• Anonym (Orolig gravid)

    Chef som fryser ut pga graviditet

    Jag har nyligen fått fast tjänst på en arbetsplats där jag jobbat i samma roll men som konsult i ett år. Strax efter jag fått fast fick jag reda på att jag är gravid. Det var helt oplanerat och jag åt p-piller men vi valde att behålla och är jätteglada över graviditeten. Jag berättade för min chef nu i veckan (är i vecka 13). Han reagerade inte så bra. Han sa visserligen grattis men lät i övrigt stressad och sa uttryckligen att det är dålig tajmning. Min roll är svår att ersätta och den tiden jag är föräldraledig kommer många av mina ansvarsområden bli lidande under tiden. Han sa även att han inte tycker jag ska berätta för någon annan på arbetsplatsen för än efter semestern (kommer då vara i vecka 22). Det är andra barnet för mig och min mage syns redan så vet inte hur han tänker. 
    Nu har jag märkt att han börjat frysa ut mig. Han undviker att svara på mina meddelanden och mejl och är kort i tonen. Mår verkligen dåligt över detta. Några tips vad man kan göra? Känns som han kommer hitta alla anledningar han kan för att bli av med mig.
  • Svar på tråden Chef som fryser ut pga graviditet
  • Anonym (b)

    En tanke: Han hanterade det dåligt men det har gått max några dagar. Fortsätter han att vara annorlunda i bemötandet efter helgen skulle jag gå vidare men kan vara annan stress och detta ovanpå just nu. Det behöver inte vara just pga dig.

  • Tow2Mater
    Anonym (Lägg av) skrev 2024-05-30 21:15:13 följande:
    Ge dig.. hur man gör med föräldraledigheten är helt upp till berörd familj, hur DOM vill göra. Vad chefen vill är inte relevant.
    Du kan ge dig! TS frågade efter tips vad man kan göra, och jag gav ett bra relevat svar. Du ska alltid klanka ner på det du inte gillar - så du ge dig!!
  • Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2024-05-31 00:38:50 följande:
    Du kan ge dig! TS frågade efter tips vad man kan göra, och jag gav ett bra relevat svar. Du ska alltid klanka ner på det du inte gillar - så du ge dig!!
    Varför är det ts sak att lugna ner sin chef när det är chefen som beter sig totalt olämpligt? Varför inte ge ts råd om hur hon står upp för sig själv istället?
  • Jemp
    Anonym (Orolig gravid) skrev 2024-05-30 21:19:37 följande:

    Ja förstår också hans frustration. Tycker bara han hanterade det lite dåligt. Sen hade han även en kommentar typ ?ni har väl inte ens varit tillsammans särskilt länge?? Vi har varit tillsammans i 1,5 år. Vad det nu har för relevans. 


    Jag kommer absolut försöka göra mitt bästa för att underlätta för mina kollegor under tiden jag är borta. Kanske kan jobba lite hemifrån några dagar i veckan om det funkar. 


    Du har ingen som helst skyldighet att jobba under din föräldraledighet om du inte vill. 
  • Agda90

    Som chef har man ett stort ansvar mot sin personal. Den här chefens reaktion var under all kritik. Hur han behandlar dig TS nu är också under all kritik. 

    Hur ni planerar att dela f-ledigheten nu spelar ingen roll för ni vet inte hur verkligheten blir. Jag ammade vårt första barn i nästan 9 månader. Jag fick inte sova ett smack av olika anledningar så jag hade inte varit människa om jag skulle gå tillbaka till jobb under den tiden i livet. 

    När barnet sedan börjar förskolan då börjar VAB åren. Vissa barn kan vara sjuka så ofta att man totalt får ihop 1,5 veckas arbetstid på en månad. Vad ska du göra åt din chef då? För han lär bli sur. Att jobba hemifrån när en liten en är sjuk är för de flesta omöjligt. 

  • Anonym (Eros)

    Har fler på jobbet fått barn under den tid han varit chef? På mitt jobb fick de som var först med att få barn verkligen ta smällen. Chefen klagade på allt som hade med föräldraledighet och vab att göra och löneutvecklingen var sämre. Efter några gånger lärde han sig vad som är ok, men det slog rätt hårt mot de som gick först i ledet, så att säga. 

  • Anonym (Trebarnsmamma)
    Anonym (K) skrev 2024-05-30 14:26:29 följande:

    Du berättar självklart när du vill! Vilket fult sätt av chefen. Han är så klart stressad och vill inte få kommentarer från kollegor som oroar sig för den tid du är borta.

    Boka möte med chefen och ta med fackrepresentant. Du kan ju visa fakta på att han inte svarar på meddelanden och mejl t ex. Påpeka att det inte alls är ok att frysa ut dig på detta sätt. Ta även upp så det bevittnas vilka kommentarer du fick där han säger åt dig att inte säga något förrän efter semestern. Fråga gärna rakt ut om det här är en taktik för att få dig att sluta, eftersom du känner dig så utfryst.


    Bara en tanke .. att direkt blanda in facket och hålla på känns som att det kanske bara förstör för kvinnor. Ok att hon blev gravid , inget fel med det men ska hon dessutom börja bråka och hota direkt  .. Känns som att sånt kan göra att chefer gärna inte anställer kvinnor i fertil ålder.. har läst flera inlägg här om att det redan är så. 


    Och ja jag kommer säkert få en miljon tummen ner nu och en massa otrevliga svar. Jag är hemma med min 2-åring så kommer nog inte hinna svara på något. Och jag är förresten själv kvinna med tre barn, har dessutom varit ensamstående länge förut. Har jobbat länge tidigare på ett lite ovanligt jobb där man inte riktigt kunde blanda in facket på det sättet utan man fick liksom acceptera hur det var. Så finns säkert andra med mer erfarenhet än jag av helt ?vanliga? jobb.. men det här var som sagt bara en tanke. 

  • Anonym (Nejnejnej)

    Du ska inte underlätta för dina kollegor under din föräldraledighet. Det är din chefs ansvar att se till att det finns vikariat som sköter dina arbetsuppgifter. till vem, hur var och när som du berättar om din graviditet är bara upp till dig. Lyssna inte på din chef, du bestämmer själv! 

    av Egen erfarenhet så va min chef också missnöjd när jag berättade om min graviditet, hade också en tjänst som var svår att ersätta och fick höra en del kommentarer och sedan inte ens ett hejdå innan föräldrarledigheten. Har under min fl dessutom fått söka min chef flera gånger för att han inte betalat ut mina semester dagar enligt överenskommelse, jag har fått vänta i MÅNADER på att få semester utbetalt. Ska nu återgå till tjänst och han har nu sett till att jag inte får återgå till min tjänst och ska bli omplacerad av ?personliga skäl?. Satt förvänta dig inte att din chef kommer förbättras. sälj inte din själ till arbetet, dessutom kommer förmodligen dina prioriteringar förändras när du nu ska ha en egen familj. va smart.


    lycka till med graviditeten! 

  • Agda90
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2024-05-31 09:20:30 följande:

    Bara en tanke .. att direkt blanda in facket och hålla på känns som att det kanske bara förstör för kvinnor. Ok att hon blev gravid , inget fel med det men ska hon dessutom börja bråka och hota direkt  .. Känns som att sånt kan göra att chefer gärna inte anställer kvinnor i fertil ålder.. har läst flera inlägg här om att det redan är så. 


    Och ja jag kommer säkert få en miljon tummen ner nu och en massa otrevliga svar. Jag är hemma med min 2-åring så kommer nog inte hinna svara på något. Och jag är förresten själv kvinna med tre barn, har dessutom varit ensamstående länge förut. Har jobbat länge tidigare på ett lite ovanligt jobb där man inte riktigt kunde blanda in facket på det sättet utan man fick liksom acceptera hur det var. Så finns säkert andra med mer erfarenhet än jag av helt ?vanliga? jobb.. men det här var som sagt bara en tanke. 


    Att blanda in facket är inte att hota. Det är att ha med någon i ett samtal med chefen som stöd till en själv. Chefen sitter på makten... Som anställd kan det vara bra att ha någon i sin hörna. När chefen börjar bete sig som den här gör... ja... 

    Jag hade inte heller satt mig ensam med en sådan chef. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2024-05-31 09:20:30 följande:

    Bara en tanke .. att direkt blanda in facket och hålla på känns som att det kanske bara förstör för kvinnor. Ok att hon blev gravid , inget fel med det men ska hon dessutom börja bråka och hota direkt  .. Känns som att sånt kan göra att chefer gärna inte anställer kvinnor i fertil ålder.. har läst flera inlägg här om att det redan är så. 


    Och ja jag kommer säkert få en miljon tummen ner nu och en massa otrevliga svar. Jag är hemma med min 2-åring så kommer nog inte hinna svara på något. Och jag är förresten själv kvinna med tre barn, har dessutom varit ensamstående länge förut. Har jobbat länge tidigare på ett lite ovanligt jobb där man inte riktigt kunde blanda in facket på det sättet utan man fick liksom acceptera hur det var. Så finns säkert andra med mer erfarenhet än jag av helt ?vanliga? jobb.. men det här var som sagt bara en tanke. 


    Att stå upp för lagstadgade rättigheter och dessutom slippa mobbning av sin chef, det ska vi låta bli för det kan förstöra för kvinnor...? Seriöst....
Svar på tråden Chef som fryser ut pga graviditet