• Anonym (Hm)

    Adhd-diagnosernas ökning?

    I Aftonbladet idag fanns följande info:

    Socialstyrelsen uppskattar att andelen med adhd-diagnos kommer att fortsätta öka till 15 procent för pojkar respektive 11 procent för flickor innan utvecklingen planar ut.

    vad beror detta på? Om 15% av den manliga befolkningen anses ha adhd, är det inte uppseendeväckande mycket? Det låter i mina öron som en otroligt hög siffra.

  • Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?
  • AndreaBD
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 12:01:52 följande:
    www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/fortsatt-kraftig-okning-av-adhd-diagnoser/

    Utifrån de data vi har är det nu 10,5 procent av pojkarna och sex procent bland flickorna som har en adhd- eller add-diagnos. Vi tror att andelen kommer att öka till 15 procent för pojkar och 11 procent för flickor innan utvecklingen skulle kunna plana ut. Men det bygger på att antalet nya fall inte fortsätter att öka, säger Peter Salmi.
    Okej. Det är märkligt. Just för att man utgått ifrån att det just är runt 5 %. I många olika länder. Man har ju också screenat. Jag kommer ihåg när vår barnläkare berättade att han har varit med och gjort dessa undersökningar, och att han var överraskad att det faktiskt var så många som 5 %. Och det var inte ett bra område heller. Så, nu skulle det vara fler? Det är verkligen märkligt. 
  • Spucks
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 15:17:12 följande:
    Nä. Jag är bara skeptisk till att skärmar påverkar så mkt som folk hävdar. Just då det hävdas samma sak om böcker, tvspel, tv och videospel tidigare, av föregående generation. Och där nästa generation sagt att "men det här nya, det är inte samma sak som det du påstår".

    Att skärmtid tar tid från annan tid är ju dock en sak jag ser man kan jobba med.
    Du får gärna vara skeptisk, det ändrar dock inte hur skärmmar påverkar barns hjärnor.
    Och varför pratar du om skärmar-nu och TV/TV-spel/videospel-då? Det är väl skärmar allihop.
    AndreaBD skrev 2024-05-24 15:18:28 följande:
    Nja, det senaste där är feltänkt. Det är samma sak som att mammorna oftare röker eller att barnen oftast födds på vintern. Correlation versus causation. Dvs. det orsakas inte av detta utan det sammanfaller. Det sammanfaller att dessa barn ofta bor i sämre områden - inte för att deras problem orsakas av omgivningen, utan för att deras föräldrar/en förälder också har ADHD och då inte har så bra jobb och så bra ekonomi. Även vid rökningen är det inte direkt orsakat utan snarare röker mammorna för att de har ADHD. Ärftligheten visar sig gång på gång vara den viktigaste faktorn.

    Du har oftast mycket klokt att säga, men det vore ännu klokare att inte envisas med att framställer dina antaganden eller personliga teorier som fakta. 
    Nej, jag tänker inte fel. I alla fall inte mer fel än du. Vi gissar båda, du gissar bara annat än vad jag gör och så låtsas jag inte att mina gissningar är fakta utan är tydlig med att det är vad jag tror.


    AndreaBD skrev 2024-05-24 15:18:28 följande:
    Uppfostran orsakar inte heller ADHD, men det kan förstås göra barnets beteende värre, om man inte hanterar det på ett bra sätt. Lätt är det förstås inte. Jag har själv två vuxna barn med ADHD. Och jag hade aldrig tålt att de skulle ha betett sig illa i skolan, eller överhuvudtaget. Barn som vet detta, skärper sig. Sedan släpper de tyvärr ut en del hemma. ;) 
    Jag har aldrig skrivit att ADHD orsakas av uppfostran.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 12:14:53 följande:

    Exakt sammma kan man läsa i tidningen Ämnesläraren, elevernas uthållighet rasar. Detta är riktigt farligt, men inte så många verkar bry sig. Lärarna talar om mer resurser i skolan, men det är ju vare sig problemet eller lösningen. 


    Barnens uppväxt och fostran måste föräldrarna ta ansvar för. Men starkare rekommendationer mot användning av sociala medier måste antagligen ges, som man nu gjort i Frankrike. 


    Och TikTok borde nog förbjudas, det är antagligen Kinas sätt att förstöra Väst, genom att sänka våra barns koncentrationsförmåga kommer ju Kina äntligen nå sitt mål på sikt, genom att ta över världsherraväldet från västmakterna. 


    Jo, jag har också läst det. Och alla lärare säger det. Resurser.... visst. Men vad gör man om elever bara inte kan tänka sig göra ansträngningen över huvudtaget?  Tröskeln då de tycker är jättejobbigt blir bara lägre och lägre. 

    Sociala medier, ja. Jag håller med dig om Kina. 
  • Anonym (högtolågt)
    AndreaBD skrev 2024-05-24 15:18:28 följande:
    Nja, det senaste där är feltänkt. Det är samma sak som att mammorna oftare röker eller att barnen oftast födds på vintern. Correlation versus causation. Dvs. det orsakas inte av detta utan det sammanfaller. Det sammanfaller att dessa barn ofta bor i sämre områden - inte för att deras problem orsakas av omgivningen, utan för att deras föräldrar/en förälder också har ADHD och då inte har så bra jobb och så bra ekonomi. Även vid rökningen är det inte direkt orsakat utan snarare röker mammorna för att de har ADHD. Ärftligheten visar sig gång på gång vara den viktigaste faktorn.

    Uppfostran orsakar inte heller ADHD, men det kan förstås göra barnets beteende värre, om man inte hanterar det på ett bra sätt. Lätt är det förstås inte. Jag har själv två vuxna barn med ADHD. Och jag hade aldrig tålt att de skulle ha betett sig illa i skolan, eller överhuvudtaget. Barn som vet detta, skärper sig. Sedan släpper de tyvärr ut en del hemma. ;) 
    Men de som diagnosticeras med ADHD gör inte det genom genetiska tester, utan genom kriterier. Och dessa kriterier bedöms både genom tester, men även genom att personer i omgivningen, eller man själv får ge sin bild av hur man fungerar. Och den bilden kan både överdrivas och underdrivas, beroende på vad man önskar för utfall. Testerna som utförs är inte desamma hos alla utredare, så även där kommer det att kunna bli olika utfall. 

    Det innebär att man egentligen inte vet om alla som får diagnosen faktiskt har ADHD; utan att de enligt testerna och bilden som ges av omgivningen/personen själv, uppfyller nuvarande kriterier på det sätt som krävs för diagnos. Om de har genetiken eller inte vet man inte. Och kriterierna förändras, de har tex förändrats ganska nyligen så att fler faller inom ramen för diagnos.

    I tex Stockholm, med fritt vårdval, så finns det ett ekonomiskt incitament att utreda barn och på så sätt dra in pengar till sina mottagningar. Samtidigt som skolan havererar och kräver att fler och fler måste få diagnoser för att det är det enda sättet att frigöra resurser.
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2024-05-24 15:31:04 följande:
    AndreaBD skrev 2024-05-24 15:18:28 följande:
    Nja, det senaste där är feltänkt. Det är samma sak som att mammorna oftare röker eller att barnen oftast födds på vintern. Correlation versus causation. Dvs. det orsakas inte av detta utan det sammanfaller. Det sammanfaller att dessa barn ofta bor i sämre områden - inte för att deras problem orsakas av omgivningen, utan för att deras föräldrar/en förälder också har ADHD och då inte har så bra jobb och så bra ekonomi. Även vid rökningen är det inte direkt orsakat utan snarare röker mammorna för att de har ADHD. Ärftligheten visar sig gång på gång vara den viktigaste faktorn.

    Du har oftast mycket klokt att säga, men det vore ännu klokare att inte envisas med att framställer dina antaganden eller personliga teorier som fakta. 
    Nej, jag tänker inte fel. I alla fall inte mer fel än du. Vi gissar båda, du gissar bara annat än vad jag gör och så låtsas jag inte att mina gissningar är fakta utan är tydlig med att det är vad jag tror.


    Jag har aldrig skrivit att ADHD orsakas av uppfostran.
    Jag menade inte låta dryg där, men jag tyckte inte att det är inte antaganden eller personliga teorier. Det har funnits studier med såna resultat. Dock verkar det som om man fortsätter att forska fram till ännu andra saker, så ... okej, kanske kan det visa sig ännu något annat. 

    Nej, jag trodde inte heller att du menade att det helt orsakades av uppfostran. Det där är också mycket komplext, många faktorer som ingår.
  • AndreaBD
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 12:17:07 följande:
    Precis, och då är det ju fråga om det är diagnos eller om det är förändringen av skolan och samhället. 

    För 20 år sedan hade alla de fina reformerna från 90-talet fått ordentligt fäste.  Friskolereformen med alla negativa konsekvenser det har medfört. Även kommunaliseringen var genomförd och konsekvenserna av den började bli alltmer kännbara. Läroplanen och betygssystemet som infördes var även det helt etablerat och infört. Och allt detta har gjort den svenska skolan till den kanske sämsta i världen. Med barnen som de stora förlorarna. Och diagnoserna börjar skjuta i höjden. 

    Tik-tok har inte funnits så länge, men visst har även det påverkat barnens möjligheter till utveckling. Men jag tror att även de enorma barngrupperna på förskolan och den alltmer röriga skolgången påverkar barnen negativt. 

    Har dina elever böcker????

    Mina barn (som går i åttan, resp sista året på gymnasiet) har inte haft en enda bok sedan lågstadiet. Utan det har varit lösa blad, söka själv på nätet eller tom en lärare som kopierade en annan elevs anteckningar och använde som läromedel. De har knappt heller hållit en penna, utan allt har varit på I-pad, sedan lågstadiet.

    Och i min fina kommun så köpte man in I-pad till alla skolelever, men fick då slut på pengar och sparade då in på in alla specialpedagoger, kuratorer och annat löst folk som behövdes mindre än I-pads.
    Jo, de har både böcker och laptop. Det som du berättar är  kanske är förklaringen till att man inte kan läsa det de skriver. 

    Kommunaliseringen var första problemet. Sedan tog de bort specialskolorna. Det var också ett stort problem. Då kunde en eller två elever förstöra igen för hela klassen. Sedan ändrade man betygs-och bedömningssystem varje gång som man precis kände sig bekväm med det gamla. 
  • Spucks
    AndreaBD skrev 2024-05-24 15:46:23 följande:
    Nej, jag trodde inte heller att du menade att det helt orsakades av uppfostran. Det där är också mycket komplext, många faktorer som ingår.
    Inte helt och inte halvt heller. Jag har aldrig sagt att uppfostran på något sätt orsakar eller bidra till ADHD.
  • Anonym (högtolågt)
    AndreaBD skrev 2024-05-24 15:52:00 följande:
    Jo, de har både böcker och laptop. Det som du berättar är  kanske är förklaringen till att man inte kan läsa det de skriver. 

    Kommunaliseringen var första problemet. Sedan tog de bort specialskolorna. Det var också ett stort problem. Då kunde en eller två elever förstöra igen för hela klassen. Sedan ändrade man betygs-och bedömningssystem varje gång som man precis kände sig bekväm med det gamla. 
    Skolsystemet i Sverige idag är helt och hållet felkonstruerad, och resulterar i att man slår ut elever som skulle kunna lyckas bra i skolan. Och än värre för de som faktiskt har svårigheter. Men det är så alltid enklare att lägga ansvaret på individen, genom att sätta diagnos, kräva medicinering, eller skylla på föräldrar, curlande, skärmar etc, än att ändra systemet. 

    Och betygssystemet är helt orimligt, i synnerhet i högstadiet. 
  • Anonym (högtolågt)
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 15:56:41 följande:
    Skolsystemet i Sverige idag är helt och hållet felkonstruerad, och resulterar i att man slår ut elever som skulle kunna lyckas bra i skolan. Och än värre för de som faktiskt har svårigheter. Men det är så alltid enklare att lägga ansvaret på individen, genom att sätta diagnos, kräva medicinering, eller skylla på föräldrar, curlande, skärmar etc, än att ändra systemet. 

    Och betygssystemet är helt orimligt, i synnerhet i högstadiet. 
    En artikel som delats i en annan tråd, med mycket intressant info om hur skolan fallerar och slår ut eleverna. Ibland undrar jag om folk ens är medvetna om hur läroplanen och betygskriterierna ser ut? Och hur de påverkar en hel generation barn som utsätts för dem.

    www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/dagens-skola-ar-inte-for-alla-barn/

    Att betygssystemet från 2011 ställer högre krav på kognitiva förmågor är ingen nyhet. I styrdokumenten utkristalliserar sig fem övergripande förmågor -The Big 5: 
    1. Analysförmåga, t.ex. att beskriva orsaker och konsekvenser. 
    2. Kommunikativ förmåga, till exempel att framföra och bemöta argument. 
    3. Metakognitiv förmåga, till exempel att lösa problem med anpassning till en viss situation. 
    4. Förmåga att hantera information, till exempel att kritiskt granska en text. 
    5. Begreppslig förmåga, till exempel att relatera språkliga begrepp till varandra.

    Man kräver även dessa förmågor till analys och metakognitiv förmåga innan barnens hjärnor ens är mogna att ha de förmågorna. Med risk att många ger upp innan de ens fått chans. Och då kanske de tvingas till att få en diagnos för att få anpassningar, även fast de skulle klara skolan om skolan var mer rimligt uppbyggd. 
  • Anonym (tvål)

    Jag förstår mig inte på alla dessa diagnoser, kan det vara bra? Att ett barn får veta att det har en diagnos, eftersom det inte har ett "normalt beteende" kan göra mer skada än nytta. Och det har även skrivits om att oron och rastlösheten försvinner för många när de växer upp. Och det är också stor risk att föräldrarna hänvisar till denna diagnos om barnen inte uppför sig.

    Det finns även en diagnos för barn som inte är bra på matte! Men det finns ingen som är bra på precis allting. Och om de inte är bra på geografi, eller att sjunga, så får de också en diagnos? Och nu så finns det något som heter "selektiv ätstörning" när barnen inte vill äta all mat som serveras.

    Börjar man att granska barn så har väl alla i så fall en diagnos, eller ADHD? Varför inte bara konstatera att vi är olika personligheter? Det gjorde man förr.

Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?