• Anonym (Orolig gravid)

Chef som fryser ut pga graviditet

Jag har nyligen fått fast tjänst på en arbetsplats där jag jobbat i samma roll men som konsult i ett år. Strax efter jag fått fast fick jag reda på att jag är gravid. Det var helt oplanerat och jag åt p-piller men vi valde att behålla och är jätteglada över graviditeten. Jag berättade för min chef nu i veckan (är i vecka 13). Han reagerade inte så bra. Han sa visserligen grattis men lät i övrigt stressad och sa uttryckligen att det är dålig tajmning. Min roll är svår att ersätta och den tiden jag är föräldraledig kommer många av mina ansvarsområden bli lidande under tiden. Han sa även att han inte tycker jag ska berätta för någon annan på arbetsplatsen för än efter semestern (kommer då vara i vecka 22). Det är andra barnet för mig och min mage syns redan så vet inte hur han tänker. 
    Nu har jag märkt att han börjat frysa ut mig. Han undviker att svara på mina meddelanden och mejl och är kort i tonen. Mår verkligen dåligt över detta. Några tips vad man kan göra? Känns som han kommer hitta alla anledningar han kan för att bli av med mig.
  • Svar på tråden Chef som fryser ut pga graviditet
  • Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2024-05-31 20:46:58 följande:
    Det tycker faktist inte jag. Klart det var dåligt tajming när hon nyss fått fast tjänst, det ska man väl få lov att säga.
    Nej, det får man faktiskt inte. Det är oprofessionellt och oetiskt i hans position.
  • FruTe
    Det tycker faktist inte jag. Klart det var dåligt tajming när hon nyss fått fast tjänst, det ska man väl få lov att säga.

Fast det får han ju liksom hålla för sig själv isf om han tycker så. Hon ska inte behöva få dåligt samvete för att hon är gravid. 

Förstår inte hur man kan försvara sånt här beteende från chefer. Det är verkligen inte ok.

• Anonym (Tvåsidigt mynt)
    Anonym (K) skrev 2024-05-31 20:44:30 följande:
    Det är sanningen på de allra flesta platser och det är inte bara chefen. Ta och tänk efter några sekunder kring de kollegor som lämnat dina arbetsplatser. Nämns de personerna ens en vecka efter...? Visst, det händer, men isf för att någon råkar komma på en rolig situation där personen var med, men ärligt talat, inse att man är glömd i samma stund som man går ut genom dörrarna.
    Det är inte min erfarenhet från de jobb jag haft, i alla fall inte när det handlar om folk man arbetat väldigt nära och/eller länge med.
    FruTe skrev 2024-05-31 21:17:17 följande:

Fast det får han ju liksom hålla för sig själv isf om han tycker så. Hon ska inte behöva få dåligt samvete för att hon är gravid. 

Förstår inte hur man kan försvara sånt här beteende från chefer. Det är verkligen inte ok.

När någon inte stryker TS medhårs och/eller kan se saken ur fler perspektiv än TS, är det inte samma sak som att försvara chefens beteende. Det är inte svart/vitt.
  • Anonym (Hej)
    Ja, men hon åt ju P-piller men blev gravid ändå. Så den dåliga tajmingen kan hon ju inte rå för.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-31 22:01:00 följande:
    Ja, men hon åt ju P-piller men blev gravid ändå. Så den dåliga tajmingen kan hon ju inte rå för.
    Jag har ingen åsikt om vems felet är. Det är som det är, och TS är svår att ersätta sägs det. Då är tajmingen dålig nu när hon fick fast tjänst. De kanske betalade ganska mycket for att ge henne tjänsten, och nu blir det både svårt och dyrt att hitta en vikarie, det kanske inte ens finns budget for det direkt. Och att släppa den bomben precis i semestertider till arbetsgruppen innan chefen har efterforskat vilka losningar som kan finnas vore ju inte det smartaste.
  • FruTe
    Anonym (Tvåsidigt mynt) skrev 2024-05-31 21:57:18 följande:
    När någon inte stryker TS medhårs och/eller kan se saken ur fler perspektiv än TS, är det inte samma sak som att försvara chefens beteende. Det är inte svart/vitt.
    Jag förstår mycket väl att man som chef kan bli väldigt stressad i en sån situation men det är fortfarande inte ok att uttrycka sig eller bete sig så som han gör. TS gör inget fel.
    FruTe skrev 2024-05-31 22:43:12 följande:
    Jag förstår mycket väl att man som chef kan bli väldigt stressad i en sån situation men det är fortfarande inte ok att uttrycka sig eller bete sig så som han gör. TS gör inget fel.
    Jag har inte sagt att TS gör fel. Jag har också sagt att chefens beteende inte är okej.
  • Anonym (Kl)

Tyvärr gör ju en del så, blir gravida direkt när de får fast anställning och försvinner något år. Han kanske har dåliga erfarenheter. 

• Anonym (Orolig gravid)
    Tow2Mater skrev 2024-05-31 22:42:36 följande:
    Jag har ingen åsikt om vems felet är. Det är som det är, och TS är svår att ersätta sägs det. Då är tajmingen dålig nu när hon fick fast tjänst. De kanske betalade ganska mycket for att ge henne tjänsten, och nu blir det både svårt och dyrt att hitta en vikarie, det kanske inte ens finns budget for det direkt. Och att släppa den bomben precis i semestertider till arbetsgruppen innan chefen har efterforskat vilka losningar som kan finnas vore ju inte det smartaste.

Självklart önskar jag att tajmingen kunde varit bättre. Men jag ville vänta till vecka 12 med att berätta, och anledningen att jag inte vill vänta till vecka 21-22 (efter semester) med att berätta för kollegor är att det kommer synas innan dess. Har inte tänkt gömma mig hela sommaren direkt. Vi bor i en mindre stad och kommer ju självklart successivt berätta till fler och fler vänner som säkert kommer säga det vidare. Vill inte att det ska komma fram till kollegor från någon annan än mig. Men jag fattar självklart att det kunde varit bättre förutsättningar. 

Jobbar på ett väldigt stort företag (tusentals anställda). Budget finns. Svårt år det däremot, men inte omöjligt. 

• Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-05-31 18:39:15 följande:
    Trist om du inte ser poängen.

Det handlar om att kunna planera verksamheten, och TS verkar vara en nyckelperson som borde känna ansvar gentemot sin arbetsplats. Att ta ett jämställt föräldraskap och kombinera det med sitt arbete borde vara det normala idag, för både TS och pappan på sin arbetsplats. Skulle de vilja ha fler barn är det bra att kommunicera deras delade ansvar på och med båda arbetsplatserna redan nu. Det visar ansvarstagande och visar att TS inte bara var ute efter en fast tjänst innan hon börjar pumpa ut fler barn med avsikten att vara hemma så länge och mycket som möjligt. Det visar också, att de förhoppningsvis, delar på vab och annat, och inte bara lämpar över det på den ena (signaleras till arbetsplatsen att det kommer vara mest TS som sköter vab om hon skulle ta den mesta fl-ledigheten).
    Om man har barn så borde man också veta att man kan inte planera allt när det kommer till barn. Ena barnet ammade jag väldigt länge och det hade inte fungerat på ett annat sätt. Svårt att amma från arbetsplatsen. Och nej, pumpa gick inte. Eller mata med flaska. Och faktum är att det är BARNETS behov som kommer före arbetsgivarens!

Jag var hemma 14 månader med båda barnen. Bara för att jag var det betyder det inte att vi inte tog gemensamt ansvar för våra barn. Men det är inte jobb som kommer först - det är barnen!

Sen när det kom till VAB var jag väldigt tydlig mot min chef. Min man tjänade mer än dubbelt så mycket. VI förlorade för mycket ekonomiskt och det fick min arbetsgivare helt enkelt tugga i sig eller höja min lön som var oförskämt låg med tanke på vad jag gjorde. 
Svar på tråden Chef som fryser ut pga graviditet