• Anonym (Mamma)

Barn ledigt klämdag, pappan arg

Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.

• Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg
  • Fiona M

Du har ingen rätt att bestämma över hans dag. Allt annat kvittar egentligen, han sköter sin tid utan dig.

• Anonym (Helene)
    Anonym (Xxx) skrev 2024-05-01 08:31:43 följande:
    Men tugga i dig att du gjorde fel! Du lägger oerhörd energi på att berätta om allt som pappan gör fel, men du framställer faktiskt inte dig själv i särskilt god dager heller.

Det bästa du kan göra är att ringa skolan imorgon, lägga dig platt och erkänna att du gjorde fel och att du tyvärr inte hade mandat att bestämma över detta. Sen ber du pappan om ursäkt.
    Varför göra det till en så stor grej? Mamman kan väl ha barnet istället? Barnet vill inte på fritids, och pappan vill inte ha honom hemma, trots att pappan är ledig. Då kan han ju få vara med mamman istället.
  • Anonym (K)
    Anonym (Helene) skrev 2024-05-01 11:34:42 följande:
    Varför göra det till en så stor grej? Mamman kan väl ha barnet istället? Barnet vill inte på fritids, och pappan vill inte ha honom hemma, trots att pappan är ledig. Då kan han ju få vara med mamman istället.
    Mycket bra lösning! Särskilt som ts är den som sagt att barnet inte ska vara på fritids.
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 11:04:33 följande:
    Jag har då väldigt svårt att förstå varför du inte är mer uppmärksam på hur det du själv gör uppfattas? Det framstår i min värld tämligen absurt att du så slött själv hanterar samarbetet.

Min åsikt är att man inte kan unna sig att vara barnslig och inte be om ursäkt i situationer där man gjort mindre bra, i föräldraskapet, och att du ju uppenbarligen inte verkar förstå detta. Om detta är något du behöver be om ursäkt för, bestämmer du naturligtvis själv. 

Precis som jag sa, hänvisa saker till pappan, när det är hans tid och lär dig av detta. 
    Va? Du vet verkligen ingenting om hur jag hanterar samarbetet. Det blev en tabbe den här gången och vanligtvis hänvisar jag till pappan när det är hans vecka, men den här gången gick jag på autopilot. Som sagt så kan barnen komma hit direkt på morgonen om det skapar problem... vilket jag vet att det egentligen inte gör, men hur som helst så får de gärna komma hit tidigare. Han använder mig redan som den han kan lämna barnen hos när han har andra planer, så det blir egentligen ingen skillnad.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 15:39:11 följande:
    Båda har den dagen och det finns ingen anledning för henne att gå annat än att han vill det.
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:06:56 följande:
    Han är ledig, men han har inga som helst problem med att lämna barnen ensamma hela dagar när han känner för det. Nioåringen vill inte vara på fritids. Storasyskonen är väldigt hemmakära, de är inte alls mycket för att gå ut.

Vad är det för fritids ni har som tar hand om barnen när föräldrarna har ledigt?

Men hur som helst håller jag med de i tråden som säger till dig att backa och låta pappan sköta sitt. Ja, det är tramsigt av honom, men han har rätten på sin sida och det han vill göra gör ingen större skada för barnen, så bara låt honom hållas.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-01 12:02:25 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:06:56 följande:
    Han är ledig, men han har inga som helst problem med att lämna barnen ensamma hela dagar när han känner för det. Nioåringen vill inte vara på fritids. Storasyskonen är väldigt hemmakära, de är inte alls mycket för att gå ut.

Vad är det för fritids ni har som tar hand om barnen när föräldrarna har ledigt?

Men hur som helst håller jag med de i tråden som säger till dig att backa och låta pappan sköta sitt. Ja, det är tramsigt av honom, men han har rätten på sin sida och det han vill göra gör ingen större skada för barnen, så bara låt honom hållas.
    Just det här är en liten del i en väldigt stor bild av att han inte är någon bra pappa, så även om det låter litet för er så är det enormt triggande för mig.

Skolan har ingen aning om vad vi gör om dagarna och har aldrig frågat, brukar de det?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 12:06:34 följande:
    Just det här är en liten del i en väldigt stor bild av att han inte är någon bra pappa, så även om det låter litet för er så är det enormt triggande för mig.

Skolan har ingen aning om vad vi gör om dagarna och har aldrig frågat, brukar de det?
    Jag förstår att det ligger mer bakom och att det är triggande. Men försök att välja dina strider och undvik att ge honom något han kan vända emot dig. Det kommer du och barnen att vinna på i längden.

Angående fritids så brukar väl frågan "ska barnet vara på fritids?" underförstått betyda "jobbar föräldrarna?". Man har ju ingen laglig rätt till barnomsorg när man är klämdagsledig.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Helene) skrev 2024-05-01 11:34:42 följande:
    Stor grej? Att be om ursäkt och rätta till sitt misstag är väl inte att göra det till en stor grej? Det är att ta sitt vuxenansvar och bete sig som en vuxen människa. Min sjuåring brukar försöka smita utan ansvar och skylla ifrån sig, men hon är sju och inte vuxen.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Xxx) skrev 2024-05-01 12:29:26 följande:
    Stor grej? Att be om ursäkt och rätta till sitt misstag är väl inte att göra det till en stor grej? Det är att ta sitt vuxenansvar och bete sig som en vuxen människa. Min sjuåring brukar försöka smita utan ansvar och skylla ifrån sig, men hon är sju och inte vuxen.

Det är väl mer att ingen av dem behöver höra av sig till skolan, lägga sig platt och allt vad du sa. Är väl sak samma nu, killen vill inte till fritids ändå så då kan han ju få hänga med mamman istället. 

Sen kan hon ju be om ursäkt till pappan oavsett, och i framtiden be skolan kolla med honom om dagar på hand veckor, men det känns så sjukt onödigt att göra det här till en massiv grej som TS gjort och att det är mer eller mindre en enorm kränkning av pappan att råka säga att barnet ska vara ledig EN dag. Herregud. Ingen skada är skedd. Det är ingen kris det här, ingen har dött. Det enda som kan hända är att ett barn åker till sin mamma nån timma tidigare än planerat. 

• Anonym (Helene)
    Anonym (K) skrev 2024-05-01 11:36:28 följande:
    Mycket bra lösning! Särskilt som ts är den som sagt att barnet inte ska vara på fritids.
    Precis. TS råkade säga fel, och då kan hon också lösa problemet, som knappt är ett problem alls från början. 
Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg