• Agda90

Lämplig kost under träning?

Anonym (Tips) skrev 2024-05-28 12:49:57 följande:
    Lämplig kost under träning?

Hej! 

Jag har bestämt mig för att jag vill gå ner i vikt och bränna bort "bilringen" runt magen. 
    Jag ska såklart träna och äta rätt för att lyckas. Men har ni tips på hur man kan göra?
    Jag tänker springa för att förbränna fett, men jag tänker också träna lite styrka för att få lite magmuskler.
    Hur ofta borde man träna och springa? 
    Ska man satsa på tid eller på distans/antal reps?
    Jag fattar att det är dåligt att äta för mycket och att äta onyttigt. Men vad ska man fokusera på?
    Är det bra att äta mycket kolhydrater, eller ska man satsa på alternativ till kolhydrater, typ rotfrukter, grönsaker, frukt, baljväxter?
    Är det dåligt med protein? Eller ska man hålla sig till vitt kött? Ska man undvika kött och hitta andra proteinkällor? 
    Är det bra med mellannål eller ska man äta mer så att man inte blir hungrig emellan måltiderna? 
    Tips på råvaror (och mellanmål?) tack!
    Det finns olika sätt att komma igång med träning. En vän till mig bestämde sig för att ge sig ut varje dag oavsett väder på en 2-3 km runda. Hon sprang så mycket hon kunde och gick resten. Efter hand förbättrades konditionen och hon fixade att springa hela sträckan. 
    Dels behöver du konditionsträning - löpning, power walk, cykling
    Dels behöver du styrketräna för att bygga upp kroppen.

Om du aldrig har tränat förr eller inte tränar särskilt mycket så börja försiktigt 2-3 gånger i veckan. 

Fokus ska ligga på kosten. Håll maten så ren som möjligt. Kyckling, med sås och grova grönsaker samt en kall sallad t.ex. 
    Var inte rädd för kött!! Kroppen behöver protein!
    Hoppa hellre över dåligt fett som margarin och omega 6 rika matoljor (allt utom raps och oliv)
    Låt bli socker, sötningsmedel och liknande skit. 
    Kolhydrater som pasta och potatis är inget kroppen behöver. Bra kolhydrater finns i grova grönsaker och då får du med dig mycket vitaminer och mineraler.
Svar på tråden Lämplig kost under träning?