• Karl Alexander

Jag vill testa Familjelivs moral

Ser ni något omoraliskt/fel/whatever med dessa bilder, eller är de oskyldiga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag vill testa Familjelivs moral
  • Anonym (Hjj)
    Karl Alexander skrev 2024-05-17 13:55:17 följande:
    OK, så med målgrupp menar du ålder. Målgruppen är 12+. Så både barn och vuxna, men inte små barn.
    12+? Varför skulle äldre titta på sådana bilder. Ser ut som Barbie dockor 
  • Anonym (Hjj)
    Karl Alexander skrev 2024-05-17 13:55:17 följande:
    OK, så med målgrupp menar du ålder. Målgruppen är 12+. Så både barn och vuxna, men inte små barn.
    Nu blev allt bara skumt 
  • Meddelande borttaget
  • Karl Alexander
    Postman skrev 2024-05-17 14:07:28 följande:

Ser inget uppseendeväckande I bilderna. Förstår att det är fantasy och lägger inga mer värderingar i det.  

Var går din gräns?
  • fultextad användarhandbok

Det här är ingen moralisk, utan etisk fråga, som jag förstår det.

Bilder i sig existerar inte utan en upplevare, skapare eller mottagare, hur man än ser det. Det gör heller inte etik eller oskyldighet, bilder kan alltså inte vara varken oetiska eller etiska, endast upplevelser kan vara det. Att man reagerar på en tecknad bild är för att den sammanfaller med vårt evolutionära gränssnitt. Vi kan uppfatta pixlarna, som bilden består av, och associera det till något gynnsamt eller ogynnsamt och till olika egenskaper, i det här fallet mänskliga sådana, så som händer och vader med mera.

• Karl Alexander
    fultextad användarhandbok skrev 2024-05-17 15:18:07 följande:

Det här är ingen moralisk, utan etisk fråga, som jag förstår det.

Bilder i sig existerar inte utan en upplevare, skapare eller mottagare, hur man än ser det. Det gör heller inte etik eller oskyldighet, bilder kan alltså inte vara varken oetiska eller etiska, endast upplevelser kan vara det. Att man reagerar på en tecknad bild är för att den sammanfaller med vårt evolutionära gränssnitt. Vi kan uppfatta pixlarna, som bilden består av, och associera det till något gynnsamt eller ogynnsamt och till olika egenskaper, i det här fallet mänskliga sådana, så som händer och vader med mera.

Hahaha, du snurrar in dig själv i gallimatias. Klart det spelar roll vad en bild föreställer, precis som det spelar roll vad intentionen var då bilden skapades.
    Karl Alexander skrev 2024-05-17 15:20:16 följande:
    Hahaha, du snurrar in dig själv i gallimatias. Klart det spelar roll vad en bild föreställer, precis som det spelar roll vad intentionen var då bilden skapades.
    Vad som spelar roll uppstår i betraktandet av bilden. Var finns det annars, än i upplevandet? Avsikter finns inte heller någon annanstans än i den eller de personernas upplevelser då de skapade bilden. Var finns de annars? Kan man mäta begreppet spela roll och begreppet avsikter?
  • Karl Alexander
    fultextad användarhandbok skrev 2024-05-17 15:28:15 följande:
    Vad som spelar roll uppstår i betraktandet av bilden. Var finns det annars, än i upplevandet? Avsikter finns inte heller någon annanstans än i den eller de personernas upplevelser då de skapade bilden. Var finns de annars? Kan man mäta begreppet spela roll och begreppet avsikter?
    OK, och hur betraktar du bilderna?
  • Postman
    Karl Alexander skrev 2024-05-17 15:13:26 följande:
    Var går din gräns?

Jag vet inte, jag ser inget som helst sexuellt i dessa bilder. Jag är helt likgiltig när jag ser den, jag ser endast en sagofigur, det är detsamma som när jag ser Tingeling, Kajsa Anka eller andra tecknade figurer. För mig är det omöjligt att associera till något sexuellt eller erotiskt. Kajsa och Kalle Anka har inga byxor på sig, jag tänker inte sexuellt för det heller. Detsamma när jag spelar dataspel, jag tänker inte sex eller könsroller, jag ser fantasin, miljön och spelet endast.  

Karl Alexander skrev 2024-05-17 15:36:18 följande:
    OK, och hur betraktar du bilderna?
    Jag betraktar bilderna helt subjektivt, som alla andra. Det första jag lade märke till var det som kanske ska motsvara såpbubblor och som ser ut att ha något som skulle kunna tolkas som halo runt sig. Det andra jag lade märke till är att det som kanske ska föreställa pupiller är vita.
Svar på tråden Jag vill testa Familjelivs moral