• Anonym (Mamma)

Barn ledigt klämdag, pappan arg

Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.

• Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg
  • Lönnsirap

Nästa gång som du blir tillfrågad ang. något som inte bara rör sig, hänvisa till pappan. 
    Byter ni på fredagar, så är det väl bara att säga det och hänvisa till att förmiddagen är pappans tid, och att de behöver fråga honom, som om din EGEN plan.

Man kan inte unna sig att "bestämma" på någon annans tid som separerad. Det fungerar inte. Du missade nu dessutom möjligheten att få skolan lite uppmärksam på att han inte "fungerar". 

• Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 08:25:54 följande:

Nästa gång som du blir tillfrågad ang. något som inte bara rör sig, hänvisa till pappan. 
    Byter ni på fredagar, så är det väl bara att säga det och hänvisa till att förmiddagen är pappans tid, och att de behöver fråga honom, som om din EGEN plan.

Man kan inte unna sig att "bestämma" på någon annans tid som separerad. Det fungerar inte. Du missade nu dessutom möjligheten att få skolan lite uppmärksam på att han inte "fungerar". 

Det vet skolan redan... barnen har berättat mycket om honom där. Barnen kan komma hit direkt på morgonen om det är så omständigt för honom. Då blir det ingen skillnad mot om de hade varit i skolan.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:29:16 följande:
    Det vet skolan redan... barnen har berättat mycket om honom där. Barnen kan komma hit direkt på morgonen om det är så omständigt för honom. Då blir det ingen skillnad mot om de hade varit i skolan.
    Men tugga i dig att du gjorde fel! Du lägger oerhörd energi på att berätta om allt som pappan gör fel, men du framställer faktiskt inte dig själv i särskilt god dager heller.

Det bästa du kan göra är att ringa skolan imorgon, lägga dig platt och erkänna att du gjorde fel och att du tyvärr inte hade mandat att bestämma över detta. Sen ber du pappan om ursäkt.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:10:14 följande:
    Och det beslutet borde han ha tagit för länge sen. Han visste att skolan väntade på svar. Hade han tagit sitt ansvar där hade de inte ringt mig.
    Så det är hans fel att du tog ett beslut som var hans? Om han var sen med att lämna svar, så har inte du rätt att ta beslutet oavsett. Det ena har inte med det andra att göra, det är teoretiskt sett två olika problem.

Problem 1 - Han har inte lämnat svar i tid. Det löser man genom att skolan kontaktar honom och säger att han måste lämna besked inom tidsramen.

Problem 2 - Beslutet om barnet ska vara på skolan när han har ansvar för barnet är hans, inte ditt.
  • Anonym (K)

Som flera andra sagt redan så gjorde du fel här som bestämde över pappans tid. Ring skolan och säg att de måste fråga honom och be pappan om ursäkt.

Tror inte du skulle vara så imponerad om han gjorde något liknande, dvs bestämde tider på dina dagar utan att fråga!

• Anonym (Biggan)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:08:14 följande:
    Jag menar att det inte var så att jag aktivt tänkte ta ett beslut över hans huvud, det bara blev så. Han har som sagt haft lång tid på sig att svara skolan själv.
    Det spelar ingen roll. Du gjorde fel. Visa att du är en bra förälder och ta ansvar för ditt misstag. Be om ursäkt och rätta till felet. 
  • Anonym (Kl)

För det första: varför har han barnen varannan vecka? Bara för att jävlas? Vill slippa betala underhåll?

För det andra: sluta städa undan efter honom. Nästa gång säger du att det är pappans vecka så de får ringa honom.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Efter allt du har berättat TS, tycker jag inte att du behöver be om ursäkt. Men ring skolan och berätta att det blev fel och hänvisa till pappan. Sen sms:sar du pappan om det. Ha så lite kontakt som möjligt med honom. Han låter inte som en bra pappa. Tur att barnen är ganska stora och snart kan välja själva var de vill bo.

Jag klandrar dig inte, men du gjorde ett litet misstag. Det gör alla ibland. Rätta till det och gå vidare. Sluta täcka upp för pappan. Det daddas redan alldeles för mycket med män som han.

• Tukt

Du beskriver en dålig pappa. Men även om hans kvaliteter som farsa är dåliga, så betyder inte det att man måste göra, i någon mån, rätt själv.
    Om ni väl sitter i familjerätten, så kan det vara bra att inte få just sådana saker i mot sig, att man tagit enväldiga beslut man rimligen skulle kollat av med den andra innan.
    Sedan kan det ju vara bra att tänka på, att många sådana här saker lätt blir onödigt stora i början av en separation. Så försök släppa det och gå vidare.

• Lönnsirap
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:29:16 följande:
    Jag har då väldigt svårt att förstå varför du inte är mer uppmärksam på hur det du själv gör uppfattas? Det framstår i min värld tämligen absurt att du så slött själv hanterar samarbetet.

Min åsikt är att man inte kan unna sig att vara barnslig och inte be om ursäkt i situationer där man gjort mindre bra, i föräldraskapet, och att du ju uppenbarligen inte verkar förstå detta. Om detta är något du behöver be om ursäkt för, bestämmer du naturligtvis själv. 

Precis som jag sa, hänvisa saker till pappan, när det är hans tid och lär dig av detta. 
Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg