Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 11:24:00 följande:
Jag det är väldigt höga siffror.
Jag tror som flera andra varit inne på att det är samhället som är så utformat idag att dessa personlighetsdrag ses som svårigheter. Barn tvingas sitta stilla från tidig ålder, man fokuserar mycket på teoretisk kunskap, man lever ofta långt ifrån naturen både vad gäller kost, rörelse och återhämtning.
Sen tror jag att den svenska skolan är synnerligen dålig för barn med ADHD eller autism. Den är rörig i sitt upplägg, med orimliga krav från tidig ålder, svårtolkade betygskriterier, digitala läromedel och att eleverna från tidig ålder ska leta reda på sin egen kunskap. Många barn klarar inte detta, och tvingas då få en diagnos för att få en rimlig skolgång. Om man istället gjorde skolan mer strukturerad skulle färre falla ut och behöva specialanpassningar.
Även skolmognadstest skulle kunna återinföras, man vet att barn födda på hösten oftare får diagnos, troligen för att de inte är mogna att börja skolan, men tvingas in i systemet trots det och då behöver diagnos för att få det stöd de behöver. Att få börja ett år senare i de fallen skulle kanske göra att de slipper få en diagnos för att klara skolan.
Och sen skulle man nog behöva återinföra mer av specialklasser. Inte som gamla tidens OBS-klasser där allt möjligt samlades, men mindre grupper och mer anpassningar för de som verkligen behöver. Fast färre skulle nog behöva det om hela skolan gjordes mer strukturerad.
Du har rätt i många punkter där. Specialklasser/-grupper - det är fråga om resurser. Och just nu sparas det extremt igen.
Dock märker vi i skolan, jag jobbar själv på högstadiet, att nivån blir lägre, dvs. eleverna klarar inte av lika mycket alls. Det som var självklart för 20 år sedan, som eleverna gjorde självmant då, kan man knappt få de att göra nuförtiden.
Varken det teoretiska och den traditionella katederundervisningen (som brukar fungera bättre för barn med NPF än grupparbete och att leta själv efter information) eller det mer kreativa egna kunskapssökandet fungerar bra numera. Jag har jobbat ganska länge på en specialskola, men märker nu när jag är tillbaka på vanlig högstadium, att nutidens elever inte gör mycket självmant. Det börjar med : Ta med er böcker till lektion, öppna boken och titta i texten när jag går igenom texten, kolla upp orden i styckeordlistan när de själva jobbar med en text.
Jag har även fått frågan, om de måste böja verbet nu också, och jag sa då tydligt att man alltid måste böja verbet (gäller tyska nu). De tror när de är klara med en sak så behöver de detta aldrig mer. Och så är det ju inte. Jag tror att det beror på allt det digitala, att de tittar på videon på 4- 5 minuter på youtube, De fokuserar 5 minuter, mer går inte. Det var inte så för 20 år sedan!
Kanske kan föräldrarna hjälpa till där också, och t.ex. titta på någon långfilm med barnen ibland, läsa högt även till äldre barn, där de lyssnar en längre stund. Att träna uthålligheten är en bra idé.