen och inte råd att köpa mat. Jag berättade aldrig för pappa hur det var. Ville inte ha mer konflikter, ville inte ge honom något så att han skulle stressa henne ännu mer, så de skulle upp i rätten. Hon har berättat sedan att han velat ha full vårdnad om mig, jag tror tyvärr det var också hennes rädsla över att han skulle få det om jag gick frivilligt över till honom, därför var det nog så att hon tog sina chanser att jag inte skulle tycka om honom, för då tänkte hon att då stannar jag mer hos henne. Jag tror också jag stannade mer hos henne för jag förstod väl alltid på nåt sätt att där var något fel, som sagt och det här felt i henne gjorde henne sårbar. Det här felet har andra också ärvt i familjen, jag har inte ärvt det, där vann pappas gener, och jag har fått höra att tur var väl det för annars hade det inte gått lika bra för dem när det kom till vissa saker. Jag märkte att andra som i mammas familj kunde bara skratta lite åt det, det som då var "oförstånd", och mamma lärde sig också som ett sätt att skydda sig själv på att bara skratta åt det också, men det tog inte bort sårbarheten.

Då jag inte har den här diagnosen har jag nog också alltid känt ett utanförskap, för jag har fått vara den tråkiga, den tuffa, den som inte är bjuden till partyt men är den som de alltid vill ska städa upp efter dem. Jag tror de med samma diagnos har hittat en samhörighet i varandra i familjen, men sedan när det blev fel, då var det alltid mig de sprang till för att få hjälp, då dög jag. 

Nu har ju det här löst sig till stor del om jag jämför med hur det var innan här i livet, nu har vi alla mer samhörighet, men jo, på det viset kan jag väl jämföra med att jag förstår din känsla av utanförskap, och den är inte rolig att ha, de kan inte bara tänka på sig själva där och deras relation, de behöver tänka på dig också. 
  • Anonym (.)

PS glömde skriva det här att jag tror det bästa är om du pratar ut med henne först innan du träffar killen, men jag tror också det kommer gå bra om du träffar killen före också.

• Anonym (.)
    JonasKarlsson skrev 2024-06-08 09:59:05 följande:
    Det känns som du var mognare än min dotter och hade mer integritet eftersom du inte tog emot pengarna. En del kan argumentera det var fel tacka nej till pengarna för hyra och annat måste betalas. Sen har vi "know your worth" och kanske var det det du gick efter. Som pappa hade jag nog känt stolthet om min dotter hellre velat ha mig istället för pengarna. I mitt fall är det tyvärr inte så. Hon sa tidigare hon ville köpa elsparkcykel och igår sa hon att hon ville köpa en speldator så hon kan spela samtidigt och tillsammans med sin sambo. Ja ni hör ju, en speldator med någorlunda prestanda landar nog på 10-15 k och då har vi inte inkluderat skärmen.

Prata med henne kan jag tyvärr inte än öga mot öga (om djupa problem) men jag har skrivit ett brev jag tänkte hon skulle få tillsammans med fina presenter när hon fyller år. Där lättar jag på mitt hjärta, kanske känner hon också att hon får upprättelse så vi kan börja om. Ibland har jag skrivit meddelande till henne på messenger och fått långt och utförligt svar så hon kan ju skriva. Men jag vill inte pressa henne, därav detta brev där det inte förväntas svar.

En del kanske undrar varför jag lägger ner så mycket energi på en styvdotter. Men detta är inte ett vanligt fall där det finns en närvarande biologisk pappa. Hon kommer från ett asiatiskt land så jag är den enda pappa hon känner så jag försöker vara här för henne.
    Tack, men jag tror det var det här att jag förstod sedan jag var barn att när man tittade på mig var det som att jag hade en pengasedel klistrad på pannan (min pappas pengar). Jag har sett vuxna människor som burit sig för jävligt åt så fort pengar kommit in i bilden så jag tror mitt försvar var att jag måste isolera mig ekonomiskt, inte känna tacksamhet eller skuld, inte bli dragen i av olika människor över pengar, och avundsjuka. I någon mörk stund har min pappa sagt att den enda som inte vill ha något av mig var jag, så han måste ju ha känt sig utnyttjad, och att vissa talade bakom hans rygg, vet att hans familj var väldigt avundsamma också på att han tagit sig fram och tjänade det han gjorde, så jag fick tidigt se det här fula ansiktet vissa bär på så fort pengar kommer in i bilden. Jag har ofta upplevt det som barn att människor kunde se på mig genom sina glasögon utan att känna mig eller kunna lära känna den riktiga jag p g a deras egen skit i vägen på deras egna glasögon men de trodde inte det var fel på dem utan på mig. 

Jag skulle tro att din dotter är mer normal ung vuxen som både vill ha alla fördelarna med att vara vuxen men samtidigt drar sig inte för att tigga eller spela på det faktum att hon vet med sig att hon kan be er om pengar. Det här är ju också en fråga om att man behöver uppfostra sin unga vuxna och där behöver du och mamman ha en gemensam approach hur ni ska hantera henne gällande ekonomin. I min verklighetsuppfattning har hon tappat greppet lite men så är jag också som jag är, och jag tror hon är mer vanlig, normal, än jag blev, och efter vad jag har hört från andra. 

Tycker det låter som en toppenidé att du skriver det här brevet till henne och ger present, sen kommer hon att mogna med åldern hon med. Om igen, tål att upprepas, du och mamman behöver sätter er ner, gå igenom tillsammans hur ni ska tackla hennes tiggeri eller önskemål och orimlighet också för vad hon vill ha, att vara vuxen innebär också att man ska ta ansvar för sin egen ekonomi, visst, det är trist ibland ,men så är det, så är det för alla. Jag förstår det är lite vågor nu för er för er sits är ny nu för er när hon flyttat hemifrån, med killen, och allt och nytt för henne också, men det kommer lägga sig med tiden. 

Viktigt alltså att du och mamman har en gemensam approach. detta hade nog varit enklare om ni inte alltid gett var för sig presenter (no offense). Också att du och hon i övrigt har en direkt kommunikation med varandra, du och hustrun, så ni har en plan och ni har strategier hur ni ska bemöta henne, inte att din hustru talar om dig til henne, då kan det lätt bli fel. 

All lycka till, jag tycker du tänker och agerar helt rätt :) 
Svar på tråden Måste man ge vuxen styvdotter födelsedagspresent?