• AndreaBD

    Adhd-diagnosernas ökning?

    Aftonbladet skriver ALLTID dumheter om ADHD. Jag har bojkotterat den tidningen i några år bara för detta. 

    Synd att du inte hade länk till socialstyrelsens skrivelse. Jag ger inte mycket på Aftonbladets tolkning. Kanske var de mer inne på att 15 % av pojkarna beter sig i skolan som om de hade ADHD. Och det är så, definitivt. Om inte fler. Men de har förstås inte alla ADHD, utan det är alla digitala medier. Tick-tock-generationen. 

  • AndreaBD

    Här är socialstyrelsens riktlinjer:

    www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2024-3-8958.pdf

    Jag har inte hittat det här med att ADHD skulle bli vanligare, har dock bara kollat lite grann, det är ju 109 sidor. Dock stötte jag på något som jag tyckte inte lät så kunnig i ämnet

    "En längre tids behandling (mer än ett år) med centralstimulerande eller ickecentralstimulerande adhd-läkemedel har vidare en lägre prioritet än korttidsbehandlingen, för både barn och vuxna. Detta eftersom det saknas vetenskapligt stöd för att behandlingen har effekt på till exempel kärnsymtom vid adhd. Forskning om biverkningar på lång sikt saknas också i stor utsträckning, även om den kliniska erfarenheten är stor och biverkningarna oftast är lindriga på kort sikt. Enligt erfarenhetsbaserad kunskap överväger nyttan av långtidsbehandling eventuella risker"

    Skulle det inte ha effekt på kärnsymptomen? Det är ju det det har!  Så länge medicinen verkar förstås. Och det finns ju hur mycket forskning som helst. Det där med biverkningar på lång sikt har man hört för 25 år sedan redan. Då borde man väl veta nu! 

  • AndreaBD
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 11:24:00 följande:
    Jag det är väldigt höga siffror.

    Jag tror som flera andra varit inne på att det är samhället som är så utformat idag att dessa personlighetsdrag ses som svårigheter. Barn tvingas sitta stilla från tidig ålder, man fokuserar mycket på teoretisk kunskap, man lever ofta långt ifrån naturen både vad gäller kost, rörelse och återhämtning.

    Sen tror jag att den svenska skolan är synnerligen dålig för barn med ADHD eller autism. Den är rörig i sitt upplägg, med orimliga krav från tidig ålder, svårtolkade betygskriterier, digitala läromedel och att eleverna från tidig ålder ska leta reda på sin egen kunskap. Många barn klarar inte detta, och tvingas då få en diagnos för att få en rimlig skolgång. Om man istället gjorde skolan mer strukturerad skulle färre falla ut och behöva specialanpassningar.  

    Även skolmognadstest skulle kunna återinföras, man vet att barn födda på hösten oftare får diagnos, troligen för att de inte är mogna att börja skolan, men tvingas in i systemet trots det och då behöver diagnos för att få det stöd de behöver. Att få börja ett år senare i de fallen skulle kanske göra att de slipper få en diagnos för att klara skolan. 

    Och sen skulle man nog behöva återinföra mer av specialklasser. Inte som gamla tidens OBS-klasser där allt möjligt samlades, men mindre grupper och mer anpassningar för de som verkligen behöver. Fast färre skulle nog behöva det om hela skolan gjordes mer strukturerad.
    Du har rätt i många punkter där. Specialklasser/-grupper - det är fråga om resurser. Och just nu sparas det extremt igen. 

    Dock märker vi i skolan, jag jobbar själv på högstadiet, att nivån blir lägre, dvs. eleverna klarar inte av lika mycket alls. Det som var självklart för 20 år sedan, som eleverna gjorde självmant då, kan man knappt få de att göra nuförtiden. 

    Varken det teoretiska och den traditionella katederundervisningen (som brukar fungera bättre för barn med NPF än grupparbete och att leta själv efter information) eller det mer kreativa egna kunskapssökandet fungerar bra numera.  Jag har jobbat ganska länge på en specialskola, men märker nu när jag är tillbaka på vanlig högstadium,  att nutidens elever inte gör mycket självmant.  Det börjar med : Ta med er böcker till lektion, öppna boken och titta i texten när jag går igenom texten, kolla upp orden i styckeordlistan när de själva jobbar med en text. 

    Jag har även fått frågan, om de måste böja verbet nu också, och jag sa då tydligt att man alltid måste böja verbet (gäller tyska nu). De tror när de är klara med en sak så behöver de detta aldrig mer. Och så är det ju inte.  Jag tror att det beror på allt det digitala, att de tittar på videon på 4- 5 minuter på youtube, De fokuserar 5 minuter, mer går inte. Det var inte så för 20 år sedan! 

    Kanske kan föräldrarna hjälpa till där också, och t.ex. titta på någon långfilm med barnen ibland, läsa högt även till äldre barn, där de lyssnar en längre stund. Att träna uthålligheten är en bra idé.
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2024-05-24 14:44:32 följande:

    Jag tror det beror på olika saker. Delvis är livet idag tuffare för personer med ADHD (och autism), eftersom det är många fler intryck hela tiden. Personer som för kanske 50 år sedan inte hade haft (större) problem, har det nu, eftersom de är överansträngda - hjärnan klarar inte av alla intryck.
    Sedan är jag även övertygad att mycket handlar om uppfostran. ADHD är en diagnos baserad på symptom, för än så länge är detta enda sättet. Och då beror det på hur noga man under utredningen tittar på barnet uppväxt (och hur ärliga vårdnadshavare svarar). Idag ska barnen underhållas hela tiden - massor med trådar här på FL tex. där det skrivs om att barnen måste "aktiveras". Hur många av oss 30+ har blivit "aktiverade" som barn, med vuxna som oftast tar initiativ till lek, vuxna som kommer med förslag när man har tråkig, vuxna som släpper en på utflykt efter utflykt, organiserade fritidsaktiviteter flera gånger i veckan? Och så såklart skärmar i allt längre utsträckning, i allt yngre ålder och med allt olämpligare innehåll.
    Det är inte konstigt att ett barn som växer upp på detta sättet har svårt att koncentrera sig - det behövs ingen ADHD för att få problem. Men de kan uppvisa exakt samma svårigheter som barn med ADHD.

    Och så är det även populärt med generellt mesig uppfostran. Att vuxna ger efter när barnet gnäller eller skrika osv. Inte heller konstigt att barnet då får problem med att acceptera gränser och regler och med impulskontrollen. Det KAN beror på ADHD, men även på uppfostran.

    Jag har även sett statistik för några månader sedan (vet inte var, tyvärr), där det visas tydliga skillnader på andel ADHD diagnoser i olika delar av landet. Det är svårt att tro att barn med ADHD av en tillfällighet samlas i vissa områden och knappt finns i andra. Då är det nog mycket troligare att det handlar om uppfostran och/eller själva utredningen.


    Nja, det senaste där är feltänkt. Det är samma sak som att mammorna oftare röker eller att barnen oftast födds på vintern. Correlation versus causation. Dvs. det orsakas inte av detta utan det sammanfaller. Det sammanfaller att dessa barn ofta bor i sämre områden - inte för att deras problem orsakas av omgivningen, utan för att deras föräldrar/en förälder också har ADHD och då inte har så bra jobb och så bra ekonomi. Även vid rökningen är det inte direkt orsakat utan snarare röker mammorna för att de har ADHD. Ärftligheten visar sig gång på gång vara den viktigaste faktorn.

    Uppfostran orsakar inte heller ADHD, men det kan förstås göra barnets beteende värre, om man inte hanterar det på ett bra sätt. Lätt är det förstås inte. Jag har själv två vuxna barn med ADHD. Och jag hade aldrig tålt att de skulle ha betett sig illa i skolan, eller överhuvudtaget. Barn som vet detta, skärper sig. Sedan släpper de tyvärr ut en del hemma. ;) 
  • AndreaBD
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 12:01:52 följande:
    www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/fortsatt-kraftig-okning-av-adhd-diagnoser/

    Utifrån de data vi har är det nu 10,5 procent av pojkarna och sex procent bland flickorna som har en adhd- eller add-diagnos. Vi tror att andelen kommer att öka till 15 procent för pojkar och 11 procent för flickor innan utvecklingen skulle kunna plana ut. Men det bygger på att antalet nya fall inte fortsätter att öka, säger Peter Salmi.
    Okej. Det är märkligt. Just för att man utgått ifrån att det just är runt 5 %. I många olika länder. Man har ju också screenat. Jag kommer ihåg när vår barnläkare berättade att han har varit med och gjort dessa undersökningar, och att han var överraskad att det faktiskt var så många som 5 %. Och det var inte ett bra område heller. Så, nu skulle det vara fler? Det är verkligen märkligt. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 12:14:53 följande:

    Exakt sammma kan man läsa i tidningen Ämnesläraren, elevernas uthållighet rasar. Detta är riktigt farligt, men inte så många verkar bry sig. Lärarna talar om mer resurser i skolan, men det är ju vare sig problemet eller lösningen. 


    Barnens uppväxt och fostran måste föräldrarna ta ansvar för. Men starkare rekommendationer mot användning av sociala medier måste antagligen ges, som man nu gjort i Frankrike. 


    Och TikTok borde nog förbjudas, det är antagligen Kinas sätt att förstöra Väst, genom att sänka våra barns koncentrationsförmåga kommer ju Kina äntligen nå sitt mål på sikt, genom att ta över världsherraväldet från västmakterna. 


    Jo, jag har också läst det. Och alla lärare säger det. Resurser.... visst. Men vad gör man om elever bara inte kan tänka sig göra ansträngningen över huvudtaget?  Tröskeln då de tycker är jättejobbigt blir bara lägre och lägre. 

    Sociala medier, ja. Jag håller med dig om Kina. 
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2024-05-24 15:31:04 följande:
    AndreaBD skrev 2024-05-24 15:18:28 följande:
    Nja, det senaste där är feltänkt. Det är samma sak som att mammorna oftare röker eller att barnen oftast födds på vintern. Correlation versus causation. Dvs. det orsakas inte av detta utan det sammanfaller. Det sammanfaller att dessa barn ofta bor i sämre områden - inte för att deras problem orsakas av omgivningen, utan för att deras föräldrar/en förälder också har ADHD och då inte har så bra jobb och så bra ekonomi. Även vid rökningen är det inte direkt orsakat utan snarare röker mammorna för att de har ADHD. Ärftligheten visar sig gång på gång vara den viktigaste faktorn.

    Du har oftast mycket klokt att säga, men det vore ännu klokare att inte envisas med att framställer dina antaganden eller personliga teorier som fakta. 
    Nej, jag tänker inte fel. I alla fall inte mer fel än du. Vi gissar båda, du gissar bara annat än vad jag gör och så låtsas jag inte att mina gissningar är fakta utan är tydlig med att det är vad jag tror.


    Jag har aldrig skrivit att ADHD orsakas av uppfostran.
    Jag menade inte låta dryg där, men jag tyckte inte att det är inte antaganden eller personliga teorier. Det har funnits studier med såna resultat. Dock verkar det som om man fortsätter att forska fram till ännu andra saker, så ... okej, kanske kan det visa sig ännu något annat. 

    Nej, jag trodde inte heller att du menade att det helt orsakades av uppfostran. Det där är också mycket komplext, många faktorer som ingår.
  • AndreaBD
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 12:17:07 följande:
    Precis, och då är det ju fråga om det är diagnos eller om det är förändringen av skolan och samhället. 

    För 20 år sedan hade alla de fina reformerna från 90-talet fått ordentligt fäste.  Friskolereformen med alla negativa konsekvenser det har medfört. Även kommunaliseringen var genomförd och konsekvenserna av den började bli alltmer kännbara. Läroplanen och betygssystemet som infördes var även det helt etablerat och infört. Och allt detta har gjort den svenska skolan till den kanske sämsta i världen. Med barnen som de stora förlorarna. Och diagnoserna börjar skjuta i höjden. 

    Tik-tok har inte funnits så länge, men visst har även det påverkat barnens möjligheter till utveckling. Men jag tror att även de enorma barngrupperna på förskolan och den alltmer röriga skolgången påverkar barnen negativt. 

    Har dina elever böcker????

    Mina barn (som går i åttan, resp sista året på gymnasiet) har inte haft en enda bok sedan lågstadiet. Utan det har varit lösa blad, söka själv på nätet eller tom en lärare som kopierade en annan elevs anteckningar och använde som läromedel. De har knappt heller hållit en penna, utan allt har varit på I-pad, sedan lågstadiet.

    Och i min fina kommun så köpte man in I-pad till alla skolelever, men fick då slut på pengar och sparade då in på in alla specialpedagoger, kuratorer och annat löst folk som behövdes mindre än I-pads.
    Jo, de har både böcker och laptop. Det som du berättar är  kanske är förklaringen till att man inte kan läsa det de skriver. 

    Kommunaliseringen var första problemet. Sedan tog de bort specialskolorna. Det var också ett stort problem. Då kunde en eller två elever förstöra igen för hela klassen. Sedan ändrade man betygs-och bedömningssystem varje gång som man precis kände sig bekväm med det gamla. 
  • AndreaBD
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 15:56:41 följande:
    Skolsystemet i Sverige idag är helt och hållet felkonstruerad, och resulterar i att man slår ut elever som skulle kunna lyckas bra i skolan. Och än värre för de som faktiskt har svårigheter. Men det är så alltid enklare att lägga ansvaret på individen, genom att sätta diagnos, kräva medicinering, eller skylla på föräldrar, curlande, skärmar etc, än att ändra systemet. 

    Och betygssystemet är helt orimligt, i synnerhet i högstadiet. 
    Jo, det är tokigt att det ändras hela tiden, tycker jag. Men jag lovar - för 20 år sedan hade jag elever som "orkade" kolla upp ord och försöka förstå en text. Det har ju inte med betygssyssystemet att göra att de inte numera inte orkar med allmänna uppgifter som ungdomar egentligen bör klara. Jag har varit med att en hel grupp har gjort uppgiften fel, trots att jag både sagt hur de ska göra, skrivit på tavlan och det stod ju även i uppgiften. Och det var inget som man kunde missförstå. Man måste numera träna på saker som ungdomarna tidigare kunde på mellanstadiet, nu kommer de till högstadiet och vet inte hur man lär sig något utantill, hur man tränar på glosor, eller hur man skriver stödord. 

    Vad tycker du är orimligt med betygen? Är det i något ämnen som det är för höga krav, eller såna allmänna krav som finns i flera ämnen, så som att analysera eller att bearbeta. Man gjorde det ju lättare för något år sedan, tog bort vissa kritier som att bearbeta text. Dessutom måste man inte längre ha samma nivå på alla kriterier om man vill ha ett visst betyg. 
  • AndreaBD
    Anonym (Inte så komplext) skrev 2024-05-24 20:26:56 följande:
    Det är inte så komplext. Personer med ADHD skaffar fler barn än övriga och ADHD är (förmodligen) ärftligt. 

    De där papporna som har 3-4 barn med 3-4 kvinnor har oftare adhd än andra män. Samma med kvinnor. Mammor som har 3 barn med 3 olika pappor har oftare adhd än andra kvinnor. 
    Skaffar de verkligen fler barn? Jag känner flera som inte skaffar barn alls. Har du belägg för detta? 
  • AndreaBD
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-25 04:28:22 följande:

    Forskning visar att myckst skärmtid, åtminstone via mobiltelefoner, kan skapa samma aymptom som ADHD.. Det är dåligt i sig då det gör set svårare att klara av skolan men det leder också till feldiagnoser. Finns amerikansk forskning som menar att många får felaktigt diagnosen ADHD och liknande diagnoser idag 


    Men, den diskussionen hade man redan för 30 år sedan. Då var det TV och datorer på gång. Men man kom väl fram till för länge sedan att det just inte är samma symptom? Iofs så liknar symptom på allt som på något sätt yttrar sig i psykiska symptom varandra i viss mån. 

    Russel Barkley, som länge ansågs vara världens främsta expert på ADHD (jag vet inte om han är aktiv längre, eller om någon mer har tagit över), gjorde ett consensus-dokument för 20 år sedan med många andra läkare, där de slog fast vad man vet om ADHD och vad som är myter och felinformation. Där skriver de t.ex.

    "This is in striking contrast to the wholly unscientific views of some social critics in periodic media accounts that ADHD constitutes a fraud, that medicating those afflicted is questionable if not reprehensible, and that any behavior problems associated with ADHD are merely the result of problems in the home, excessive viewing of TV or playing of video games, diet, lack of love and attention, or teacher/school intolerance."

    www.russellbarkley.org/factsheets/Consensus2002.pdf
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-05-25 13:21:59 följande:
    Isåfall är ju teorin om att stress hos gravida kvinnor kan bidra till ADHD liknande symptom inte direkt del av varför det ökat. Det har ju då alltid funnits. Det tycker man ju att forskare borde beakta i det de forskar om (och det kanske de gör?)
    Och framför allt så har många kvinnor förr i tiden haft mycket svårare levnadsförhållanden. Eller åtminstone - en del har haft det, och då fanns det inte hjälp att få som nuförtiden. De borde ha varit MER stressade DÅ. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-25 14:03:37 följande:

    Ja, men förr i tiden när det var fattigt och eländigt var barnen inte heller så intelligenta. Flynneffekten visar att IQ ökade dramatiskt för födelseåren 1930 till 1974 i Skandinavien och USA. Efter1974 började IQ att gå ner väldigt mycket i Skandinavien, men med en mindre negativ förändring i USA.  


    Nu minskar också koncentrationsförmågan i Sverige bland barnen och ADHD ökar lavinartat. ADHD kan man ju se som toppen på isberget. Lärare larmar ju nu om att koncentrationsförmågan hos eleverna fallit dramatiskt och generellt. De som drabbas värst får då ADHD diagnos. 


    Jo, koncentrationsförmågan HAR fallit drastiskt. Jag tyckte det var märkbart så för 20 år sedan, men nu är det märkbart ännu värre. För mig var det särskilt tydligt för att jag jobbade ungefär 15 år i andra skolformer. Och jag märkte att det mesta inte funkade plötsligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-25 04:28:22 följande:

    Forskning visar att myckst skärmtid, åtminstone via mobiltelefoner, kan skapa samma aymptom som ADHD.. Det är dåligt i sig då det gör set svårare att klara av skolan men det leder också till feldiagnoser. Finns amerikansk forskning som menar att många får felaktigt diagnosen ADHD och liknande diagnoser idag 


    För 20, 30 år sedan har man ju varit tydlig med att det definitivt inte beror på TV- tittande, men det är ännu en annan situation med mobiltelefoner och 4-minuter-videon. Så, det är ju så att ungarna inte kan koncentrera sig längre än 4-5 minuter numera. Men jag tycker också att barnen med ADHD fortfarande sticker ut lite. Kanske inte lika mycket som tidigare. Och det finns förstås också så pass mycket variation att vissa inte märks särskilt .
  • AndreaBD
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-25 18:46:16 följande:
    Fast detta är inte samma sak. Det som hänt de senaste 10-15 åren är att mobilappar blivit allt mer beroendeframkallande för man utvecklat dem på ett sätt som drar nytta av svagheterna i våra belöningsystem. Och samtidigt har mobilanvändandet påbörjats av allt yngre och mer sårbara individer. 

    Detta har gjort det mycket svårare att skilja på riktigt ADHD och de symptom som liknar ADHD som kan framkallas av högt mobilanvändande. 
    Jo, så kan det vara. Det har ju inte funnits såå länge, så vi kanske börjar se effekterna . Jag hörde av en bekannt som är optiker att även ögonen påverkas enormt negativt , bara hos barn inte hos vuxna. Barnen blir plötsligt mycket närsynta, för att ögon måste titta längre bort minst en gång varje halvtimme, och om de inte gör det så blir det närsynthet.  
  • AndreaBD
    Anonym (f) skrev 2024-05-25 18:52:14 följande:

    ADHD är inte ens på riktigt. Det står för bara ouppfostrad jävla skitunge.
    Kriminella psykopatäcklen är vad dem är.  


    Väldigt okunnig åsikt. De allra flesta med ADHD är inte kriminella och många är t.o.m. väldigt empatiska och bryr sig om andra. Jag ser MER empati hos den gruppen av människor, mer känsla för rättvisa, positiva tankar än hos helheten av människorna.  


    Det finns en liten del som det går snett för. De kanske inte har fått rätt hjälp i skolan eller för övrigt. Kanske klarade föräldrar inte av att vara vettiga föräldrar. Eller så har de mer än bara ADHD och det är väldigt svårt att göra folk av dem. Såna finns, men inte särskilt många. 

  • AndreaBD
    Anonym (f) skrev 2024-05-26 15:20:58 följande:
    Jodå, många med ADHD är kriminella. Läs bara psykiatrikens Ylva Ginsbergs bok: Från busfrö till brottsling? 
    Som belyser personer med ADHD och deras kriminalitet. 
    Hur mycket är många då? 

    Poängen är att DE FLESTA inte är kriminella eller ens stökiga. Och du får det att låta som om det vore alla. 
  • AndreaBD
    Anonym (Pappa) skrev 2024-06-09 23:45:36 följande:
    Det stämmer inte enligt en större metastudie från 2021 där man gick igenom aktuell forskning. Enligt den är det störst risk om pappan är yngre än 20 år. Därefter äldre pappor över 45 år. 

    Den säger inte heller att det är sådan stor skillnad mellan en pappa som ar 24 år och en som är 45 år. Istället är det ungefär lika stor risk men med större spridning för 45-åringarna. De som har minst risk för att få barn med ADHD är papporna i åldern 30-35 år 

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8124990/
    Eller är det så att dessa pappor råkade skaffa barn tidigt (oplanerad, impulsivitet, pappan har också ADHD) eller sent (mycket annat att göra först, det tar tid att få ihop sitt eget liv, för att pappan också har ADHD)? 
  • AndreaBD
    Rockärbäst skrev 2024-06-12 10:20:38 följande:
    Sen  militärtjänst?
    Nix, sonen fyller 24 år i höst.
    Han tog studenten juni -19 och "ryckte in" 2 månader senare = augusti-19.
    FICK han göra militärtjänst? Min son har också ADHD och Tourette, men han är redan 36. Då tog de ändå inte så många, och han ville inte heller göra det. Men det var i alla fall bara att nämna diagnoserna, så behövde han inte. Det kan ju vara lite knepigt med Tourette och militär/vapen, men det beror ju på vad man har för tics och hur kraftigt.
Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?