• Anonym (Mamma)

Barn ledigt klämdag, pappan arg

Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.

• Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 15:44:10 följande:
    Han tar alla chanser som finns att lämpa över barnen på andra, så nja, han är upprörd över båda delarna. Jag tänkte inte något djupare över svaret, läraren väckte mig och jag svarade.
    Ni är fortfarande nybörjare på vv-liv. Du gjorde en miss. Be om ursäkt så att ni kan gå vidare. Du kan ju erbjuda dig att ringa till fritids och ändra också, så att ditt ex inte får mer att göra pga din miss. En småsak, men småsaker kan betyda mycket för samarbetsklimatet. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 15:48:33 följande:

Det här är en man som försökte få in högstadieeleverna på sommarfritids på sina veckor förra året. Han är väldigt självisk och sätter alltid sina egna intressen först. Han har bannat mig från att träffa ena barnet på dess födelsedag för att den infaller på hans vecka, bara för att trycka till mig. Han vill absolut inte att jag ska träffa hans nya, han är nog rädd att vi ska lära känna varandra.

Fast allt det där hör ju inte hit...

Du fattade beslut över något du inte hade rätt att fatta beslut över, dvs hans tid med barnen.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 15:48:33 följande:

Det här är en man som försökte få in högstadieeleverna på sommarfritids på sina veckor förra året. Han är väldigt självisk och sätter alltid sina egna intressen först. Han har bannat mig från att träffa ena barnet på dess födelsedag för att den infaller på hans vecka, bara för att trycka till mig. Han vill absolut inte att jag ska träffa hans nya, han är nog rädd att vi ska lära känna varandra.

Må så vara, men det ju inget med fritids att göra. Du gjorde fel. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-01 07:39:03 följande:
    Fast allt det där hör ju inte hit...

Du fattade beslut över något du inte hade rätt att fatta beslut över, dvs hans tid med barnen.
    Nej, men det visar hur han är som person.
  • Anonym (V)

Jag förstår att du är frustrerad över att du och ditt ex inte har en fungerande och hälsosam relation efter separationen men det betyder inte att alla hans, enligt dig, felanden gör det rätt för dig att köra över honom. 

Du bestämde något utan att höra med honom. Du gjorde fel. Att han sedan är världens sämsta pappa som aldrig vill vara med sina barn hör inte hit. Du kan inte tvinga ditt ex till att bli en bättre pappa. Du ansvarar för dig och hur du ter dig mot andra och hur du tar hand om dina relation. Han kommer troligtvis vakna upp när barnen är stora och undra varför de inte hör av sig eller väljer att spendera högtider med dig. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (V) skrev 2024-05-01 07:53:01 följande:

Jag förstår att du är frustrerad över att du och ditt ex inte har en fungerande och hälsosam relation efter separationen men det betyder inte att alla hans, enligt dig, felanden gör det rätt för dig att köra över honom. 

Du bestämde något utan att höra med honom. Du gjorde fel. Att han sedan är världens sämsta pappa som aldrig vill vara med sina barn hör inte hit. Du kan inte tvinga ditt ex till att bli en bättre pappa. Du ansvarar för dig och hur du ter dig mot andra och hur du tar hand om dina relation. Han kommer troligtvis vakna upp när barnen är stora och undra varför de inte hör av sig eller väljer att spendera högtider med dig. 

Fast jag "bestämde" inget egentligen. Jag blev väckt av samtalet och greppade först inte vad det handlade om. Jag svarade att hon ska vara ledig av ren vana, inget jag tänkte djupare över. Pappan har haft flera veckor på sig att fylla i frågan om ledighet på skolplattformen, men har struntat i det. Han lämnar alltid sånt åt mig och då blev det som det blev.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 07:47:13 följande:
    Och du visar hur du är som person som ska bestämma saker på hans veckor. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 07:47:13 följande:
    Menar du att folk kommer ändra sin uppfattning om att du borde ha pratat med honom innan du fattade ett beslut för er båda bara för att du visar vilken dålig människa han är? 

Som sagt. Ett felande väger inte upp för ett annat. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 15:38:09 följande:
    Ja, han tycker på ren princip att han hade rätt att bestämma, skitsamma vad barnen vill.
    Det har han också, sen spelar det ingen roll hur du tycker att det ska vara. Juridiska argument går före känsloargument, även om vissa inte vill att det ska vara så.
  • Anonym (två barns mamma)

Jobbar pappan den klämdagen på förmiddagen så kan han ju tycka att barnet ska gå på fritids då, om inte de äldre syskonen sagt att dom tar hand om 9 åringen den dagen. Men dom kanske vill ha sovmorgon, träffa kompisar eller annat.
    Man kan ju inte räkna med att dom äldre syskon automatiskt ska ta hand om
    sitt småsyskon men om dom sagt att det är ok när man frågat dom så kan naturligtvis 9 åringen vara hemma. 
    Men nu är det första året efter separationen och du antog att det var ok men 
    faktiskt kan du inte ta beslut för pappan på hans tid och speciellt inte om han jobbar och då tycker att 9åringen ska vara på fritids.
    Vad vill 9 åringen själv? gå på fritids eller vara hemma? om hemma är det då ok
    om storasyskon inte är med 9 åringen utan gör annat?

Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg