• Anonym (felprio)

    Varför är det så accepterat att skämta om pappor?

    Har sett reklam för KPA pension ett par gånger och är en lärare som lyssnar på barn som berättar om saker. Vid ett tillfälle så är det ett barn som inte har med sin gympapåse, varpå barnet säger "det är pappas jävla ansvarsområde, säger mamma". 

    Nu senast dök en ny reklamfilm upp där barnet säger att hon varit med sin pappa och hans nya drägg, eller något i den stilen.

    Skulle man vända på det och byta ut pappa mot mamma, skulle det bli ett jäkla liv, då är det nån som blir kränkt och metoo och gud vet vad.

    Är det så bra att normalisera en mammas bitterhet på sina barn?

    Och varför är det så himla accepterat att driva om män och pappor?

  • Svar på tråden Varför är det så accepterat att skämta om pappor?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Q) skrev 2024-05-20 10:50:42 följande:
    Skämta och skämta. Reklamerna du pratar om speglar verkligheten. Väldigt många pappor tar inte ett lika stort ansvar i hemmet och kring barnen som mammorna, och att det kan vara infekterat när nya partners kommer in i bilden är ingen hemlighet. Om något så ?skämtas? det väl i så fall om mammor i just den reklamen eftersom man kan anta, om man tänker ett steg längre, att barnet hört från mamman att pappans nya tjej är ett drägg.
    Fast väldigt väldigt många gör det. Jag tror många (kanske särskilt här på FL) lever i någon värld för 20 år sen när männen inte vaknade, inte var föräldralediga, inte tog ansvar, vaknätter eller blöjbyten.  

    Jag ser runt mig bara män som gör exakt det, så därför vänder jag mig mot att man försöker påstå att inget ändrats.
  • Anonym (därför)
    Hur tänker du om att män gör reklam som förlöjligar andra män?
    För du inser väl att det är många män som gör reklaminslagen.
    Varför gör män så mot andra män? 
    Hur går dina tankar om det?
    För du får ju alltid det till att det är kvinnor som förlöjligar men varför gör då män
    det mot män i reklaminslag?

    Obs inte den då med läraren för där är det mamman man driver med.
    Har du sett den reklamen? 

    Men jösses vilket dåligt argument. Hur tror du folk som jobbar på otrohetssajter gör? Springer de själva runt och knullar andra eller kan det vara så att de gör det för att det är ett jobb?`Eller har du tänk dig att samtliga som driftar såna sajter ska säga upp sig omedelbart av "principiella" skäl?

    Ska folk som jobbar med bil, lastbilstillverklning säga upp sig för att bilar minsann skitar ner miljön?

    Hur går dina tankar om det?
    Anonym (Hur kan man missförstå den reklamen?) skrev 2024-05-20 10:50:01 följande:

    Men hur kan någon missförstå reklamen där en lärare pratar med två elever och ett av barnen säger, varannan vecka bor jag hos mamma och varannan vecka hos pappa och hans nya stolpskott som att det är pappan man skämtar om.
    Det är ju mamman man som man fattar har sagt så om pappans nya kvinna.

    Hur kan då någon då påstå att det är pappan man driver med?
    Det är ju mamman som inte klarar att pappan har en ny kvinna.

    Det är den reklamen för ett fackförbund där den läraren och olika elever gör reklam för det i olika reklaminslag.

    Hur kan ni få det till att det är pappan man driver med?


    Anonym (Hur kan man missförstå den reklamen?) skrev 2024-05-20 10:50:01 följande:

    Men hur kan någon missförstå reklamen där en lärare pratar med två elever och ett av barnen säger, varannan vecka bor jag hos mamma och varannan vecka hos pappa och hans nya stolpskott som att det är pappan man skämtar om.
    Det är ju mamman man som man fattar har sagt så om pappans nya kvinna.

    Hur kan då någon då påstå att det är pappan man driver med?
    Det är ju mamman som inte klarar att pappan har en ny kvinna.

    Det är den reklamen för ett fackförbund där den läraren och olika elever gör reklam för det i olika reklaminslag.

    Hur kan ni få det till att det är pappan man driver med?




  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 11:06:42 följande:
    Nja, jag vet av erfarenhet att många oxå drar på sig projektledarrollen för att de helt enkelt inte kan acceptera att saker inte görs exakt så som de vill att det ska göras. Vill man att andra ska göra saker själva så måste man ju kunna acceptera att de gör det på SITT sätt och inte på MITT sätt.

    Att självmant ta på sig ledarrollen för att man bara måste ha allt så sitt sätt och sen gnälla över det kanske hör till en helt egen bänk... hycklarbänken?
    Exakt detta. Jag kan själv komma på mig själv att ta över saker ibland för att min man inte gör saker på samma vis som jag gör. Har ibland medvetet då backat och hållt igen och låtit honom lösa det och tja, det visar sig ju att hans sätt också funkade, men på ett annat vis, med andra fördelar och andra brister, än mitt.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 11:06:42 följande:
    Nja, jag vet av erfarenhet att många oxå drar på sig projektledarrollen för att de helt enkelt inte kan acceptera att saker inte görs exakt så som de vill att det ska göras. Vill man att andra ska göra saker själva så måste man ju kunna acceptera att de gör det på SITT sätt och inte på MITT sätt.

    Att självmant ta på sig ledarrollen för att man bara måste ha allt så sitt sätt och sen gnälla över det kanske hör till en helt egen bänk... hycklarbänken?
    I min värld är de relativt få. Även när man läser i forum som här tycker jag det hör till undantagen att det är kvinnans nivå som är orimlig. Det är betydligt vanligare att det klagas över att männen inte ens spolar efter sig, lämnar snusprillor här och där eller låter disken stå på diskbänken i en vecka än att han inte byter lakan och handdukar varje vecka eller putsar spisen varje dag.

    Många kvinnor får ta projektledarrollen eftersom mannen inte tar några initiativ.
  • Anonym (XX&)
    Anonym (felprio) skrev 2024-05-20 08:20:21 följande:
    Varför är det så accepterat att skämta om pappor?

    Har sett reklam för KPA pension ett par gånger och är en lärare som lyssnar på barn som berättar om saker. Vid ett tillfälle så är det ett barn som inte har med sin gympapåse, varpå barnet säger "det är pappas jävla ansvarsområde, säger mamma". 

    Nu senast dök en ny reklamfilm upp där barnet säger att hon varit med sin pappa och hans nya drägg, eller något i den stilen.

    Skulle man vända på det och byta ut pappa mot mamma, skulle det bli ett jäkla liv, då är det nån som blir kränkt och metoo och gud vet vad.

    Är det så bra att normalisera en mammas bitterhet på sina barn?

    Och varför är det så himla accepterat att driva om män och pappor?


    Det har varit så sedan Lilla Fridolf och jag.

    Pappan är den "roliga" och mamman är huvudföräldern. Så ser den stereotypa bilden ut. Varsågod att utmana den. 
  • Anonym (Hur kan man missförstå den reklamen?)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-20 11:11:05 följande:
    De är förstås medvetna om att det är roligare och mer ok att driva med män. Sånt går hem i stugorna. De har också sett det många gånger på film och vet att folk gillar att skratta åt hopplösa män.
    Så män inte bara förlöjligar varandra då utan skrattar också åt andra hopplösa män?  Det går alltså hem i stugorna hos andra män då?
    Jag bara frågar för du skriver alltid att det är kvinnor som förlöjligar män men aldrig att män förlöjligar andra män eller att män förlöjligar kvinnor eller att kvinnor förlöjligar andra kvinnor.
    För om man läser allt du skrivit genom åren är det bara om kvinnor som förlöjligar män men då menar du alltså att män som förlöjligar män i reklamfilmer vet att andra män och kvinnor skrattar åt hopplösa män? är det så du menar?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-20 10:58:15 följande:
    Det är så det låter hos de flesta kvinnor jag känner. Alla har inte delat upp ansvarsområden utan många tänker att man gör väl hälften var utan att behöva dela upp det och ha scheman men oftast gör inte männen hälften så en uppdelning kan nog vara klokt för att slippa bråk kring det.

    Region Skåne har en bra checklista för att medvetandegöra par om hur fördelningen hemma ser ut, den används ofta för att få män att inse att de gör mindre.

    Senast i hösta kom ju en ny undersökning som visar att kvinnor gör mer i hemmet. (Jämställdsmyndigheten-livspusslet som inte går ihop)

    Så ljugarbänken är det snarare du som verkar sitta på, eller förminskande nedtryckarnas bänk kanske.
    Det är ingen newsflash att kvinnor gör mer i hemmet men att folk har en förmåga att överskatta det de själva bidrar med, även kvinnor kanske är.
    Jag tror statistiken på SCB kommer närmare sanningen än någon som generaliserar som kaffedraken.
    The Happiness Hypothesis: Finding Modern Truth in Ancient Wisdom
    Jonathan Haidt

    When my father drove me and my refrigerator up to college that first year, he told me that the most important things I was going to learn I would not learn in the classroom, and he was right. It took many more years of living with roommates, but I finally realized what a fool I had made of myself that first year. Of course I thought I did more than my share. Although I was aware of every little thing I did for the group, I was aware of only a portion of everyone else?s contributions. And even if I had been correct in my accounting, I was self-righteous in setting up the accounting categories. I picked the things I cared about-such as keeping the refrigerator clean-and then gave myself an A-plus in that category. As with other kinds of social comparison, ambiguity allows us to set up the comparison in ways that favor ourselves, and then to seek evidence that shows we are excellent co-operators. Studies of such "unconscious overclaiming" show that when husbands and wives estimate the percentage of housework each does, their estimates total more than 120 percent.21 When MBA students in a work group make estimates of their contributions to the team, the estimates total 139 percent.22 Whenever people form cooperative groups, which are usually of mutual benefit, self-serving biases threaten to fill group members with mutual resentment.
  • Anonym (Hur kan man missförstå den reklamen?)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 11:18:27 följande:
    Hur tänker du om att män gör reklam som förlöjligar andra män?
    För du inser väl att det är många män som gör reklaminslagen.
    Varför gör män så mot andra män? 
    Hur går dina tankar om det?
    För du får ju alltid det till att det är kvinnor som förlöjligar men varför gör då män
    det mot män i reklaminslag?

    Obs inte den då med läraren för där är det mamman man driver med.
    Har du sett den reklamen? 

    Men jösses vilket dåligt argument. Hur tror du folk som jobbar på otrohetssajter gör? Springer de själva runt och knullar andra eller kan det vara så att de gör det för att det är ett jobb?`Eller har du tänk dig att samtliga som driftar såna sajter ska säga upp sig omedelbart av "principiella" skäl?

    Ska folk som jobbar med bil, lastbilstillverklning säga upp sig för att bilar minsann skitar ner miljön?

    Hur går dina tankar om det?
    Anonym (Hur kan man missförstå den reklamen?) skrev 2024-05-20 10:50:01 följande:

    Men hur kan någon missförstå reklamen där en lärare pratar med två elever och ett av barnen säger, varannan vecka bor jag hos mamma och varannan vecka hos pappa och hans nya stolpskott som att det är pappan man skämtar om.
    Det är ju mamman man som man fattar har sagt så om pappans nya kvinna.

    Hur kan då någon då påstå att det är pappan man driver med?
    Det är ju mamman som inte klarar att pappan har en ny kvinna.

    Det är den reklamen för ett fackförbund där den läraren och olika elever gör reklam för det i olika reklaminslag.

    Hur kan ni få det till att det är pappan man driver med?




    Min fråga är direkt ställd till Kaffedraken eftersom han i åtskilliga inlägg varje vecka just påpekar att det är många kvinnor som förlöjligar män men han tar aldrig upp män som förlöjligar andra män eller kvinnor eller kvinnor som förlöjligar andra kvinnor.
    Du har säkert läst hans inlägg så därför är det intressant när han tar upp att även män kan förlöjliga.

    Dock är ju reklamen med läraren och barnen inte ett förlöjligande av pappan som tas upp här utan det är ju mamman som framstår som den som inte klarar av pappans nya utan har fått barnet att kalla henne pappans nya stolpskott.
    Ingen man förlöjligas i den reklamen.
  • Anonym (Lis)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-20 11:27:09 följande:
    Det är ingen newsflash att kvinnor gör mer i hemmet men att folk har en förmåga att överskatta det de själva bidrar med, även kvinnor kanske är.
    Jag tror statistiken på SCB kommer närmare sanningen än någon som generaliserar som kaffedraken.
    The Happiness Hypothesis: Finding Modern Truth in Ancient Wisdom
    Jonathan Haidt

    When my father drove me and my refrigerator up to college that first year, he told me that the most important things I was going to learn I would not learn in the classroom, and he was right. It took many more years of living with roommates, but I finally realized what a fool I had made of myself that first year. Of course I thought I did more than my share. Although I was aware of every little thing I did for the group, I was aware of only a portion of everyone else?s contributions. And even if I had been correct in my accounting, I was self-righteous in setting up the accounting categories. I picked the things I cared about-such as keeping the refrigerator clean-and then gave myself an A-plus in that category. As with other kinds of social comparison, ambiguity allows us to set up the comparison in ways that favor ourselves, and then to seek evidence that shows we are excellent co-operators. Studies of such "unconscious overclaiming" show that when husbands and wives estimate the percentage of housework each does, their estimates total more than 120 percent.21 When MBA students in a work group make estimates of their contributions to the team, the estimates total 139 percent.22 Whenever people form cooperative groups, which are usually of mutual benefit, self-serving biases threaten to fill group members with mutual resentment.
    Absolut, det är väldigt lätt att känna att man själv gör mest. Det är därför den blanketten från region Skåne är så bra. Då får man svart på vitt hur mycket man gör.

    Finns för övrigt ett kul klipp från lyxfällan(om jag inte minns fel) där de uppskattar hur mycket tid de lägger på hushållsarbete och mannen räknar tiden det tar för tvättmaskinen att tvätta som tid han sköter hushållet.😅
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hur kan man missförstå den reklamen?) skrev 2024-05-20 11:32:22 följande:
    Min fråga är direkt ställd till Kaffedraken eftersom han i åtskilliga inlägg varje vecka just påpekar att det är många kvinnor som förlöjligar män men han tar aldrig upp män som förlöjligar andra män eller kvinnor eller kvinnor som förlöjligar andra kvinnor.
    Du har säkert läst hans inlägg så därför är det intressant när han tar upp att även män kan förlöjliga.

    Dock är ju reklamen med läraren och barnen inte ett förlöjligande av pappan som tas upp här utan det är ju mamman som framstår som den som inte klarar av pappans nya utan har fått barnet att kalla henne pappans nya stolpskott.
    Ingen man förlöjligas i den reklamen.
    Ja, jag gillar inte det, och tycker det är onödigt. Betyder inte att jag är omedveten om vad många kvinnor får stå ut med. Jag har pratat med många kvinnor som berättat saker. Men jag väljer att oftast kritisera kvinnor som beter sig illa.
Svar på tråden Varför är det så accepterat att skämta om pappor?