Chef som fryser ut pga graviditet
Du berättar självklart när du vill! Vilket fult sätt av chefen. Han är så klart stressad och vill inte få kommentarer från kollegor som oroar sig för den tid du är borta.
Boka möte med chefen och ta med fackrepresentant. Du kan ju visa fakta på att han inte svarar på meddelanden och mejl t ex. Påpeka att det inte alls är ok att frysa ut dig på detta sätt. Ta även upp så det bevittnas vilka kommentarer du fick där han säger åt dig att inte säga något förrän efter semestern. Fråga gärna rakt ut om det här är en taktik för att få dig att sluta, eftersom du känner dig så utfryst.
Bara en tanke .. att direkt blanda in facket och hålla på känns som att det kanske bara förstör för kvinnor. Ok att hon blev gravid , inget fel med det men ska hon dessutom börja bråka och hota direkt .. Känns som att sånt kan göra att chefer gärna inte anställer kvinnor i fertil ålder.. har läst flera inlägg här om att det redan är så.
Och ja jag kommer säkert få en miljon tummen ner nu och en massa otrevliga svar. Jag är hemma med min 2-åring så kommer nog inte hinna svara på något. Och jag är förresten själv kvinna med tre barn, har dessutom varit ensamstående länge förut. Har jobbat länge tidigare på ett lite ovanligt jobb där man inte riktigt kunde blanda in facket på det sättet utan man fick liksom acceptera hur det var. Så finns säkert andra med mer erfarenhet än jag av helt ?vanliga? jobb.. men det här var som sagt bara en tanke.