• Anonym (Hm)

Ingen av oss vågar ta steget, vad göra?

Jag och en tjej har gillat varandra ett tag nu. Men ingen av oss vågar ta första steget. Hela tiden ett steg fram, två bak osv.
    Min fundering är nu om det jag ska försöka mer eller om det bara är att lägga ner då det förmodligen inte kommer bli något då vi båda är för blyga, samt att det känns som det gått för länge nu och hamnat i ett konstigt läge? 

Mvh

• Svar på tråden Ingen av oss vågar ta steget, vad göra?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2024-05-14 22:38:34 följande:
    Det är ju din förlust isf. Jag förstår inte varför du är intresserad av en tjej som inte ens pratar med dig. Obegripligt.
    Ja. Hade jag fått bestämma hade jag inte varit intresserad av henne, speciellt när det inte verka bli något. Men det verkar inte som att jag styr över det. Hon kommer i mina tankar hela tiden ändå. Och jag blir nervös och blyg runt henne.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-14 22:35:37 följande:
    Exakt så känner jag. Det är inte bara ett vanligt intresse från min sida, utan jag tänker på henne hela tiden. Och jag vill gå vidare, samtidigt som hon ger mig tecken hela tiden, men ingen av oss gör något. 
    Så kände jag för hon jag senast var kär i. Hon var unik, aldrig träffat nån som henne. Tänkte på henne hela tiden, men jag vågade inte göra nåt eftersom vi jobbade ihop. Plus att jag inte visste OM jag skulle göra nåt, eftersom det var stor åldersskillnad, och så var jag rädd att få nej. Sen när vi inte längre jobbade ihop så ville jag ändå chansa, så att jag inte skulle gå och ångra det sen. Man får nog ta med det i beräkningen, att om man får nej, så ska man fortsätta ses och det kanske kan bli jobbigt. Jag stötte på andra kvinnor också på jobbet, men då var jag inte kär. Vi fortsatte jobba ihop efter det, och först så var det lite spänt, men det gick över. Jag gjorde ingen stor grej av det.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-14 22:42:44 följande:
    Ja. Hade jag fått bestämma hade jag inte varit intresserad av henne, speciellt när det inte verka bli något. Men det verkar inte som att jag styr över det. Hon kommer i mina tankar hela tiden ändå. Och jag blir nervös och blyg runt henne.
    Du väntar alltså passivt på att hon ska ta initiativ till att ni ska träffas på tu man hand. Men varken hon eller du pratar med varandra. Tycker det är en underlig förväntan att ha på andra. Du vill att något (någon) ska komma serverat till dig. Känns lite självcentrerat.
  • 1omtänksam

Hej Ts! 
    Det är jobbigt att sväva i ovisshet. Eller när det finns en spänning och en attraktion i luften men ingetbgörs. Vet själv exakt hur det känns. Hur lång tid har det gått?  Du skriver att ni båda är blyga samt att det gått för länge nu och att ni hamnat i nåt "konstigt läge" hur menar du då? Jag tycker du ska ta initiativet. Skickar lite mod till dig :) fråga henne om en kaffe eller glass eller ett glas på stan. Sen säger du till henne öga mot öga att du känner dig attraherad av henne. Om DU tar första steget, så kan det bli så att allt blir mycket lättare för er. Sen  Då vet båda. Och hon kan också svara dig på hur hon ser både på det du säger och på vad som händer. 

Så kom igen nu ts! Ta steget!  Berätta för henne att du gillar henne och att du attraheras. Berätta sen för oss hur det gick. Om du vill. Jag lyssnar. Jag tänker även, med anledning av ditt inlägg, att liver är kort. Det vore synd om ni två gick miste om varandra på grund av att ingen av er sa som det var. Att det finns något mellan e

Seså ts - berättta för henne nu :) lycka till! :).

• Anonym (ABC)
    1omtänksam skrev 2024-05-14 23:49:22 följande:

Hej Ts! 
    Det är jobbigt att sväva i ovisshet. Eller när det finns en spänning och en attraktion i luften men ingetbgörs. Vet själv exakt hur det känns. Hur lång tid har det gått?  Du skriver att ni båda är blyga samt att det gått för länge nu och att ni hamnat i nåt "konstigt läge" hur menar du då? Jag tycker du ska ta initiativet. Skickar lite mod till dig :) fråga henne om en kaffe eller glass eller ett glas på stan. Sen säger du till henne öga mot öga att du känner dig attraherad av henne. Om DU tar första steget, så kan det bli så att allt blir mycket lättare för er. Sen  Då vet båda. Och hon kan också svara dig på hur hon ser både på det du säger och på vad som händer. 

Så kom igen nu ts! Ta steget!  Berätta för henne att du gillar henne och att du attraheras. Berätta sen för oss hur det gick. Om du vill. Jag lyssnar. Jag tänker även, med anledning av ditt inlägg, att liver är kort. Det vore synd om ni två gick miste om varandra på grund av att ingen av er sa som det var. Att det finns något mellan e

Så fint och klokt skrivet
  • Anonym (Janne Max)
    1omtänksam skrev 2024-05-14 23:49:22 följande:

Hej Ts! 

Du har rätt i det du skriver, MEN jag kan förstå honom också. De ska ju fortsätta att träffas på kursen sen, det är nåt man måste ha i åtanke.
  • Mandel
    Anonym (eller hutr) skrev 2024-05-14 17:12:09 följande:
    Lustigt att råden alltid är så olika beroende på en det är en kille eller tjej det handlar om.

Är det en kille så är lösningen alltid att det är HAN som ska ta initiativet. 

Är det en tjej så är lösningen att HAN ska ta initiativet och gör han inte det så ska hon gå vidare för hon är värd bättre.

Så mao är det ALLTID killen som ska ta initiativet.
    Verkligen inte i min värld!
    ag ger råd/svar efter person som frågar och struntar i kön, religion, sexuell läggning osv.
    Oavsett vad det gäller här i livet kan man ju inte sitta på rumpan och tro och förvänta sig att andra ska ta tag i det åt en själv om det nu är något man vill.
    Eller det kan man, men kom sedan inte och gnäll!

Och här vet jag ju inte vem tjejen är så jag kan ju inte ge råd till henne, eller hur utan då måste ju rådet vara till killen som skriver och då tycker jag att han ska kolla läget för vad har han att förlora på det?
    Även om tjejen inte är intresserad så borde hon bli smickrad och glad och sprida glädje kan ju inte vara fel oavsett kön på den som sprider eller som tar emot!

Jag är kvinna och ingen barnrumpa och jag vet vad jag vill så jag ser då självklart till att stämma av saker/ ta initiativ OM jag är intresserad!
    Var tämligen rakt på sak mot en man jag var intresserad av i höstas och fick nobben. Bara att släppa och gå vidare!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-15 06:29:13 följande:
    Du har rätt i det du skriver, MEN jag kan förstå honom också. De ska ju fortsätta att träffas på kursen sen, det är nåt man måste ha i åtanke.
    Hur gamla är människor i denna tråd egentligen?

Hur svårt kan det vara att vid ett kurstillfälle bara enkelt fråga om man ska gå och ta en glass efter kursen nu när det är varmt. Man behöver ju inte slänga ur sig att man vill ligga det första man gör...
    Får man inget napp på glassätandet och heller inget motförslag så är det nog bara att släppa och gå vidare och någon "pinsam" situation blir det inte alls nästa gång man är på kursen.
    Ev kan man med en sådan enkel fråga väcka hennes intresse så hon lägger märke till honom och då kanske hon tar initiativ om några veckor när hon faktiskt lagt märke till honom...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • 1omtänksam
    Anonym (ABC) skrev 2024-05-14 23:51:50 följande:
    Så fint och klokt skrivet
    Tack, 🙏 det var snällt sagt. Ibland behöver en själv få höra att det en skriver till andra är av betydelse. Ha en fin dag i solen! 🌞 
  • Anonym (Janne Max)
    Mandel skrev 2024-05-15 07:52:11 följande:
    Hur gamla är människor i denna tråd egentligen?

Hur svårt kan det vara att vid ett kurstillfälle bara enkelt fråga om man ska gå och ta en glass efter kursen nu när det är varmt. Man behöver ju inte slänga ur sig att man vill ligga det första man gör...
    Får man inget napp på glassätandet och heller inget motförslag så är det nog bara att släppa och gå vidare och någon "pinsam" situation blir det inte alls nästa gång man är på kursen.
    Ev kan man med en sådan enkel fråga väcka hennes intresse så hon lägger märke till honom och då kanske hon tar initiativ om några veckor när hon faktiskt lagt märke till honom...
    Det finns många som tycker att det kan kännas obekvämt om nån på jobbet eller kursen visar intresse. Speciellt om det inte är besvarat. Man måste fortsätta att träffas sen, och vissa kan hantera det, för andra blir det ett problem.
    Många kvinnor har skrivit här att det är obehagligt om kollegan tänker på henne så.

Jag har också varit inne på det tidigare, att om man visar lite intresse, så kan hon få upp ögonen för honom på ett annat sätt. Fel, svarade flera kvinnor. Många kvinnor vet direkt om det kommer att bli nåt mer eller inte.
Svar på tråden Ingen av oss vågar ta steget, vad göra?