Inlägg från: Karl Alexander |Visa alla inlägg
  • Karl Alexander

Jag vill testa Familjelivs moral

Ser ni något omoraliskt/fel/whatever med dessa bilder, eller är de oskyldiga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag vill testa Familjelivs moral
  • Karl Alexander
    Mandel skrev 2024-05-17 13:37:53 följande:

Vilken är målgruppen för bilderna?

Intressant fråga. Spelar det roll och hur i så fall? Jag vill gärna ha diskussion.
  • Karl Alexander
    Mandel skrev 2024-05-17 13:52:28 följande:
    Är det för vuxna så blir så klart svaret ett helt annat än om målgruppen är barn.

Har dock ändå svårt för varför man ska sexualisera ett sagoväsen genom att ha bar mage och slits upp till "skinvecket" liksom. Märkligt att det ska behövas för att sälja spel osv till vuxna män.
    OK, så med målgrupp menar du ålder. Målgruppen är 12+. Så både barn och vuxna, men inte små barn.
  • Karl Alexander
    Postman skrev 2024-05-17 14:07:28 följande:

Ser inget uppseendeväckande I bilderna. Förstår att det är fantasy och lägger inga mer värderingar i det.  

Var går din gräns?
  • Karl Alexander
    fultextad användarhandbok skrev 2024-05-17 15:18:07 följande:

Det här är ingen moralisk, utan etisk fråga, som jag förstår det.

Bilder i sig existerar inte utan en upplevare, skapare eller mottagare, hur man än ser det. Det gör heller inte etik eller oskyldighet, bilder kan alltså inte vara varken oetiska eller etiska, endast upplevelser kan vara det. Att man reagerar på en tecknad bild är för att den sammanfaller med vårt evolutionära gränssnitt. Vi kan uppfatta pixlarna, som bilden består av, och associera det till något gynnsamt eller ogynnsamt och till olika egenskaper, i det här fallet mänskliga sådana, så som händer och vader med mera.

Hahaha, du snurrar in dig själv i gallimatias. Klart det spelar roll vad en bild föreställer, precis som det spelar roll vad intentionen var då bilden skapades.
  • Karl Alexander
    fultextad användarhandbok skrev 2024-05-17 15:28:15 följande:
    Vad som spelar roll uppstår i betraktandet av bilden. Var finns det annars, än i upplevandet? Avsikter finns inte heller någon annanstans än i den eller de personernas upplevelser då de skapade bilden. Var finns de annars? Kan man mäta begreppet spela roll och begreppet avsikter?
    OK, och hur betraktar du bilderna?
  • Karl Alexander
    Postman skrev 2024-05-17 15:51:19 följande:

Jag vet inte, jag ser inget som helst sexuellt i dessa bilder. Jag är helt likgiltig när jag ser den, jag ser endast en sagofigur, det är detsamma som när jag ser Tingeling, Kajsa Anka eller andra tecknade figurer. För mig är det omöjligt att associera till något sexuellt eller erotiskt. Kajsa och Kalle Anka har inga byxor på sig, jag tänker inte sexuellt för det heller. Detsamma när jag spelar dataspel, jag tänker inte sex eller könsroller, jag ser fantasin, miljön och spelet endast.  

Tingeling är ju känd för att vara inspirerad av Marilyn Monroe, och Kajsa Anka är inte gestaltad för att se ut som en människa.

Jag tror faktiskt att vissa i tråden spelar dumma istället för att ta del av ett intellektuellt samtal om gränser och moral.
  • Karl Alexander
    Postman skrev 2024-05-17 16:09:43 följande:
    Vill du ha ett intellektuellt samtal om gränser och moral får du nog lägga in verkliga bilder istället för tecknad fantasy. 
    Men det är ju det som är poängen. Det ska INTE vara verkliga människor. Hade jag postat bilder som de i ts, men på riktiga människor hade jag blivit avstängd.
  • Karl Alexander
    Anonym (hj) skrev 2024-05-17 16:26:31 följande:
    Jag tänker på sex när jag spear candycrush.
    Tyvärr är det så här det ser ut på FL. Oseriösa och ignoranta troll som inte förstår eller vill förstå diskussionsämnet. Trist.
  • Karl Alexander
    Anonym (hj) skrev 2024-05-17 16:47:53 följande:
    Jag förstår vad det är du försöker säga, men jag kommer från en generation där nakenhet i rimlig grad inte är onaturligt. Är 70-talist.

Det är en tecknad figur som inte ser realistisk ut!
    Hon ser ut som en människa. Det är ingen Disney-figur som ser ut som en anka eller en hund.
  • Meddelande borttaget
  • Karl Alexander
    Anonym (hj) skrev 2024-05-17 19:05:42 följande:
    Så om man inte tycker som du är man oseriös och ett troll? Varför ska vi diskutera ens då?
    Därför att alla som inte är mentalt efterblivna eller trollar kan se att älvan är menad att se ut som en människa. Precis som att älvorna i Sagan om Ringen ser ut som människor (till skillnad från exempelvis orcher).

Sedan att hon inte ser fotorealistisk ut, absolut. Men menar man på fullaste allvar att hon inte ser ut som en människa har man en skruv lös.
  • Karl Alexander
    Anonym (Emil) skrev 2024-05-17 19:17:10 följande:
    Nivån som sagt. JätteKUL att vara i rumptrådarna.
    Vilken nivå? Känns som att folk här och på Flashback bara är arga och bittra och sitter och stör sig på allting. Sorligt.
  • Karl Alexander
    Anonym (va?) skrev 2024-05-17 22:46:09 följande:
    Bilden i TS ser ut som en figur i ett datorspel, varken mer eller mindre, och inte i närheten av att likna en människa. 
    Det här är så löjeväckande att jag inte orkar bry mig längre. Snacka om att ni hade blivit tillrättavisade efter noter i rätten om det här hade blivit juridiskt (då kan man inte trolla, spela dum eller snacka skit).
Svar på tråden Jag vill testa Familjelivs moral