• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • nattuw
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 10:52:32 följande:
     Du har en mycket förvrängd bild av vad Hamas propaganda är för något. Tycker du att även det här är Hamas propaganda?
    Vill du sprida Hamas propaganda och det inte bryter mot familjelivs stadgar så...
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 11:42:11 följande:
    ..... Du kan inte hävda egna rättigheter samtidigt som du begränsar samma rättigheter till andra.

....
    Så då menar du alltså att de palestinier som kräver en egen stat per definition erkänner judarnas rätt till sin stat?
  • Anonym (Anti-extremist)
    nattuw skrev 2024-11-07 11:58:56 följande:
    Vill du sprida Hamas propaganda och det inte bryter mot familjelivs stadgar så...
    Jaha, FN är Hamas? Här kommer mer.

"Syftet för de våldsamma bosättarna är att ta i sin besittning någon annans egendom med hot, terror och ibland med dödligt våld för att förverkliga sina politiska eller religiösa mål.

Om detta inte är terrorism medan Hamas attacker är det, lever vi med Alice i Spegellandet, där det inte går att hitta någon mening eller logik bortom makt:

?När jag använder ett ord?, sade Klumpedumpe med en ganska snorkig röst, ?så betyder det just det jag vill att det ska betyda ? varken mer eller mindre?. ?Frågan är?, sa Alice, om man kan få ord att betyda olika saker?. ?Frågan är?, sa Klumpedumpe, ?vem som bestämmer. Det är hela saken?.

Marco Nilsson, docent i statsvetenskap och terrorforskare, Jönköping university"

Mentat skrev 2024-11-07 12:23:25 följande:
    Så då menar du alltså att de palestinier som kräver en egen stat per definition erkänner judarnas rätt till sin stat?
    🤣👍 Nja, du har nog lite svårt att förstå det jag skrev.

Men, palestinier har redan erkänt Israel. 
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 11:42:11 följande:
    Ja varför inte! 

Så du accepterar alltså en judisk stat i det historiska Israel

Detta är själva grunden i sionismen ? ett judiskt hemland i det bibliska Israel

Grattis du är sionist!

,

Du accepterar också att landet skall baseras på ägandet av marken. Jag bara antar att du tycker detsamma om araberna ? den mark de ägde borde de kunna ha fått en stat på.

Det betyder alltså att skapandet av två stater INTE skall baseras på vem som BOR där för tillfället utan på vem som ÄGER marken.

Då återstår den mark som var statlig och alltså inte ägdes av någon av parterna ? den största delen av området. Jag kan inte se något principiellt problem med att denna delas ut till bägge parter för deras respektive stat. Vad säger du om den saken?

• Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 12:29:53 följande:
    🤣👍 Nja, du har nog lite svårt att förstå det jag skrev.

Men, palestinier har redan erkänt Israel. 
    Jag förstår nog alldeles utmärkt, tack.
    Vissa palestinier har erkänt Israel, ja. Det är inte de som är problemet utan Hamas, PFLP, Svarta September, Al-Aqsamartyrena, Islamiska Jihad, Hizbollah och liknande.
    Anonym (fi) skrev 2024-11-07 12:35:39 följande:

Så du accepterar alltså en judisk stat i det historiska Israel

Detta är själva grunden i sionismen ? ett judiskt hemland i det bibliska Israel

Grattis du är sionist!

,

Du accepterar också att landet skall baseras på ägandet av marken. Jag bara antar att du tycker detsamma om araberna ? den mark de ägde borde de kunna ha fått en stat på.

Det betyder alltså att skapandet av två stater INTE skall baseras på vem som BOR där för tillfället utan på vem som ÄGER marken.

Då återstår den mark som var statlig och alltså inte ägdes av någon av parterna ? den största delen av området. Jag kan inte se något principiellt problem med att denna delas ut till bägge parter för deras respektive stat. Vad säger du om den saken?

🤣 
    Det historiska Israel, enligt sionisterna själva är inte bara 6 % av området. Du borde veta det. Det historiska Israel, enligt sionisterna, omfattar hela dagens Israel, Västbanken och Golanhöjderna. Det är precis de områden som Israel tagit över med våld. Därmed fallerar hela din resonemang. Sionismen är inte önskan att ha ett judiskt land på 6% av området. Sionismen är att roffa åt sig allt inklusive områden där ett annat folk är majoritet. Det är just detta rofferi som gör att framförallt revisionistisk sionism är inte förenligt med dagens moderna demokrstiska värderingar. 

Sedan är det väldigt tydligt att palestinierna ägde en mycket stor del av området.

• Anonym (fi)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 12:59:35 följande:
    Det historiska Israel, enligt sionisterna själva är inte bara 6 % av området.

Det historiska Israel enligt ALLA är inte 6% av området men nu har du ju accepterat principen om ett judiskt hemland i det historiska Israel.

Det gör dig till en anhängare av den sionistiska idén om ett eget judiskt land, någonstans inom det historiska Israel.

Det är inget du behöver skämmas för.

Även om det motsäger det du tidigare skrivit om att "inget folk har rätt till självbestämmande"
  • nattuw
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 11:04:20 följande:
    Rent krasst kan ingen hävda självbestämmanderätt genom att fördriva ett annat folk som lever där och stjäla deras områden. Etniskt rensning och folkmord kan aldrig vara rätt väg till ett eget land och självbestämmanderätt.
    Rent krasst har alla moderna och historiska stater uppstått genom övertagande av andra gruppers områden. Ofta med inslag av etnisk rensning. Det är så stater föds, förändras och försvinner in i historien.

Den amerikanska kontinenten är nog det folk oftast tänker på men samma sak har skett i Europa, Asien, Afrika och Oceanien. Här bör det tilläggas att etnisk rensning och övertagande av andra gruppers områden inte kom till övriga världen genom europeisk kolonialism utan fanns där långt innan européerna upptäckte världen.

Om vi lämnar historien och vänder blicken mot nutiden så vill terrororganisationer som Hamas och Hizbollah genomföra en etnisk rensning i det område som idag är staten Israel. Israelerna som, föga förvånande, inte vill bli slaktade för att några terrororganisationer vill ta över deras land för ett för Israel existentiellt krig mot dessa terrororganisationer och deras allierad.

Så Israelerna är helt överens med dig om att etnisk resning och folkmord inte är rätt väg till ett eget land och självbestämmande. Det är därför Israelerna inte stillatigande låter sig slaktas medan terroristerna tar över deras land.
    Anonym (fi) skrev 2024-11-07 13:09:31 följande:

Det historiska Israel enligt ALLA är inte 6% av området men nu har du ju accepterat principen om ett judiskt hemland i det historiska Israel.

Det gör dig till en anhängare av den sionistiska idén om ett eget judiskt land, någonstans inom det historiska Israel.

Det är inget du behöver skämmas för.

Även om det motsäger det du tidigare skrivit om att "inget folk har rätt till självbestämmande"
    Moget 🤣👍

Om det historiska Israel är inte 6% av området varför föreslår du då att det ska bara vara 6%. Är inte det antisemitiskt? Du verkar vara mot judarnas självbestämmande i det historiska Israel.

Jag noterar att du inte för en saklig diskussion men har inte heller haft större förväntningar.
    nattuw skrev 2024-11-07 13:23:21 följande:
    Rent krasst har alla moderna och historiska stater uppstått genom övertagande av andra gruppers områden. Ofta med inslag av etnisk rensning. Det är så stater föds, förändras och försvinner in i historien.
    Nja, du glömmer bort att vi idag har internationella lagar,  så tex etnisk rensning och folkmord är olagliga. Just därför anklagas Israel av ICJ. 

Resten är så oseriöst att jag inte ens vill ta i det.
    Mentat skrev 2024-11-07 12:43:17 följande:
    Jag förstår nog alldeles utmärkt, tack.
    Vissa palestinier har erkänt Israel, ja. Det är inte de som är problemet utan Hamas, PFLP, Svarta September, Al-Aqsamartyrena, Islamiska Jihad, Hizbollah och liknande.
    Om dessa terroristiska organisstioner är problemet varför Israel urskilningslöst dödar oskyldiga civila?

När ska Israel erkänna palestiniernas rätt att existera i ett eget land? 
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 15:32:30 följande:
    Om dessa terroristiska organisstioner är problemet varför Israel urskilningslöst dödar oskyldiga civila?

När ska Israel erkänna palestiniernas rätt att existera i ett eget land? 
    1) Det är uppenbarligen inte urskillningslöst, antalet offer må vara tragiskt många men det är förvånansvärt FÅ efter ett helt års krig i stadsmiljö och
    2) De som är civila och inte bara Hamassoldater utan uniform blir offer därför att Hamas gömmer sig bland civila och vägrar släppa gisslan så att kriget inte kan avslutas.
    3) Israel erkände palestiniernas rätt till ett eget land 1947-8, då de utropade sin stat på den halva som FN:s delningsplan hade tilldelat dem.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-07 10:47:32 följande:
    Rent krasst enligt definitionen är det att vara emot judiskt SJÄLVBESTÄMMANDE som är antisemitism.

Teoretiskt behövs inte staten Israel, som den geografiskt ser ut idag, för att uppfylla judarnas rätt till självbestämmande men i all praktisk mening så är det Israel som är garanten för det judiska självbestämmandet så när någon föreslår att Israel inte har rätt att existera så landar det i antisemitism.

Exempelvis om man förespråkar en en-statslösning dit alla "flyktingar" har rätt att återvända och man ska ha ett gemensamt styre mellan araber och judar - där judarna kommer att vara i minoritet dessutom.

Rent hypotetiskt: alla verkar vara överens om att judarna redan på Ottomanska rikets tid ägde mark i området..

Skulle du kunna tänka dig att judarna då på DEN marken - marken de själva ägde och inte "stulit" från någon - skulle få bilda ett Israel med judiskt självbestämmande?
    Jag tycker inte att någon ska bestämma på bekostnad av någon annan i ett område som fler än en part ser som sitt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    Mentat skrev 2024-11-07 16:05:59 följande:
    1) Det är uppenbarligen inte urskillningslöst, antalet offer må vara tragiskt många men det är förvånansvärt FÅ efter ett helt års krig i stadsmiljö och
    2) De som är civila och inte bara Hamassoldater utan uniform blir offer därför att Hamas gömmer sig bland civila och vägrar släppa gisslan så att kriget inte kan avslutas.
    3) Israel erkände palestiniernas rätt till ett eget land 1947-8, då de utropade sin stat på den halva som FN:s delningsplan hade tilldelat dem.
    Jag har redan, många gånger, beskrivit varför jag anser att det är folkmord och vem är det som begår det. Så, jag hoppar över första två punkterna. (Du får gärna läsa mina tidigare kommentarer. Massor med både bevis, fakta och mina egna åsikter om ämnet).

srael har aldrig formellt erkänt en palestinsk stat. Den nuvarande israeliska regeringen under premiärminister Benjamin Netanyahu är starkt emot ett sådant erkännande och Israel gör allt för att det ska vara omöjligt att skapa ett Palestinskt land. Det är idag tydligt att Israel vill ha allt och lite till på palestiniernas bekostnad.

Bosättningar: Israel har fortsatt att bygga och expandera olagliga bosättningar på ockuperad palestinsk mark på Västbanken och i östra Jerusalem. Detta fragmenterar det palestinska territoriet och gör det svårare att skapa en sammanhängande palestinsk stat.

Separationsbarriären: Israel har byggt en mur som sträcker sig långt in på Västbanken, vilket gör delar av området oåtkomligt för palestinier och i praktiken annekterar palestinskt land.

Ockupation: Den långvariga israeliska militära ockupationen av Västbanken och kontrollen över östra Jerusalem hindrar palestinskt självstyre.

Blockad av Gaza: Israel har tidigare upprätthållit en blockad av Gaza, vilket kraftigt begränsade områdets utvecklingsmöjligheter. Idag är hela Gaza i ruiner pga Israels urskillningslösa bombningar.

Jerusalems status: Israel har ensidigt annekterat östra Jerusalem, som palestinierna ser som sin framtida huvudstad.

Vägran att acceptera tidigare fredsplaner: Flera israeliska regeringar har avvisat internationella fredsinitiativ som syftat till en tvåstatslösning.

Flera europeiska länder, som Norge, Spanien och Irland, har nyligen meddelat att de kommer att erkänna Palestina som stat, vilket ökar det internationella trycket på Israel. Och hur reagerade Israel? Israel kallade hem sina ambassadörer från de berörda länderna.

Medan det internationella samfundet i allt högre grad stödjer ett sådant erkännande, förblir Israels officiella ståndpunkt oförändrad, särskilt under den nuvarande regeringen.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-07 16:05:59 följande:
    1. Jo urskiljningslöst. Israel anser sig inte kunna undvika att döda civila män, kvinnor och barn, men det är givetvis ett val. 17 300 barn har ju inte dött av misstag.
    2. Kriget började långt före 7 oktober.
    3. Man ska inte dela ut något man inte själv äger och sedan bli förvånad om inte alla som anser sig ha rätt blir nöjda.

www.dn.se/varlden/misk-dodades-i-en-israelisk-attack-en-av-17-300-barn-som-rapporteras-doda-i-gazakriget/
  • nihka
    nihka skrev 2024-11-07 17:13:42 följande:
    Jag tycker inte att någon ska bestämma på bekostnad av någon annan i ett område som fler än en part ser som sitt.
    Två tummar ner för detta inlägg. Det betyder att det finns minst två personer som anser att någon har rätt att bestämma på någon annans kostnad i ett område som fler än en part ser som sitt. Så heja Putin i Ukraina med andra ord...

Undrar om det är samma två individer som tycker det är OK att man skjuter igenom deras barn?
    nihka skrev 2024-11-07 19:06:43 följande:
    Två tummar ner för detta inlägg. Det betyder att det finns minst två personer som anser att någon har rätt att bestämma på någon annans kostnad i ett område som fler än en part ser som sitt. Så heja Putin i Ukraina med andra ord...

Undrar om det är samma två individer som tycker det är OK att man skjuter igenom deras barn?
    Det är egentligen en person. Sedan är det hennes familjemedlemmar som dyker upp ibland.
  • FuckGoggleAskMe

">

Ne
    j, delta reflekterar inte alla Palestiniers syn, bara några slumpmässigt utvalda. Men det är en nylig utfrågning som belyser problemet i Mellanöstern. Många palestinier vill inte ha två stater, bara en palestinsk.
Svar på tråden Israel folkmord