• Anonym (Hm)

Adhd-diagnosernas ökning?

I Aftonbladet idag fanns följande info:

Socialstyrelsen uppskattar att andelen med adhd-diagnos kommer att fortsätta öka till 15 procent för pojkar respektive 11 procent för flickor innan utvecklingen planar ut.

vad beror detta på? Om 15% av den manliga befolkningen anses ha adhd, är det inte uppseendeväckande mycket? Det låter i mina öron som en otroligt hög siffra.

• Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?
  • Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2024-05-24 10:53:40 följande:

Aftonbladet skriver ALLTID dumheter om ADHD. Jag har bojkotterat den tidningen i några år bara för detta. 

Synd att du inte hade länk till socialstyrelsens skrivelse. Jag ger inte mycket på Aftonbladets tolkning. Kanske var de mer inne på att 15 % av pojkarna beter sig i skolan som om de hade ADHD. Och det är så, definitivt. Om inte fler. Men de har förstås inte alla ADHD, utan det är alla digitala medier. Tick-tock-generationen. 

www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/fortsatt-kraftig-okning-av-adhd-diagnoser/

Utifrån de data vi har är det nu 10,5 procent av pojkarna och sex procent bland flickorna som har en adhd- eller add-diagnos. Vi tror att andelen kommer att öka till 15 procent för pojkar och 11 procent för flickor innan utvecklingen skulle kunna plana ut. Men det bygger på att antalet nya fall inte fortsätter att öka, säger Peter Salmi.
  • Anonym (Hm)

Okej, så är allas åsikter att skärmar enskilt skapat 15% ADHD-utfall bland pojkpopulationen eller har det här bara slagit över i en skärmar-är-skälet-för-precis-allt-ont- diskussion igen?

• Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 13:02:24 följande:
    Stress hos mödrar skapar epigenetisk förändring så att barnen blir mindre stresståliga.
    Barnen sover för lite.
    Familjerna är stressadeoch det påverkar också barnen 
    Barnen använder skärm sju timmar per dygn och trönar aldrigpå uthållighet och djupare koncentration.
    Skolan fungerar dåligt och barnen får inte böcker.
    Är epigenetik vetenskapligt bevisat?

Att barn sover för lite kan de ju göra pga att de också läser för mkt. Eller såg tv eller spelade videospel som förr i tiden.

Familjens stress, kopplar du den till skärm? Inte till ekonomisk stress tex?

Att det borde finnas mer böcker i skolan håller jag dock med om.

Samhället annars är ju dock uppbyggt runt skärm, där många vuxna jobbar vid dator 8-17 som start. Hur tänker du komma från det?
  • Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2024-05-24 12:04:27 följande:
    Du har rätt i många punkter där. Specialklasser/-grupper - det är fråga om resurser. Och just nu sparas det extremt igen. 

Dock märker vi i skolan, jag jobbar själv på högstadiet, att nivån blir lägre, dvs. eleverna klarar inte av lika mycket alls. Det som var självklart för 20 år sedan, som eleverna gjorde självmant då, kan man knappt få de att göra nuförtiden. 

Varken det teoretiska och den traditionella katederundervisningen (som brukar fungera bättre för barn med NPF än grupparbete och att leta själv efter information) eller det mer kreativa egna kunskapssökandet fungerar bra numera.  Jag har jobbat ganska länge på en specialskola, men märker nu när jag är tillbaka på vanlig högstadium,  att nutidens elever inte gör mycket självmant.  Det börjar med : Ta med er böcker till lektion, öppna boken och titta i texten när jag går igenom texten, kolla upp orden i styckeordlistan när de själva jobbar med en text. 

Jag har även fått frågan, om de måste böja verbet nu också, och jag sa då tydligt att man alltid måste böja verbet (gäller tyska nu). De tror när de är klara med en sak så behöver de detta aldrig mer. Och så är det ju inte.  Jag tror att det beror på allt det digitala, att de tittar på videon på 4- 5 minuter på youtube, De fokuserar 5 minuter, mer går inte. Det var inte så för 20 år sedan! 

Kanske kan föräldrarna hjälpa till där också, och t.ex. titta på någon långfilm med barnen ibland, läsa högt även till äldre barn, där de lyssnar en längre stund. Att träna uthålligheten är en bra idé.
    Såg du att jag la in en länk ang Aftonbladets siffror, till Socialstyrelsens pressmeddelande? Att det var just diagnoser och inte symptom.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ADHD tjejen) skrev 2024-05-24 14:12:04 följande:
    Jag kan inte se att en enda person sagt något sådant. Inte i den här tråden i alla fall. 
    Va? Skärmar har ju nämnts genomgående.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ADHD tjejen) skrev 2024-05-24 14:40:46 följande:
    Kan du ett exempel på inlägg? Allt jag ser är att korta videor försämrar koncentrationen och att digitala läroböcker är sämre än fysiska. Jag ser inget där någon klagar på skärmar generellt eller påstår att det är den enda förklaringen. 
    Ja. Korta videos ses på skärm. Digitala läroböcker är skärm.
  • Anonym (Hm)
    Spucks skrev 2024-05-24 14:47:27 följande:
    Att skärmar nämns av många som en del av problemet är inte samma sak som att man säger att det enbart beror på skärmar. Men de har säkert en del i det hela. Du kan skrika att "men så ser vårt samhälle ut idag, vi måste förberede våra barn för ett liv framför skärmen!" så mycket du vill, det bryr sig ett barns hjärna inte om. 
    Nä. Jag är bara skeptisk till att skärmar påverkar så mkt som folk hävdar. Just då det hävdas samma sak om böcker, tvspel, tv och videospel tidigare, av föregående generation. Och där nästa generation sagt att "men det här nya, det är inte samma sak som det du påstår".

Att skärmtid tar tid från annan tid är ju dock en sak jag ser man kan jobba med.
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 16:23:52 följande:
    Jag tänker så här: Om man har tid att nöjessurfa i 7 h per dag , då ägnar man  inte mycket tid åt läxor och prov och är inte stressad av skolan i alla fall. Möjligtvis är man stressad av sina kontakter och sociala medier. 
    I Asien pluggar barnen normalt sett 7 h per dag, efter skolan, men svenska barn nöjessurfar 7h och känner sig stressade. 
    Nu kanske vi inte ska gå efter Asien (vilken del av Asien menar du ens?) som perfekt modell heller. Den hetsen har ju sina medföljande problem också.
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 18:24:05 följande:
    Jag talar om östasien, Kina, Japan, Sydkorea och Singapore i första hand. Men även Indierna är mycket ambitiösa med studierna, de som satsar på utbildning.

Men jag menar inte att våra barn skall plugga som koreaner och japaner. Men när nu barnen i snitt har tid att nöjessurfa 7 h per dag, då kan de ju knappast vara hårt belastade med skolarbete. 
    Var har du fått siffran 7 h i snitt för barn? (Och vilka åldrar av barn?)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ADHD tjejen) skrev 2024-05-24 18:58:05 följande:
    Man kan göra mycket annat på en skärm än att se korta videor och ha digitala läroböcker. 
    Ja?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-24 18:40:14 följande:

Om 15% har diagnosen så är ju frågan hur stort mörkertalet är. Som jämförelse är 16% av befolkningen svagbegåvade
    per definition (=iq lägre än en standardavvikelse under medel. Motsvarar alltid 16%) men långt ifrån alla av dessa 1,6 miljoner svenskar har kontakt med psykiatrin. Men skulle man iq-testa hela befolkningen skulle man komma upp i 16%. Om 15% av alla barn har en ADHD-diagnos trots att bara en mindre andel av barnen testas så är det ju så att andelen barn som skulle fylla kriterierna om alla testades, är högre. Frågan är hur pass mycket högre - jag antar att det finns studier på det.

15% låter ganska rimligt om mörkertalet är väldigt lågt, tycker jag.

Varför låter det rimligt?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ADHD tjejen) skrev 2024-05-24 20:16:51 följande:
    Du verkar tro att all skärmtid är samma sak och lika farligt/skadligt eller ofarligt. Förstår du verkligen inte att man kan göra olika saker med en skärm och vad man gör givetvis får olika konsekvenser. Det är exempelvis två helt olika saker att titta på korta videos i 1 1/2 timme och se en långfilm. Dessa saker går inte ens att jämföra fast man se dem på samma skärm under lika lång tid. 
    Herregud vad du feltolkar mig. Jag är inte emot skärmar. Däremot är jag emot att man använder skärmargumentet för att förklara snart varenda sak med unga människor.
  • Anonym (Hm)
    blomman 2 skrev 2024-05-24 19:57:57 följande:

Nu är min engelska urusel men jag kommer ihåg att b.la ADHD ökade i USA efter 11 september. Det spekulerades kring huruvida den stressen människor kände kunde ha påverkat fostret. 

Klart Intressant! 

Blir väl intressant att se om det ökar efter covidpandemin med nu då. Var själv gravid då och herregud, mer stressad har jag knappt varit. Dels över att bli smittad som gravid och sen över att vaccinet gick från TA DET INTE Som gravid till DU SKA TA DET. Hade sån ångest för det.
  • Anonym (Hm)
    Tow2Mater skrev 2024-05-25 01:57:23 följande:
    Stress har ju gått i vågor genom tiderna i samhällen. Men kanske just kvinnor varit förskonade i större utsträckning än män. Som försörjare har ju bördan legat på männen i högre grad. Från industrialiseringen på 1800-talet, till första världskriget, 30-talets ekonomiska kris och andra världskriget. Som kvinna var du generellt mindre påverkad av stress då du kunde förlita dig på mannen.
    Fast det finns ju olika typ av stress. Tror du inte det var stress att just inte ha mandat att påverka sin sits som kvinna utan tvingas hoppas att maken löste det, hur duglig eller oduglig han nu var?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (ADHD tjejen) skrev 2024-05-24 22:30:44 följande:

Du skrev bokstavligt talat ett ord. Vill du få fram vad du menar föreslår jag att du skriver mer än så. 

Jag förstår att du inte är emot skärmar det har du gjort väldigt klart. Det är ingen som sagt att bara skärmar eller skärmar generellt orsakar ADHD det som nämns är att EN (singular) orsak kan vara VISSA saker man gör på skärmarna kan påverka. 

Jag svarade det jag gjorde då jag ansåg att du medvetet feltolkade mig för debatterna skull ja.
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-25 14:05:18 följande:
    Stressen har definitivt ökat. Det finns många studier från USA som visar att barnen påverkas negativt när mamman har kvalificerade och stressfylld jobb, som läkare, under graviditeten. Förr hade kvinnor enklare jobb eller var hemmafruar. 
    Fast hemmafruarna gick ju på Vakuum så helt ostressade var de ju inte...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-25 15:25:07 följande:
    Fast hemmafruarna gick ju på Vakuum så helt ostressade var de ju inte...
    Haha, autocorrect.

Valium. Inte Vakuum.
Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?