Adhd-diagnosernas ökning?
Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 10:04:45 följande:
Adhd-diagnosernas ökning?I Aftonbladet idag fanns följande info:
Socialstyrelsen uppskattar att andelen med adhd-diagnos kommer att fortsätta öka till 15 procent för pojkar respektive 11 procent för flickor innan utvecklingen planar ut.
vad beror detta på? Om 15% av den manliga befolkningen anses ha adhd, är det inte uppseendeväckande mycket? Det låter i mina öron som en otroligt hög siffra.
Jag tror som flera andra varit inne på att det är samhället som är så utformat idag att dessa personlighetsdrag ses som svårigheter. Barn tvingas sitta stilla från tidig ålder, man fokuserar mycket på teoretisk kunskap, man lever ofta långt ifrån naturen både vad gäller kost, rörelse och återhämtning.
Sen tror jag att den svenska skolan är synnerligen dålig för barn med ADHD eller autism. Den är rörig i sitt upplägg, med orimliga krav från tidig ålder, svårtolkade betygskriterier, digitala läromedel och att eleverna från tidig ålder ska leta reda på sin egen kunskap. Många barn klarar inte detta, och tvingas då få en diagnos för att få en rimlig skolgång. Om man istället gjorde skolan mer strukturerad skulle färre falla ut och behöva specialanpassningar.
Även skolmognadstest skulle kunna återinföras, man vet att barn födda på hösten oftare får diagnos, troligen för att de inte är mogna att börja skolan, men tvingas in i systemet trots det och då behöver diagnos för att få det stöd de behöver. Att få börja ett år senare i de fallen skulle kanske göra att de slipper få en diagnos för att klara skolan.
Och sen skulle man nog behöva återinföra mer av specialklasser. Inte som gamla tidens OBS-klasser där allt möjligt samlades, men mindre grupper och mer anpassningar för de som verkligen behöver. Fast färre skulle nog behöva det om hela skolan gjordes mer strukturerad.