• Anonym (Tips)

    Lämplig kost under träning?

    Hej! 


    Jag har bestämt mig för att jag vill gå ner i vikt och bränna bort "bilringen" runt magen. 
    Jag ska såklart träna och äta rätt för att lyckas. Men har ni tips på hur man kan göra?
    Jag tänker springa för att förbränna fett, men jag tänker också träna lite styrka för att få lite magmuskler.
    Hur ofta borde man träna och springa? 
    Ska man satsa på tid eller på distans/antal reps?
    Jag fattar att det är dåligt att äta för mycket och att äta onyttigt. Men vad ska man fokusera på?
    Är det bra att äta mycket kolhydrater, eller ska man satsa på alternativ till kolhydrater, typ rotfrukter, grönsaker, frukt, baljväxter?
    Är det dåligt med protein? Eller ska man hålla sig till vitt kött? Ska man undvika kött och hitta andra proteinkällor? 
    Är det bra med mellannål eller ska man äta mer så att man inte blir hungrig emellan måltiderna? 
    Tips på råvaror (och mellanmål?) tack!
  • Svar på tråden Lämplig kost under träning?
  • Anonym (J)

    Du ska äta mycket protein och grönsaker, lite kolhydrater och fett. Ha koll på kalorierna för äter du för många kalorier spelar det ingen roll att du tränar, du kommer inte gå ner ändå.

  • Anonym (?)

    Starta försiktgt och stegvis med träningen så du vänjer kroppen och slipper skador. Det viktigaste är att du tränar , inte vad.

    Börja med att skippa allt dumt i kosten, socker, godis, läsk, junkfood, snacks mm

    Ät fruksot och två  vettiga mål mat om dagen. Kompletra med något sunt mellanmål. Vad du sen äter spelar mindre roll.

  • cosinus

    Viktminskning är ju mest kost och betydligt mindre del träning.

    Sen är det alltid bra att träna men lägg det på en nivå att du orkar hålla i det och börja inte för hårt för då är risken att du går sönder. Tänk långsiktigt.

    Hur man sen ska äta om man tränar mycket. Tja, jag tränar väldigt mycket och äter inte alls optimalt för det. Jag tycker det är roligt att träna men jag ska liksom inte till OS, jag behöver inte optimera mina resultat med kosten. Men personlig åsikt är att det är otroligt tråkigt att träna helt utan kolhydrater så jag vill inte ta bort dem helt.

    Nu vet jag inte hur du lever nu men jag får intrycket av att du inte tränar så mycket alls. Då hade jag börjat med 30 min per dag då du tar dig ut.

    Varannan dag promenad, varannan dag löpning. I börjar orkar du förmodligen inte springa 30 min kör då gång/jogg varvat i 30 min på dina jogg-dagar. Har du inte tränat styrka innan så kan du ju göra en hel del hemma för bålen. Det finns bra träningstips online beroende på vad man gillar. Min syster brukar t ex köra någon form av yoga på youtube efter sina träningspass. Protesterar kroppen, ta två dagar promenad och en dag löpning men försök att ta dig ut på något sätt varje dag.

    Börja där och skapa en rutin du kan hålla. När man är varm i kläderna kan man sen fundera på om man vill utöka.

  • Anonym (Lycka till jag hejar på dig!)

    För det första vilken himla bra insikt och kul intiativ av dig. Jag kommer att heja på dig och hoppas du lyckas!

    Några råd som kan vara bra att ha på resan.
    Det kommer inte vara enkelt det finns ingen quick fix utan det kräver beslutsamhet och mål.

    Allting handlar om att du måste få i dig mindre kalorier än du gör av med alltså du behöver ha ett underskott.

    Ät bra mat mycket protein och grönsaker. Minst halva tallriken med grönsaker sedan protein och en liten mängd fett och kolhydrater välj gärna bra fetter som tex avokado.

    Börja med en fettprocent mätning om jag ser till mig själv så hade jag 29% kroppsfett när jag började men väger idag 1kg mer men har idag 13%. Hade jag enbart titta på vågen hade jag gett upp och gråtit mig till sömns.

    Sen handlar det om att hitta ett sätt som fungerar för dig alla är vi olika i mitt fall, jag äter ingen frukost utan en bra lunch och en lättare middag ligger på 1500-2000kcal. 

    Jag hade förbud i början nu har jag inga förbud utan arbetar med vetskapen om hur mycket kalorier saker faktist innehåller och det som hjälper mig är att jag aldrig har något onyttigt hemma utan ska jag äta godis så köper jag lite godis som räcker för den kvällen.

  • Agda90
    Anonym (Tips) skrev 2024-05-28 12:49:57 följande:
    Lämplig kost under träning?

    Hej! 


    Jag har bestämt mig för att jag vill gå ner i vikt och bränna bort "bilringen" runt magen. 
    Jag ska såklart träna och äta rätt för att lyckas. Men har ni tips på hur man kan göra?
    Jag tänker springa för att förbränna fett, men jag tänker också träna lite styrka för att få lite magmuskler.
    Hur ofta borde man träna och springa? 
    Ska man satsa på tid eller på distans/antal reps?
    Jag fattar att det är dåligt att äta för mycket och att äta onyttigt. Men vad ska man fokusera på?
    Är det bra att äta mycket kolhydrater, eller ska man satsa på alternativ till kolhydrater, typ rotfrukter, grönsaker, frukt, baljväxter?
    Är det dåligt med protein? Eller ska man hålla sig till vitt kött? Ska man undvika kött och hitta andra proteinkällor? 
    Är det bra med mellannål eller ska man äta mer så att man inte blir hungrig emellan måltiderna? 
    Tips på råvaror (och mellanmål?) tack!
    Det finns olika sätt att komma igång med träning. En vän till mig bestämde sig för att ge sig ut varje dag oavsett väder på en 2-3 km runda. Hon sprang så mycket hon kunde och gick resten. Efter hand förbättrades konditionen och hon fixade att springa hela sträckan. 
    Dels behöver du konditionsträning - löpning, power walk, cykling
    Dels behöver du styrketräna för att bygga upp kroppen.

    Om du aldrig har tränat förr eller inte tränar särskilt mycket så börja försiktigt 2-3 gånger i veckan. 

    Fokus ska ligga på kosten. Håll maten så ren som möjligt. Kyckling, med sås och grova grönsaker samt en kall sallad t.ex. 
    Var inte rädd för kött!! Kroppen behöver protein!
    Hoppa hellre över dåligt fett som margarin och omega 6 rika matoljor (allt utom raps och oliv)
    Låt bli socker, sötningsmedel och liknande skit. 
    Kolhydrater som pasta och potatis är inget kroppen behöver. Bra kolhydrater finns i grova grönsaker och då får du med dig mycket vitaminer och mineraler.
  • Anonym (Tips)

    Tack för seriösa tips! Det uppskattas verkligen! :D 

    Jag hörde om banangröt till frukost, är det npgon som har testat det?

  • Anonym (Adam)

    Jag skulle rekommendera att börja använda proteinpulver. Cool
    Proteinpulver kan vara ett effektivt verktyg för viktminskning. Det hjälper till att öka mättnadskänslan och minskar då aptiten och därmed kaloriintaget. Proteinpulver hjälper också dig att behålla musklerna under din kalorireduktion så du upprätthåller en hög ämnesomsättning.

Svar på tråden Lämplig kost under träning?