Inlägg från: Anonym (Helene) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helene)

Barn ledigt klämdag, pappan arg

Anonym (Xxx) skrev 2024-05-01 08:31:43 följande:
    Men tugga i dig att du gjorde fel! Du lägger oerhörd energi på att berätta om allt som pappan gör fel, men du framställer faktiskt inte dig själv i särskilt god dager heller.

Det bästa du kan göra är att ringa skolan imorgon, lägga dig platt och erkänna att du gjorde fel och att du tyvärr inte hade mandat att bestämma över detta. Sen ber du pappan om ursäkt.
    Varför göra det till en så stor grej? Mamman kan väl ha barnet istället? Barnet vill inte på fritids, och pappan vill inte ha honom hemma, trots att pappan är ledig. Då kan han ju få vara med mamman istället.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Xxx) skrev 2024-05-01 12:29:26 följande:
    Stor grej? Att be om ursäkt och rätta till sitt misstag är väl inte att göra det till en stor grej? Det är att ta sitt vuxenansvar och bete sig som en vuxen människa. Min sjuåring brukar försöka smita utan ansvar och skylla ifrån sig, men hon är sju och inte vuxen.

Det är väl mer att ingen av dem behöver höra av sig till skolan, lägga sig platt och allt vad du sa. Är väl sak samma nu, killen vill inte till fritids ändå så då kan han ju få hänga med mamman istället. 

Sen kan hon ju be om ursäkt till pappan oavsett, och i framtiden be skolan kolla med honom om dagar på hand veckor, men det känns så sjukt onödigt att göra det här till en massiv grej som TS gjort och att det är mer eller mindre en enorm kränkning av pappan att råka säga att barnet ska vara ledig EN dag. Herregud. Ingen skada är skedd. Det är ingen kris det här, ingen har dött. Det enda som kan hända är att ett barn åker till sin mamma nån timma tidigare än planerat. 

• Anonym (Helene)
    Anonym (K) skrev 2024-05-01 11:36:28 följande:
    Mycket bra lösning! Särskilt som ts är den som sagt att barnet inte ska vara på fritids.
    Precis. TS råkade säga fel, och då kan hon också lösa problemet, som knappt är ett problem alls från början. 
  • Anonym (Helene)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 15:26:21 följande:
    Precis, du unnar dig att inte inse att en tabbe, just är en tabbe, och rannsakar inte dig själv och din del i situationen.

Självklart fattar jag att du blir triggad, men som utomstående, när du frågar är det ju rimligt att oss främlingar att faktiskt vara väldigt tydliga kring vikten av att INTE vara inne och skapa problem genom att bestämma på den andres tid.

Det är en ENORM skillnad att framstå som den vuxna, ansvarstagande människan. Eller också ha mängder av problematiska saker som man kan bli kritiserad för. I min värld tycker jag inte du ska unna dig att bete dig barnsligt, utan personligen tycker jag det blir märkligt.

Men tycker du inte det gör någon skillnad, så är det ju vad du personligen, med mer insyn ser. Men utifrån att du faktiskt frågar om situationen förutsätter jag att du ville veta hur andra tolkar det hela....
    Fast varför försöker du blåsa upp det här så mycket? Det BLEV en tabbe, det här är ju ingen enorm sak. Vore ju en sak om det hände titt som tätt, men så verkar det ju inte vara.

Att vara vuxen är också att inse att ibland gör folk misstag.
  • Anonym (Helene)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 20:03:37 följande:
    Absolut gör folk misstag. Men om man vill undvika göra samma tabbar är det rimligt att just fundera på hur man kan göra annorlunda, snarare än att fokusera på hur den andre beter sig.... 

TS väljer själv vad hon tar till sig och inte och personligen tycker jag inte det är att blåsa upp misstaget att just påpeka att det är ett tämligen rimligt att just se det som bett misstag och göra annorlunda nästa gång.

Hur tusan vet vi hur ofta liknande saker "råkar", eller inte "råkar" hända TS, utifrån att hon uppenbarligen blir triggad av sitt ex och inte tycker det spelar någon roll? Och tråden handlar ju inte om det, utan om en tämligen specifik händelse som faktiskt hade kunnat göra även ett vettigt ex tämligen irriterad. 
    Så du skulle inte ens reagera på att ditt ex inte ville att ert yngsta barn skulle vara hemma för en ledig dag, när exet själv ändå är hemma och ledig + att barnets äldre syskon också är hemma? Men att yngsta barnet som inte ens VILL till fritids MÅSTE dit för att exet/pappan inte vill ha nåt med honom att göra i några timmar?

Skulle du bara fokusera på hur heeeeemsk DU var som råkade säga att sonen skulle vara ledig med syskonen? Skulle du acceptera att främlingar hoppar på dig för att du gjort något så förskräckligt och kränkande som *ett misstag*? 

Det är ju rent pinsamt hur användare här hoppar på TS för en sån här liten skitsak. Herregud.
Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg