• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 20:50:19 följande:
    De extrema sionisternas logik är:
    Vi blev fördrivna härifrån för två tusen år sedan av romare och nu, två tusen år efter, har vi rätt att fördriva palestinier och skapa vårt land här. Men vi är moderna och civiliserade.
    Hamas vill utplåna Israel så nu ska vi utplåna palestinier men det är inte samma sak.
    Hamas är terrorister så nu har vi rätt att döda alla civila palestinier men vi är inte muslimer så vi kan inte vara terrorister.
    När Hamas hänsynslöst dödar civila är det terroristatack men när vi lika hänsynlöst dödar 40 gånger fler, varav hälften barn, då är det försvar. Det är Hamas fel att vi dödar oskyldiga palestinier och det är offrens fel att de inte kan fly någonstans.

Så "same same but different" som en rolig figur sa. Vi gör samma saker som Hamas men är civiliserade med demokratiska värderingar medans de andra är galningar.
    Men de kan ju fly har ju någon stjärna i tråden sagt. Civilbefolkningen flyttar tydligen runt frivilligt inom Gaza och har lärt sig hur man undkommer raketattacker...
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 08:31:09 följande:
    Jag håller bara inte med dig och det kan du hantera bäst du vill.
    Det har jag inga som helst problem med. Kruxet är bara att du inte sade vad det var du inte höll med om, du bara tillskrev mig åsikter jag inte har gett något som helst uttryck för. Det är inte att diskutera.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-01 23:49:22 följande:
    Det är precis poängen! Det är bara DU som tycker detta. 

Han som sköt muslimer under fredagsbön var en galning. Antagligen psykotiskt.

Han som sköt Yizak Rabin var en extremist. Men det förekommer. Anser du att Norge är ett land med terroristproblem? Inte? Men Breivik då? 
    Nu är inte Breivik minister i den norska regeringen och får fritt utrymme att sprida sitt manifest, medan Israel har en delvis lite mer tillåtande syn på spridningen av antipalestinsk propaganda och våldsbudskap från sina ministrar.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 08:44:32 följande:
    Det har jag inga som helst problem med. Kruxet är bara att du inte sade vad det var du inte höll med om, du bara tillskrev mig åsikter jag inte har gett något som helst uttryck för. Det är inte att diskutera.
    Om du inte vill att andra ska tillskriva dig åsikter du inte har kanske du skulle låta bli att göra så själv.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 08:48:34 följande:
    Om du inte vill att andra ska tillskriva dig åsikter du inte har kanske du skulle låta bli att göra så själv.
    Som sagt: Antingen har du inte satt dig in i sammanhanget och vill inte medge det eller så vill du bara provocera och är totalt oseriös. Fler alternativ gives icke.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-02 00:03:01 följande:
    Jag har inte bara läst dem, utan jag har pekat ut varenda en av dem när din "kollega" har brytit mot dem i tidigare trådar. Jag kan dem nästan utantill. 

Men det du säger är helt ologiskt och faktiskt fel. Nej, man är inte antisemit om man (som jude?) inte skulle hålla med om alla punkter. Bara om själv bryter mot någon av dessa punkter. 

Och det har förstås inget med kritik mot Israel att göra, utan det gäller DESSA PUNKTER. Du har länkat till dem - läs dem då också, så vet du skillnaden! 
    Jag har inga "kollegor" i tråden och ingen har gjort några antisemitiska uttalanden.

Läs om. Läs rätt. ALLA invändningar mot HUR Israel både skapat och upprätthåller sin stat klassas som antisemitism. Det innebär naturligtvis att en väldigt massa judar enligt de definitioner som finns får anses vara antisemiter åtminstone på vissa punkter. 

Och vad är det för egenhändigt hopsnickrad definition du kommer med nu att man behöver inte hålla med utan man måste bryta mot någon av dessa punkter för att klassas som antisemit. Det räcker med att man talar om att man inte håller med.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 09:02:00 följande:
    Som sagt: Antingen har du inte satt dig in i sammanhanget och vill inte medge det eller så vill du bara provocera och är totalt oseriös. Fler alternativ gives icke.
    Peka på ETT enda antisemitiskt uttalande i tråden.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-02 00:04:31 följande:
    Nej, det är förstås ingen tävling utan det som är avgörande är att de judiska INTE FINNS LÄNGRE. Alltså utgör de inget hot. Logiskt, eller?
    Tråkigt att du på rasistiskt vis tillskriver en hel språkgrupp samma åsikter.
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-02 00:04:18 följande:
    Nej, alla dessa är terrorister.
    Det måste vara de terrorister vi inte behöver oroa oss för. De har nämligen inga följare till skillnad från de palestinska terroristerna där varenda man, kvinna och barn står bakom dem, so bombs away!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-02 00:14:54 följande:
    Ska vi också insistera att alla 65 miljoner människor som fördrevs efter andra världskriget får återvända? Min mamma var nämligen en av dem. Ändå har jag aldrig ens kommit på idén att åka till nuvarande Polen för att kräva tillbaka en eventuell släktgård eller ett hus. Det kanske finns. Men jag tycker det är självklart att man inte kan fördriva folk som bor där NU. 

Det var mycket tragiskt som hände då. Men man kan aldrig vrida klockan tillbaka. Israel finns och kommer inte att försvinna. Och en del av Tyskland är Polen nu. Och tyskarna har inte rätt att kräva något tillbaka, de har ju börjat kriget. Men vänta.... araberna har också börjat krig mot judarna, genast efter FNs delningsbeslut och Israels statsgrundning.

Och de förlorade land också när de ÄNNU EN GÅNG började ett krig mot Israel 1067. Och sedan en gång till 1973.
    Det är redan så för judar. Israel välkomnar alla som är minst barnbarn till en jude tillbaka till "Det förlovade landet". Det är vad som gäller NU. Däremot finns ingen sådan motsvarighet för återvändande palestinier NU. Eller någonsin.
Svar på tråden Israel folkmord